Jump to content

Sitron/sitrus-syre til daglig båtvask?


nordan family 27

Recommended Posts

Jeg lå i sommer ved siden av en 10 år gammel skinnende blank princess på drøye 40 fot. Det var en hyggelig kar ombord, så vi pratet jo litt, og kom inn på vaskemidler. Båten hans var skinnende blank og ren - selvom den var 10 år gammel og det var en stund siden siste polish. Han vasket båten ofte med en eller annen form for sitron / sitrus vask som han kjøpte i 5 literes kanner på diesel-lektern på nøkledypet i Fredrikstad. Jeg lurte på om ikke dette var for sterkt for den "daglige" rengjøringen - men han mente av ved å kun benytte en liten kort i bøtta var dette veldig bra - og det ødela ikke voksen heller. Striper og skitt forsvant effektivt.

 

Ettersom diesel-lektern i Fredrikstad selger dette så vil jeg anta at det er flere som har prøvd dette eller har meninger om det. Virker dette så bra som det så ut på hans båt - og det ikke er skadelig, så skal jeg kjøre ens ærend til Fredrikstad.

 

Noen med erfaring, eller meninger?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke vært redd for å vaske ofte med sure vaskemidler. Dette er effektivt mot gulning, tenk på hvor effektiv saltsyre er mod gulning i vannlinjen. Å vaske hele båten ofte med saltsyre, er vel litt drøyt, men med grundig skylling, skulle det egentlig ikke skade gelcoaten. Men bruk ikke krystallsoda eller basiske gulvvaskemidler. Ofte og gjentatt bruk av slikt, påskynder gulning. Se også denne tråden.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi fikk inn en innbytte båt en gang som var helt forfærdelig! Båten hadde nok ligget på vannet i 6 år uten av eieren hadde gjort noe som helst med den. Mener å huske at vi vasket båten med kalksyre. Det fjernet absolutt alt i en fei og båten så helt ny ut! Problemet er bare at jeg er ikke 100% sikker om det var det vi brukte og dette er ca. 6 år siden. Andre som har prøvd å vaske båt med kalksyre? Tenkte jeg skulle bruke det samme på båten min, men dumt hvis det var noe annet vi brukte. Dette stoffet fjernet absolutt alt uten at det var behov for noe som helst gnikking. Var nesten som å tørke støv av båten. Etterpå var det bare å sparkle opp noen småskader og polere båten, så ble den kjempefin!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Blir litt usikker her, da det nevnes forskjellige syrer uten at styrken/pH nevnes! Det er vel forskjell på svake organiske syrer som sitronsyre, sett i forhold til uorganiske syrer som saltsyre?

 

Kalksyre er vel "feil", kalk (base) og syre nøytraliserer hverandre, og blir salt og vann?

 

Mvh. Strawberry

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Er ganske sikker på at det var kalksyre vi brukte, men skal få sjekket det i morgen. Jeg ser ingen problemer med å bruke sterke midler til vasking så lenge det ikke går utover stål, lim osv. Voksing eller polering etterpå er i mange tilfeller mye enklere enn å gnikke båt i timesvis...

Link to post
Share on other sites

Hva i alle dager er kalksyre? er det en syre for å fjerne kalk, så har den navnet i behold, men hvor får en dette produktet fra? Og hvilken pH-verdi har produktet?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Slike citrus-produkter er vel hovedsaklig basert på effekten fra eteriske oljer i sitronskallet, og ikke effekten av sitronsyre? Mulig det blir en del syre med på lasset slik at en får "dobbel effekt", men jeg tror ikke syren alene har særlig stor effekt på fettbasert skitt (soten som "snør" ned på båtene i Hillevågsvannet i Stvg. tas definitivt mest effektivt med noe som løser fett, f.eks. Zalo eller "rumpeservietter" for babyer - som er fulle av olje).

 

Har også tenkt å handle meg en slik kanne. Noen som vet hvor dette er å få kjøpt i Stavanger-distriktet? FK-butikken kanskje?

Link to post
Share on other sites

Slike citrus-produkter er vel hovedsaklig basert på effekten fra eteriske oljer i sitronskallet

 

Sitrusrens inneholder typisk Limonen http://en.wikipedia.org/wiki/Limonene og er nok kjemisk fremstilit og har aldri sett skallet av en sitron. Selv om det lukter godt og er i.h.t reklamen er såkalt "bionedbrytbart" er det forsatt giftig og ikke ufarlig, så jeg er skeptisk til at alle skal pøse på med dette for å vaske båten. Se forøvrig linken under for 3M's datablad for 3M sitrus rens www.norprodukter.no/content/download/406/2650/.../Citrus%20Rens.pdf

 

Men det høres mer sannsynlig ut at det som brukes i dette tilfellet er (uttynnet) sitronsyre http://no.wikipedia.org/wiki/Sitronsyre

 

Man bør ikke forveksle disse to.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...