Jump to content

Ny GPS til nyinnkjøpt båt?


JanB

Recommended Posts

Så var handelen i havn!   :wink:

 

Etter å ha vore utan båt i nær eitt år, er ny og større båt kjøpt inn.

Det blei ein Viksund 925 Alfa, - ikkje den vakraste båten som finst, men med solid Viksund-kvalitet.  Me ser fram til å ta han i bruk.

 

MEN: GPS inngjekk ikkje i handelen.  Det må eg kjøpa utanom.  Har ikkje fulgt med i "GPS-marknaden" dei siste åra, så eg treng gode råd og tips.

 

GPS'en skal koblast saman med PC (laptop) og kartprogram.  Apparatet bør vera av god kvalitet, men ikkje for dyrt.  Ser for meg ein berbar type som eg også kan ta med som tryggleiks-utstyr på fjellet.

 

Tek i mot gode råd og evt. tilbod.

Link to post
Share on other sites

Garmin GPS 76 er en trygg og velprøvd bærbar GPS som kan kobles til kart, ekstern strøm og ekstra antenne.

 

Men: I en slik båt som du har blir det et spørsmål om en bærbar GPS vil få inn gode nok gps signaler gjennom hardtopen. Kanskje vil den falle ut i overskyet vær og da trenger du den kanskje som mest?

 

Jeg hadde kjøpt en aktiv gps antenne dvs en antenne som sender signal direkte til pc og som ikke har noe display. Så kjøper du en bærbar gps i tilegg til reservebruk, displaybruk og bruk på fjellet. Slik har jeg det i min båt med en aktiv antenne fra Clas Ohlson til den bærbare pcen og en Garmin 76 CS for å se fart og posisjon samt navigasjon når pcen er pakket sammen. Denne har også mulighet for kart noe jeg vil teste ut etterhvert.

 

Men på din båt hadde jeg satset på en aktiv antenne som kan stå ute (ikke clas ohlson). Vet det er en til salgs på forumet her (Garmin) som burde passe bra.

 

Får jeg tak i en gammeldags, brukt gps med enkel lcd skjerm med kun posisjon, ekstern antenne og nmea utgang bytter jeg clas ohlson gpsen i denne dersom jeg får den billig. Da har jeg muligheten til å få ut posisjonen på en enkel skjerm i tilegg til på pcen.

Link to post
Share on other sites

Har en Garmin GPS 72, enkel, rimelig og vantett, har aldri hatt problem med at en har mista GPS signal selv om den står inne.

72 og 76 er vel ganske like GPSer.

 

Nei, jeg brukte en 76 i en Viknes 770 og den falt aldri ut. I bil er det litt værre trolig pga ståltaket. Men GPSen brukte mye lengre tid på å finne posisjonen når den blir slått på under hardtopp enn utendørs.

 

Men selv synes jeg det av flere grunner er greit å ha en egen gps til pc og en annen i reserve.

Link to post
Share on other sites

:flag:Gratulerer med ny båt!

 

Sammen med laptop har jeg meget god erfaring med en 12-kanalers vanntett GPS ( HI-204E ) fra Geminav.no

 

Den er meget driftsikker og nøyaktig, og har også den siste teknologien WAAS / EGNOS (som settes i permanent drift i slutten av året), som forbedrer nøyaktigheten enda mere.

 

Har bare hyggelig erfaring med firmaet, og har kjøpt flere til meg selv og mine båtvenner!

 

Koster rundt tusenlappen + porto/oppkrav

 

Det følger med et lite program til å se hvilke satelitter og hvor mange som til enhver tid er inne, signalstyrke o.l., som kan være nyttig for å sjekke plassering ombord i båten, min ligger i "frontvinduet" og som sagt, jeg kan ikke være mere fornøyd!

 

De fleste jeg har bistått med installeringen har brukt USB-tilkobling og cmap.

 

Lykke til!

 

Seastar

Link to post
Share on other sites

Takk for svar og gode råd.  Tek gjerne mot fleire.

 

 

Kva er galt med Clas Ohlson- varianten, Baat-Guru?

Egentlig ingenting. Har en slik (vanntett utgave med serietilkobling) selv. Men den er ikke av "marine" typen. Du får fine antenner av marinekvalitet beregnet for montering på rørfeste og dette kan jo være noe å vurdere når man skal kjøpe noe nytt til en lukket båt.

 

Men har god erfaring med clas ohlson varianten i åpen båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...