Jump to content

Hvordan løsne treplater på overbygg Viksund 880?

ut mot havet

Recommended Posts

• 1 måned senere...

Er det ingen med Viksund 880 Frontier som bruker dette forumet?

Merkeleg... :headbang:

Jo, vi kjøpte en Viksund 880 i våres & brukte den på tur 3 uker i sommer. En romslig fin båt som passer vårt image & tempo bra.

Vi kjøpte den av en eldre kar som ikke hadde brukt den nevneverdig mye. For som han sa så ble kona sjøsjuk bare hun så en flytebrygge. Den hadde da ligget på land i 3 sesonger, båtens timeteller sto bare på 12084. Mistenkelig lite til å være en 30 år gammel båt.

Båten er vel helt lik slik den ble levert - så det er mye å ta tak i & modifisere. Blant annet så har jeg tenkt å ta av å skjære ut båtnavnet - Dorsken på de tre sideplatene som du nevner.

Fant du ut hvordan de var montert?

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

båtens timeteller sto bare på 12084. Mistenkelig lite til å være en 30 år gammel båt.

12000 timer på 30 år blir 400 timer i året. Jeg mener jo selv at jeg bruker båten mye, men kommer ikke opp i 400 gangtimer på en sesong. Synes derfor ikke at 12000 timer er "mistenkelig lite".

Disse panelene eller platene har jeg derimot ingen formening om.

Redigert: Stavefeil....

Redigert av Javi (see edit history)

12000 timer på 30 år blir 400 timer i året. Jeg mener jo selv at jeg bruker båten mye, men kommer ikke opp i 400 gangtimer på en sesong. Synes derfor ikke at 12000 timer er "mistenkelig lite".Disse panelene eller platene har jeg derimot ingen formening om.Redigert: Stavefeil....

12000 timer på 30 år blir 400 timer i året. Jeg mener jo selv at jeg bruker båten mye, men kommer ikke opp i 400 gangtimer på en sesong. Synes derfor ikke at 12000 timer er "mistenkelig lite".

Disse panelene eller platene har jeg derimot ingen formening om.

Redigert: Stavefeil....

OooUups!!

Ja, her er det åpenbart noe feil.

Jeg noterte timeteller både i forkant & etterkant av ferien i år - kjørte timer i ferien ble 420. Så her oppgir nok timetelleren tallene med komma før siste siffer - altså at motoren gikk 42 timer i sommer. Vi gikk fra Oslo til Stavern, så over til Strømtangen på Østfoldsiden & hjem igjen. Båten har en 30 hesters Yanmar så det går ikke spes fort & antall kjørte timer kan nok stemme.

Med denne kommasettingen for timetelleren blir snittbruken på 40,28 timer over 30 år. Det er kanskje verken lite eller mye. Ikke fordi det har så mye å si, men oppgir timetellere desimalene etter komma i centiminutter eller sekunder?

Båten er opprindelig fra Trømsø & ble kjørt nedover en gang på 80-tallet. Det var derfor jeg tenkte at timetelleren kanskje var feil.

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Har forsøkt å finne ut av det, har stilt spørsmålet på Viksund forumet men ikkje fått svar. Må sannsynlegvis ta ein telefon til Viksund for å få klarheit i dette.

Vi kjøpte båten vår i sommar og er kjempefornøgd, frua har sydd nye gardiner og laga nye puter. Motoren er ein MD21A, den verkar å vere bra, selger skifta eksosmanifold og reingjorde alle kjølarar før vi overtok. Synest vi fekk mykje båt for pengane, det er jo ein fantastisk rommeleg salong på desse båtane. Ein fin turbåt for oss som har god og synest at det å vere underveis er ein del av turen. :sailing:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...