jat Posted August 9, 2004 Share Posted August 9, 2004 I forbindelse Barn som blir eldre og ønsker å kjøre jolle har jeg pustet liv i den gamle 4 hk'n. Men det kommer lovlig lite kjølevann og det holder j*** høy temp så jeg skal bytte impeller. Er det noen her som har gjort dette og kan komme med tips? Vet selvfølgelig at motoren skal deles over undervannshuset. Regner med at dette sitter godt etter mange år, hva er det beste å bruke for å få den fra hverandre? Er det noen stag eller lignende som må løsnes i forbindelse med f.eks. gir overføring? Quote Link to post
OT-flyktning Posted August 9, 2004 Share Posted August 9, 2004 Flere tråder om impeller på påhengsmotorer her. Bland annet har også undertegnete lært en del Quote Link to post
ooma Posted August 9, 2004 Share Posted August 9, 2004 Har byttet på Yamaha 4hk fra 80 tallet en gang. Svært enkelt. Eneste som må løses utenom skruene i undervannshuset, er gir-overføringen ca midt på stammen. Denne ligger bak en gummi-propp. Eneste vanskeligheten jeg hadde var å få lirket gir-overføringen tilbake på plass når det hele skulle monteres igjenn. Feilen jeg hadde var et brukket impeller blad som blokkerte for mye av vannstrømmen fra de resterende bladene. Quote Oso Link to post
jat Posted August 10, 2004 Author Share Posted August 10, 2004 Takk for tips Andreas. Delte motoren uten problemer i går kveld. Selvfølgelig gikk den ene bolten på impellerhuset fløyten. Så vi får finne på noe lurium når det skal monteres sammen igjen. Det er gammel motor og har ikke så mange åra igjen å leve. Ser for meg at det kan bli en opplevelse å treffe impellerhuset med vannrøret opp i motoren. Så hvis det er noen smarte knep tas tips imot med takk. Quote Link to post
Whistler Posted September 19, 2004 Share Posted September 19, 2004 Hei på dere. Gummibåten er i ferd med å bli ryddet bort for vinteren. Jeg trenger "restaurantversjonen" av impellerskifte på en Yamaha 4hk 2takter, ca 10 år gml. Det vil i hovedsak si. Hvor finner jeg den? På siden av det hele. Hvorfor sier man impeller når de fleste (leksikon inkludert) kaller en propeller propell? Ville det ikke da være naturlig å kalle det en impell? pft Quote Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Regent Posted September 20, 2004 Share Posted September 20, 2004 Hei Du finner den ved å ta av undervannshuset. Når du løsner det og trekker det ned så vil du finne vannpumpen som en liten "klump" rundt drivakselen der den går inn i undervannshuset. Løsne dette så sitter impelleren rundt drivakselen. Kjenner ikke helt til 4 hesteren til yamaha, men hvis der er gear på denne, så må du huske og dele gearsjalteren før du trekker ned undervannshuset. Som oftes så sitte det en gummipropp midt på stammen, ta ut denne så vil du se hvor du deler gearsjalteren. Ingen hekserkunst, men etter 10 år så kan skruene sitte litt. Lykke til Quote Hei og hå Regent Link to post
Whistler Posted September 20, 2004 Share Posted September 20, 2004 Nøyaktig den type bruksanvisning jeg er på jakt etter. Tusen takk. Quote Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.