Jump to content

Arcona 32R Noen som har erfaringer med denne?

Bergen

Recommended Posts

En bekjent drømmer litt om denne som sin første seilbåt. Det er speseielt Lys på 1,16 og pris som gjør han fristet. Noen som kjenner til båttypen? Seiler den greit opp til sitt LYS tall? Er klar over de generelle farerene med en såpass gammel båt men er mere ute etter om det er noe som er spesielt greit å vite om denne typen. Kjente feil og dårlige løsninger?

Lensetakler trekker ikke opp, noen som vet om denne kan seiles uten for bruk ved rolig familieseilas? :sailing:

Det var en gunstig pris.

Jeg seilte faktisk over nordsjøen med akkurat denne båten i 1990. Men den seiler ikke lett opptil lys-tallet. Standardbåten har 1,14 og racingriggen er vanskeligere å håndtere, så det er ikke sikkert man klarer det høyere tallet bare fordi det er lettere å fintrimme riggen. Seilarealet er f.eks ikke økt. Det er helt rette salingshorn, så man kan glemme å ikke bruke lensetaklene.

Innredningen er fin men den sliter med for dårlig ventilasjon/mye fukt. Se heller etter en contrast 33. Eller en arcona med standardriggen.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

ser jo ut til å være en grei båt. Men jeg er veldig skeptisk til lensetakler om han ikke kan seile. En får ikke så mangen sjangser med feil før riggen detter ned.

Men... er han obs på dette og tar med i vurderingen det stresset det er med lensetakler (spesielt shorthanded) ser det ut til å være en fin båt ut fra bilder/pris.

Det med lystallet tror jeg ikke han skal ta så mye hensyn til om han er uerfaren. Det tar en stund å lære seg å seile opp til det uansett, (det er jo litt avhengig om han planlegger regatta seiling også!)

Men enig med Sun Flyer, ang Contrast. (men det kligger vel høyere i pris?)

Men jeg er veldig skeptisk til lensetakler om han ikke kan seile.

Det med lystallet tror jeg ikke han skal ta så mye hensyn til om han er uerfaren. Det tar en stund å lære seg å seile opp til det uansett, (det er jo litt avhengig om han planlegger regatta seiling også!)

Kan seile er vel et definisjonsspørsmål men er definitivt nybegynner og har aldri tatt i en lensetakkel før. Men han er blitt veldig hekta på regatta og derfor veldig opphengt i LYS tall da han er ganske lei av å alltid være sist (fysisk) når han seiler med oss (LYS 1,11 som vi sliter med å seile opp til, vet ikke om vi skal skylde på båt eller mannskap :lipseal:

Omega 34 og Contrast blir nok for dyre da 200K er maks. Samtidig må båten inneholde litt komfort ettersom han har et langsiktig mål å få resten av familien frelst på seiling.Men Omega 30 kan vel være en kandidat?

Andre forslag?

Redigert av Bergen (see edit history)

Jeg har en standard Arcona 32 fra 85, og har nå hatt båten i 7 år. Båten benyttes til familieseilas, og er en ypperlig begynnerseilbåt. Forrige eier benyttet den til regatta, og skrøt av seilegenskapene (lystall 1.14). Jeg har ikke hatt store problem med fuktighet i båten, men så har jeg også installert ventilasjon som går frem til forpiggen. Båten har fungert kjempebra frem til nå for min familie (2 voksne og 3 barn), og har gitt mye seilglede.

Prisen er det ingenting å si på. Her får du mye båt for pengene dersom den tekniske tilstanden er ok.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...