Bergen Startet 7.September.2010 Del på Facebook Startet 7.September.2010 En bekjent drømmer litt om denne som sin første seilbåt. Det er speseielt Lys på 1,16 og pris som gjør han fristet. Noen som kjenner til båttypen? Seiler den greit opp til sitt LYS tall? Er klar over de generelle farerene med en såpass gammel båt men er mere ute etter om det er noe som er spesielt greit å vite om denne typen. Kjente feil og dårlige løsninger? Lensetakler trekker ikke opp, noen som vet om denne kan seiles uten for bruk ved rolig familieseilas? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 8.September.2010 Del på Facebook Svart 8.September.2010 (redigert) Det var en gunstig pris. Jeg seilte faktisk over nordsjøen med akkurat denne båten i 1990. Men den seiler ikke lett opptil lys-tallet. Standardbåten har 1,14 og racingriggen er vanskeligere å håndtere, så det er ikke sikkert man klarer det høyere tallet bare fordi det er lettere å fintrimme riggen. Seilarealet er f.eks ikke økt. Det er helt rette salingshorn, så man kan glemme å ikke bruke lensetaklene. Innredningen er fin men den sliter med for dårlig ventilasjon/mye fukt. Se heller etter en contrast 33. Eller en arcona med standardriggen. Redigert 8.September.2010 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Junke Svart 8.September.2010 Del på Facebook Svart 8.September.2010 ser jo ut til å være en grei båt. Men jeg er veldig skeptisk til lensetakler om han ikke kan seile. En får ikke så mangen sjangser med feil før riggen detter ned. Men... er han obs på dette og tar med i vurderingen det stresset det er med lensetakler (spesielt shorthanded) ser det ut til å være en fin båt ut fra bilder/pris. Det med lystallet tror jeg ikke han skal ta så mye hensyn til om han er uerfaren. Det tar en stund å lære seg å seile opp til det uansett, (det er jo litt avhengig om han planlegger regatta seiling også!) Men enig med Sun Flyer, ang Contrast. (men det kligger vel høyere i pris?) Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 8.September.2010 Del på Facebook Svart 8.September.2010 Sikkert en ok båt, har sett litt på Omega 34, den ser ganske lik ut, ja faktisk helt lik ut inni. Skulle n esten tro at de har brukt sdamme innredningsmal. Omega har 1.17 i lystall og ingen lensetakler, raske og gode båter det også. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 8.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2010 (redigert) Men jeg er veldig skeptisk til lensetakler om han ikke kan seile. Det med lystallet tror jeg ikke han skal ta så mye hensyn til om han er uerfaren. Det tar en stund å lære seg å seile opp til det uansett, (det er jo litt avhengig om han planlegger regatta seiling også!) Kan seile er vel et definisjonsspørsmål men er definitivt nybegynner og har aldri tatt i en lensetakkel før. Men han er blitt veldig hekta på regatta og derfor veldig opphengt i LYS tall da han er ganske lei av å alltid være sist (fysisk) når han seiler med oss (LYS 1,11 som vi sliter med å seile opp til, vet ikke om vi skal skylde på båt eller mannskap Omega 34 og Contrast blir nok for dyre da 200K er maks. Samtidig må båten inneholde litt komfort ettersom han har et langsiktig mål å få resten av familien frelst på seiling.Men Omega 30 kan vel være en kandidat? Andre forslag? Redigert 8.September.2010 av Bergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 8.September.2010 Del på Facebook Svart 8.September.2010 Rask seilbåt til 200 000? Det enkleste er jo å kjøpe en express. Men comforten blir jo mer som ved camping, da. Den arconaen er jo veldig grei til prisen. Og hvis drømmen er å være midt i feltet på regatta må man jo uansett ut og trene. Da går sikkert lensetaklene greit. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Junke Svart 8.September.2010 Del på Facebook Svart 8.September.2010 Rask billig seilbåt: Banner men det går jo litt på bekostning av komfort vanskelig å finne kombinasjon av stor, rask, komfortabel og (så)billig båt Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 8.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2010 Har også foreslått express som regattabåt men det blir jo litt trangt på tur. Vi får se hva han ender opp med. Det var vel kombinasjonen stor,rask,komfortabel og billig at Arconaen så spennende ut. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Det kan godt hende arconaen er det beste kjøpet for rask tur/regattabåt til 200 lapper. Men her er alternativene: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23979318 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23682500 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23543999 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22865447 Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Junke Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 X-95 seiler jo bra. Men det blir en lang hentetur! Sitér dette innlegget Link to post
Familieseiler Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Jeg har en standard Arcona 32 fra 85, og har nå hatt båten i 7 år. Båten benyttes til familieseilas, og er en ypperlig begynnerseilbåt. Forrige eier benyttet den til regatta, og skrøt av seilegenskapene (lystall 1.14). Jeg har ikke hatt store problem med fuktighet i båten, men så har jeg også installert ventilasjon som går frem til forpiggen. Båten har fungert kjempebra frem til nå for min familie (2 voksne og 3 barn), og har gitt mye seilglede. Prisen er det ingenting å si på. Her får du mye båt for pengene dersom den tekniske tilstanden er ok. Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 "Rødhette" (Bumerangen) så bra ut, men nye seil og nye puter eller trekk til disse i salongen bør nok inn i budsjettet. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 9.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2010 Takker for tips og inspill. Han har fått tips om tråden her så får vi se hva han kommer til samt om han handler i høst. X95 synes jo jeg er spennende men har ikke også denne lensetakler? Hva med Omega 30 da? det ligger også en slik på Stord men litt over budsjett. Var det noe med A og B utgave her og at en helst burde finne seg en B? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Joda x-95 har lensetakler. Så der holder jeg an knapp på arconaen. Omega 30 er også en mulighet, ja. Husk at det ikke blir ståhøyde da. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.