morgull Startet 8.September.2010 Link til dette innlegget Startet 8.September.2010 Har flere GPS enheter. Ser at disse viser forskjellige posisjoner når jeg sjekker de opp mot herandre på et bestemt punkt. Dette skyldes etter det jeg har forstått at de bruker forskjellige GPS standarder. En ting jeg har fundert over er hva om man kommer opp i en nød situasjon og oppgir en hvis GPS posisjon. Så viser det seg at dette er en annen GPS standard enn det feks Politi/Redningssentral benytter og man setter igang å lete på et helt annet sted enn der hvor personen faktisk befinner seg. Det er vel de færreste som vet hvilken GPS standard GPS´en de har benytter.. Er det grunn til bekymring her, eller har Politi/Redningssentral full kontroll? Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
TrondT Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Kan du forklare litt nærmere hva du mener med forskjellige standarder? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Rotax Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Dette høres veldig merkelig ut. Vet at det er forskjellig kartdatum, kan det være det som spiller deg et puss? Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Er det datum du mener? Etter hvert er det vel ikke så mye som blir oppgitt i annet enn WGS-84 (World Geodetic System 1984) Dette er standarden for GPS'er og de aller, aller fleste nye kart er også i dette datumet. Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Lazyjack Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 (redigert) Ikke forskjellige GPS-standarder men ulike kart-standarder(kart-datum). Bruk av ulike datum er ikke noe som har kommet med GPS. Kart har vært tegnet i et utall datum oppigjennom tidene og det har eksistert en drøss av dem. For sjøkart har man nå blitt mer eller mindre enige om å benytte WGS84. Flytter man posisjoner fra et kart til et annet så må datum være likt, hvis ikke må man regne om. På samme måte må GPS instilles for riktig datum. Går du inn i menyen på din GPS vil du se at den kan settes til ulike datum. Redigert 8.September.2010 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Forts..... Svaret blir atså at så lenge du oppgir koordinater referert til WGS84 til f.eks. redningsskøyte eller HRS så vil det være entydig da de benytter det samme. Ser du i nye sjøkart så står det noe sånt som "Dette kartet er tegnet i WGS84 og GPS posisjoner kan settes direkte ut i dette kartet". Men det stemmer altså bare så lenge du har husket å sette din GPS til samme datum.... De fleste GPSer leveres i dag med WGS84 som "default". Sitér dette innlegget Link to post
jk Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Forts..... Svaret blir atså at så lenge du oppgir koordinater referert til WGS84 til f.eks. redningsskøyte eller HRS så vil det være entydig da de benytter det samme. Hvis du leser posisjon ut fra GPS, så trenger du ikke tenke på datum. Hvis du ikke har GPS, og leser posisjon ut fra kartet, vil datum gjøre en forskjell. Uansett er det lurt å si stedsnavn også. "200 m SW av Vestre Håholmen ved Sandøya i Tvedestrand kommune". Ellers kan posisjon være oppgitt på litt forskjellige måter: Grader, minutter, sekunder Grader, minutter og desimalbrøk av minutter Kan ikke huske å ha sett grader og desimalbrøk av grader i praksis, men i prinsippet er det mulig. Videre fins UTM-systemet. Det er vel mest brukt på land, både forsvaret og Røde Kors bruker det når de oppgir kartreferanser. Også på sjøen kan man vel komme ut for GPSer som er stilt i den modusen. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Er ikke så store forskjeller på datumene heller, f.eks. mellom WGS84 og det russiske datumet skiller det 150-200 meter, og i en nødsituasjon til havs er det nøyaktig nok, strøm og bølger tatt i betraktning. Unøyaktighet mellom GPS'er er også normalt, de kan velge å bruke forskjellige satelitter, den ene kan bruke EGNOS mens den andre ikke, forskjellig interne filter og forskjellig algoritmer på å tolke signalene. Men dette er typisk innenfor 10-15 meter. Truls Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Norske sjøkart har operert med 3 forsjellige datum, men de aller fleste kart er vel i dag på WGS84? Eldre kart kan ha ED50, og før ED50 benyttet man NGO48. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 TM er en projeksjon. UTM er en soneinndeling som bruker TM. Har ingenting med datum å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 TM er en projeksjon. UTM er en soneinndeling som bruker TM. Har ingenting med datum å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Grader, minutter, sekunder Grader, minutter og desimalbrøk av minutter Kan ikke huske å ha sett grader og desimalbrøk av grader i praksis, men i prinsippet er det mulig. Videre fins UTM-systemet. Det er vel mest brukt på land, både forsvaret og Røde Kors bruker det når de oppgir kartreferanser. Også på sjøen kan man vel komme ut for GPSer som er stilt i den modusen. TM er en projeksjon. UTM er en soneinndeling som bruker TM. Har ingenting med datum å gjøre. Men det har vel noe å gjøre med koordinatsystem, som vel er det jk snakker om?? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Hvis du leser posisjon ut fra GPS, så trenger du ikke tenke på datum. Er du sikker på det? Mener å huske at min gamle håndholdte GPS endret posisjonsangivelse hvis jeg byttet datum på den. Skal man sette ut posisjonen i et kart, og det skal man gjerne hvis man trenger en posisjon, så blir det vel feil hvis GPS er satt opp med annet datum enn kartet er lagt ut i? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Hvis du endrer datum på GPS'en så vil posisjonen endre seg Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Gjorde et forsøk. Gikk inn på ei nettside som heter : Norge i bilder. (norges svar på google earth) Her finner jeg slottet i Oslo i UTM 32, pos. N 6643407 E 596648. Så velger jeg UTM 35 og taster inn samme pos. og trykker søk. Da havner jeg så langt øst i østersjøen som det er mulig og komme, sør for Finland. Deretter velger jeg UTM 31, og søker på samme pos. Ender da opp i nordsjøen vest av Bømlo og Austevoll. For ei tid tilbake husker jeg turistforeningen oppga possisjonen på sine hytter på utsiden av hytteveggen slik at folk kunne oppgi hvor de var. Turister med bærbar GPS fant ut at dette måtte være feil. Det var brukt et annet system, men om det hadde noe med UTM å gjøre vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Gyda Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Turister med bærbar GPS fant ut at dette måtte være feil. Det var brukt et annet system, men om det hadde noe med UTM å gjøre vet jeg ikke. GPS verden er fin så lenge en skiller snørr og barter. Det fine med Lat/Long posisjon er at hver eneste posisjon bare har en genuin plass på kloden, mens UTM er avhenig av kartsoner slik du beskriver. I UTM har flere punkter på kloden samme koordinat, men forskjellig kartsone, altså en vesentlig kilde til forvirring. UTM brukes for det meste over land, siden dette korresponderer med M-711 kartene som de fleste turfolk bruker. Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
Regina III Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Kart projeksjoner og posisjonsdatum er ikke bare enkelt. Hadde jorda vært flat hadde det ikke vært noe problem, men siden er rund, det vil si, ikke rund engang, blir det ikke mye surr når den skal beskrives på flate kart. Alle mener at sin metode er best, og sentrum er selvfølgelig hos oss! Det fantes engang norske sjøkart med oppmåling øst og vest av Oslo (Christiania. Man ble enige om Greenwich 0 meridian, det hjalp, siden fikk vi ED50 som faktisk ble brukt i størsteparten av Europa, men med GPS måtte man benytte en felles referanse, som blee WGS84 (World Geodetic Standard 1984) Etterhvert vil alle sjøkart få dette gradnettet, men ennå har mange kart lokalt gradnett (datum), Avviket fra GPS varierer, men er sjelden mer enn 100-200 meter. Nå står avviket fra WGS84 angitt på kartbladet, og er en viktig korreksjon ved nøyaktig posisjonering på ikke-WGS84 kart. UTM er et landkartfenomen med lokale små flatjordkart, alle med egen referanse, og totalt ubrukelig i maritim navigasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Problemet ligger nok kun i at GPS mottakerene er satt opp med forskjellige CRS'er. (Coordinate Reference System). GPS signalene er standarisert over hele kloden. Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Har flere GPS enheter. Ser at disse viser forskjellige posisjoner når jeg sjekker de opp mot herandre på et bestemt punkt. Her var mye "now how" men, der finnes jo GPS'er uten kart. Jeg forstår trådstarter slik at han refererer rene GPS kordinater, uavhengig av kart, skal ikke disse data være like? Sitér dette innlegget Link to post
morgull Svart 9.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Ja, det er selve GPS koordinatene jeg leser av på GPS enheten jeg tenker på. Har 2 Garmin GPS´er. Den ene er en håndholt Garmin Etrex GPS uten kart som kun viser GPS koordinater (Kartsystem WGS 84). Den andre er en Garmin Nuvi bil/sykkel/fotgjenger GPS med kart (benyttes ikke i båten..). Når jeg sjekker GPS koordinatene på et spesifikt sted så viser de forskjellige koordinater. Har ikke mulighet for å se hvilket system Garmin Nuvi´en benytter, men det må tydeligvis være et annet en WGS 84. Har en Raymarine A65 i båten. Har ikke sjekket på den, men etter det jeg har lest av innleggene så benytter den mest sansynlig WGS 84 systemet. Hvis det bare er et par hundre meter slingringsmonn mellom de forskjellige systemene så er kanskje ikke det så mye, men det kan allikevel være en sikkerhetsrisiko hvis uhellet skulle være ute og man leter på feil sted. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
S/Y Gyda Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Jeg forstår trådstarter slik at han refererer rene GPS kordinater, uavhengig av kart, skal ikke disse data være like? Det er vel ikke noe som heter "rene GPS koordinater"? Det vil alltid være avhenig av hvordan GPS'en er satt opp, hvordan den viser posisjonen. På de fleste GPS'er vil man kunne velge om den skal vise posisjonen i Lat/ Long (grader og minutter) eller Grid (UTM). I praksis så betyr dette at punktet man referer til er det samme, men koordinatene blir forskjellige, avhenig hvilket system man velger. Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
Nyste Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Det er vel ikke noe som heter "rene GPS koordinater"? Det vil alltid være avhenig av hvordan GPS'en er satt opp, hvordan den viser posisjonen. På de fleste GPS'er vil man kunne velge om den skal vise posisjonen i Lat/ Long (grader og minutter) eller Grid (UTM). For å gjøre det gråååådig vanskelig, dersom to GPS'er (uten kart)er satt opp for å vise "Lat/Long" bør de ikke da vise same data på samme sted? Sitér dette innlegget Link to post
morgull Svart 9.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Med "rene GPS koordinater" så mener jeg posisjonen i Lat/Long. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Capitaine Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 (redigert) Slik jeg ser det, har trådstarter alt fått svar på spørsmålet sitt. Ulikt innstilt datum på de forskjellige GPS-mottagerne kan gi ulik posisjonsavlesning. Likedan kan det, som medlemmet trulsant alt har nevnt, være ulik nøyaktighet mellom GPS-mottagere. Noen benytter ikke korreksjoner mens andre benytter korreksjoner i form av eksempelvis EGNOS eller DGPS. Noen mottagere har bedre beskyttelse mot støy for å bedre signal-/støyforhold(signal noise to ratio), noen har mer avanserte mottagere med bedre filter for mer nøyaktig posisjon, noen har antennen optimalt plassert, noen oppdaterer posisjon hyppigere enn andre osv. Nå har ikke trådstarter gitt noen eksempler på avlesning og hvor mye forskjell det er snakk om. Flere GPS-mottagere er satt opp slik at de viser minutter med tre desimaler, og om man da ser at at den siste eller de to siste desimalene ikke viser nøyaktig det samme, er det ingen dramatikk og heller ingen grunn til bekymring. I eventuelle søk- og redningsoperasjoner er disse forskjellene mellom GPS-mottagernes nøyaktighet irrelevante. Mer interessant er det om man har tid og mulighet til å registrere og rapportere til redningsetater hvordan man drifter med tanke på vind/strøm om man befinner seg til sjøs eller vanns. Redigert 9.September.2010 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Dersom mottakerne bruker forskjellig satelittkonfigurasjon kan det bli forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.