peterka Startet 8.September.2010 Link til dette innlegget Startet 8.September.2010 Eg ser at når 60 HK EFI Mercurien går på tomgang så ligger den litt over 1000 omdreiinger. Eg synnes det er litt høgt for når eg skal sette den i revers så må eg bruke litt kraft. Eg trur at når tomgangen går ned så er det lettere å få den i revers. Er det rett tenkt? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 1000 hørtes mye ut. Ville sagt mellom 6 - 800. Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 8.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Er det lett å justere eller bør det ein proff til? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 Har du sjekket kontrollboksen at feilen ikke ligger der. Kan være verdt å sjekke før du begynner å skru på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Hadde en 50hk.EFI, som jo er "samme" motor, der var tomgangshastigheten på 700 omd., i følge manualen. Forøvrig virker det som andre også har hatt noe trøbbel med høyt tomgangsturtall på en del nyere Mercury-motorer. Var selv eier av en 115hk. EFI(07mod.) hvor tomgangsturtallet lå på ca. 1000.omd. når jeg satte motoren i fri etter kjøring i gear. Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 9.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Kor er og kva er kontrollboksen? Sitér dette innlegget Link to post
Bams Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 En boks med en hendel som du gir gass og og får båten til gå fram eller bakover med. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Kor er og kva er kontrollboksen? Hvis båten ikke har automatgear så er det den boksen hvor du regulerer gass / gear. Fra tid til annen kan det være greit og smøre opp komponentene inne i boksen. Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 9.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Kva for smøremiddel skal eg bruke? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Ville gjort det rent inne i kontrollboksen og satt det inn med fett. Ville også tatt av dekselet på motoren og sjekket at gassarmen som wiren er festet til,går helt tilbake til stopppunktet. Gjør den det,er det en skrue et eller annet sted på den gassarmen du kan stille ned tomgangen. Er hvertfall sånn på gammal totakter Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Tomgangshastigheten kan vel ikke justeres med en skrue slik som på "gamle" motorer. Dette er jo en EFI motor, så jeg tror nok merkeverkstedet må inn i elektronikken for og kontrollere, event. justere/skifte komponenter. Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 10.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Så det må inn på ei datamaskin for å justere verdier? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Tomgangen skal ligge på 750 omdr.min +/- 25 omdr. Er IKKE justerbar, justeres av "hjernen" ... Eneste en amatør kan gjøre for å sjekke noe på disse motorene er å sjekke enkelte sensorer... Symptomet her er 1000 > 1100 omdr.min på tomgang .... sjekk ECT sensoren ( Engine Coolant Temperatur ). Gjøres ved å koble ifra sensoren, demontere denne og senk den ned i varmt vann samtidig med at du måler temperatur OG motstand i sensoren ( motstanden skal være som i diagrammet ovenfor... ) Hvis sensoren viser feil temperatur vir "hjerne" tro at motoren er kald... vil derfor høyne tomgangen til motoren er drifts varm... normalt vil motoren selv senke turtallet ned til 750 omdr. når korrekt temperatur er oppnådd . The ETC sensor is located on the engine’s exhaust cover and protrudes into the returnwater passage. The sensor monitors the temperature of the cooling water that has passed through the engine as controlled by the thermostat and sends signals to the ECM for processing. Blir dette gresk ??da tror jeg det er best og oppsøke merkeverkstedet OBS infoen her er hentet ifra manualen til en tidlig 4-T EFI modell, hvis infoen ikke ser ut til å stemme kan det være at du har en litt anderledes motor (teknisk info er som regel den samme over flere år ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.