Jump to content

Mangler samsvarserklæring til Feeling 99 - hvordan få tak i den?

BenedikteT

Recommended Posts

Lurer på om det er mulig å få tak i samsvarserklæring til seilbåten vår, den fulgte nemlig ikke med da vi kjøpte båten i Hellas. Har kontaktet tidligere eier av båten, samt verftet som produserte den, men det er umulig å oppdrive. Er det mulig å få fikset dette slik at båten kan bli innregistrert i NOR eller NIS?

Redigert av BenedikteT (see edit history)

Det er produsenten (verftet) som har ansvar for å fylle ut samsvarserklæringen dersom båten er produsert innenfor EU/EØS. Han har også plikt til å oppbevare den sammen med den underliggende dokumentasjonen i minst ti år. Dersom produsenten ikke kan/vil gi deg kopi av samsvarserklæringen, har han sannsynligvis ikke oppfylt disse kravene. Uansett, så skjønner jeg ikke hva NOR eller NIS skal med samsvarserklæring? Men her er jeg uten erfaring.

Kan du registrere båten i NOR/NIS før den er importert? Dersom båten allerede er importert bør det vel holde med tolldeklarasjonen? Det holdt ialfall for meg (selv om jeg også har samsvarserklæring) for registrering i småbåtregisteret.

Regner med at båten din er såpass ny at den skal ha HIN/CIN-nummer på skroget? Det trenger du iallfall å oppgi ved registreringen.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...