BenedikteT Startet 8.September.2010 Del på Facebook Startet 8.September.2010 (redigert) Lurer på om det er mulig å få tak i samsvarserklæring til seilbåten vår, den fulgte nemlig ikke med da vi kjøpte båten i Hellas. Har kontaktet tidligere eier av båten, samt verftet som produserte den, men det er umulig å oppdrive. Er det mulig å få fikset dette slik at båten kan bli innregistrert i NOR eller NIS? Redigert 8.September.2010 av BenedikteT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 (redigert) Det er produsenten (verftet) som har ansvar for å fylle ut samsvarserklæringen dersom båten er produsert innenfor EU/EØS. Han har også plikt til å oppbevare den sammen med den underliggende dokumentasjonen i minst ti år. Dersom produsenten ikke kan/vil gi deg kopi av samsvarserklæringen, har han sannsynligvis ikke oppfylt disse kravene. Uansett, så skjønner jeg ikke hva NOR eller NIS skal med samsvarserklæring? Men her er jeg uten erfaring. Kan du registrere båten i NOR/NIS før den er importert? Dersom båten allerede er importert bør det vel holde med tolldeklarasjonen? Det holdt ialfall for meg (selv om jeg også har samsvarserklæring) for registrering i småbåtregisteret. Regner med at båten din er såpass ny at den skal ha HIN/CIN-nummer på skroget? Det trenger du iallfall å oppgi ved registreringen. Redigert 9.September.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
volfro Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Hva med firmaet som solgte båten da den var ny? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 Kontakt Sjøfartsdirektoratet som er rette myndighet og forhør deg hva som skal til dersom båten er CE-pliktig, men eldre enn 10 år. Etter 10 år kan man vel ikke regne med at samsvarserklæringen kan fremskaffes, men det handler kanskje om å sannsynliggjøre at den er CE-godkjent. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.