Jump to content

Gassinnstallasjon uten kasse - tilkobling/avkobling ved bruk


Terje_F

Recommended Posts

Jeg er klar over at dette ikke er helt etter boka men er likevel interessert i forumets synspunkter på følgende forenklede gassinstallasjon:

 

Har en Wallas Safeflame 1000 som jeg ikke er det grann imponert over (til tross for at mange her inne lovpriser denne). Den bruker LANG tid på å koke vann, den minste platen er neppe istand til å koke noe som helst og den lager mye støy.

 

Har derfor veldig lyst til å installere en gasskomfyr. Det mest praktiske stedet å oppbevare gassflaska er under dørken, og jeg tror det kan bli plundrete å montere gassflaske med fall på "lense"-slangen uten å nærme seg vannlinja. Jeg tenker derfor på en installasjon hvor det går en gummislange fra komfyr til kobling på flaska (det er vel lov med noe sånn som 1,5 meter gummislange), og hvor jeg setter koblingen på flaske ved bruk av komfyren og tar den av etter bruk.

 

Jeg risikerer riktignok gasslekkasje i gummislangen ved bruk av bluss/komfyr, men vil jeg ikke merke det på gassblusset (at det ikke brenner)?

 

Ut over dette så risikerer jeg vel bare gasslekkasje direkte på flaska, og i den grad det i det hele tatt er mulig, så vil vel alle installasjoner ha denne risikoen (en lekkasje tester på kobberrør/gummslanger avdekker vel ikke lekkasje i selve flaska/koblingen?)

 

Har en mistanke om at dette vil gi et skred av formanende innlegg, men ønsker likevel forumets syn på dette, og ikke minst om det er andre som kjører denne løsningen.

 

PS: Denne løsningen er benyttet på familiehytta i "alle år", men det er selvfølgelig et større areale (men også større flaske).

 

Og til slutt: Hvor plasserer dere gassalarmen i båten (ved gassflaska, laveste punkt på båten (typisk motorrom) eller i kabin(ene)?

Link to post
Share on other sites

Hei!

Hadde aldri våget å plassere en gass flaske under dørken inne i båten, uten drenering.

Du har ikke mulighet for å plassere flaska i en liten kasse på badeplattformen?

En annen mulighet. Er å ha flaska stuet på dekk og bært den inn i pantry, når komfyr skulle brukes. Og returnert flaska til dekk etter bruk.HVER GANG. Upraktisk og fortsatt ulovlig, men med minst risiko.

Eller kuttet ut hele gass projektet.

Gass alarm har jeg plassert under komfyren.

 

Red. Størrelse på flaska har ingenting å si. Er ikke flaska som eksploderer, men gassen som har lekket ut.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ingen drenering = ingen gass.

 

Men du finner vel alltids plass til en liten 2 kg flaske med tilhørende liten boks i skapet ved siden av som kan stå såpass høyt at du får drenering?

 

gassflasker finnes jo med "industriventil" (skrur igjen åpningen) som er uttalt å være sikrere enn den enkle canpingventilen som er normal. Selv har jeg industritopp på mine flasker i båten (men de står i kasse på akterkabinen med et hull hvor gassen som evt lekker forsvinner over bord). Ikke så mange steder å få byttet dem - men det er nok.

Link to post
Share on other sites

Men du finner vel alltids plass til en liten 2 kg flaske med tilhørende liten boks i skapet ved siden av som kan stå såpass høyt at du får drenering?

 

Tjaa...

 

Det ryker ihvertfall med 2 skuffer dersom jeg går for en komfyr, og da hadde det jo vært fint å slippe å ta ytterligere av skapplassen. Men jeg har mulighet til å ofre rommet hvor aggregatet står i, selv om det er litt surt siden det er så godt tilpasset med lydisolasjon, lufttilførsel og eksos"utgang" :confused:

 

Men må man så må man. Sikkerheten kommer først :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Jeg har også hatt mistanke om at disse ventilene til 2kg-flasker er noe dritt.

 

  • Noen ganger da jeg byttet flaske syntes jeg at den var knapt nok tyngre enn den tomme
  • flaskene ble overraskende rask tom
  • en gang da jeg skrudde av regulatoren så strømmet det ut noe gass inntil jeg presset pinnen inn og slapp den igjen

Fra nå av har jeg med vekt når jeg kjøper ny flaske og skal også skaffe skruepropp med tetning som skal sitte på reserveflasken inntil den taes i bruk.

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg planer om å installere i vinter men her må jeg lese meg opp på sikkerheten ang gass. Det har jeg respekt for. Er det slik at den kassa kan det stå en gassflaske i hele tiden så lenge kassa er drenert ut av skrog?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

hvordan har dette skjedd? har de stått i sola og fått overtrykk? Har det vært gamle flasker som har vært fylt og ikke byttet?

 

Vanlige nye bytteflasker fra leverandør, første hadde stått i oppvarmet garasje gjennom vinteren. Tom når eg skulle bære den ut til grillen. Kjente aldri propanlukt inne i garasjen. Neste gang var det ei som hadde stått ute bak garasjen om vinteren. Begge 11kg.

Har også opplevd lekkasje tre ganger fra undersiden av ventilen, ofte er de svarte pakningene rett og slett dårlige på bytteflaskene. Nå har eg begynt å ta av hetta/folie på bytteflaskene for å sjekke pakningen.

De tre lekkasjene har alle vert på eiendommen heime, der eg har "myggfelle" mosquito magnet, som bruker 11kg propan pr 3 uke.

 

Aldri hatt lekkasje i båten. Der har eg 5kg kompositt i beholder med drenering. Skifter slanger og sjekker klemmer "ofte". Gjør dette sjølv.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Er det slik at den kassa kan det stå en gassflaske i hele tiden så lenge kassa er drenert ut av skrog?

 

Snakker vi slike sorte kasser med pakning og klips på lokket? Så er svaret : sjølvsagt :flag_bp:

også reserveflaske bør lagres i slik kasse, iaffal ikkje inni båten

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Har 10kg så jeg har ikke res :tongue: Fra spøk til alvor: har du ikke et drenert rom enten i baugen eller hekken hvor du kan lage ei hylle og spenne fast ei reserveflaske?

 

Joda, har forsåvidt det, både akter og forut.

 

Blir det ikke j¤%&/¤ varmt på sommeren under der da? Er det et bra nok sted for reserverflaske?

 

Benyttes jo idag til tau som drar med seg litt saltvann. Blir kanskje litt rust-klin av det?

 

Man for all del, dersom det ikke blir for varmt så er selvfølgelig det et bra sted for oppbevaring.

Link to post
Share on other sites

Ja-ja....2 kg...en god kaffekjele det.... Det kan kanskje la seg gjøre :wink:

Jeg har 2-kilos, og den har holdt hele sesongen og er fremdeles gass i.

To bluss pluss stekeovn. Fikk beskjed om at med 15 min.bruk hver dag så skulle denne flasken holde ca 6 uker...

Så så langt har jeg ikke engang vurdert å bytte til større flaske

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Fekk opplyst frå en kollega på jobb at det ikke er påkrevd å ha fall på dreneringsslangen ut frå gassboksen. Det er nok å føre slangen ut i det fri. Dette fordi desse boksane er gasstette og vil dermed ikke slippe ut gass inne i båten. Når du åpner lokket vil du uansett kjenne det på lukta viss det har vert gasslekasje. Dermed kan boksen bli lettare å plassere. Det er sjølvsagt en fordel med fall ut frå gassboksen men altså ikke påbudt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 5kg flaske plassert i drenert beholder under førerplassen. Detektor for gassalarmen er plassert nede i kjølrommet i forkant av utekabin/pentry, hvor det vil være naturlig at lekkasjegass fra gassbeholder/ledningsføring/komfyr samler seg. Jeg har dessuten lekkasjetester på gassledningen mellom flaske og komfyr, pluss en egen alarm i akterkabinen, med detektor plassert nede i kjølrommet under akterkabinen.

Link to post
Share on other sites

7) Det skal monteres en avsugsvifte hvis ikke hele installasjonen, inkludert primus, ovner og annet, er montert i dekkshus med drenering over dekk.

 

a) Viften skal suge fra båtens laveste punkt, dog over vanlig bunnvannsnivå.

 

b) Viften skal være eksplosjonssikker og være montert så høyt som mulig i båten. Kapasitet min 2,5 m3/min.

 

c) Vifteutløpet må gå ut over dekk (ikke til cockpit) men ikke være montert så båten kan fylles ved ev stor krenging.

 

d) Av/på bryteren skal også være eksplosjonssikker og plasseres så den lett kan nås før man går under dekk.

 

e) Den elektriske tilførselen til viften skal gå utenom hovedbryter og ha egen sikring.

 

f) Viften skal kjøres i minst 5 minutter når båten har vært forlatt i lengre tid. Det må ikke slås på, eller av, noen elektriske brytere eller opptennes ild på noen måte før gassviften er kjørt.

Link to post
Share on other sites

Hvordan får man drenert denne gassen?

 

Man kan faktisk øse den ut, på samme måte som om båten var full av vann! Det fungerer helt utmerket! Men om båtnaboen ser deg øse båten med en tom bøtte som regelmessig tømmes over rekka, er det vel en viss fare for å få besøk av et par velmenende, hyggelige mennesker som har med seg en hvit trøye de vil du skal prøve på.... :rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...