Jump to content

"Stegtrinn" for å lette passering av akterende på båt. Se bilde.


Eureka

Recommended Posts

Har i løpet av sommeren erfart at folk som ligger på utsiden av meg sier det er litt vanskelig å passere min båt/ badeplattform når man skal til og fra land til fots. Min båt er en Grandezza 31. Jeg mener at det ikke er noe problem om man tar seg tid til å ta det rolig, og flytte en fot i gangen. Men nå er det jo slik at jeg kjenner min båt meget godt, og vet hvor jeg skal sette bena.

Man kan ikke forvente å spasere fra båt til båt. "folk" hopper over på plattformen, som medfører litt bevegelse i båten. Dog, jeg ser at løsningen kunne vært bedre og har lyst til å legge til rette for enklere passering av båten. Kjøpte en fenderstep, men den er ikke optimal å plassere bak.

 

Så jeg har grublet litt på løsning og i dag fant jeg noe smart Bavaria har montert på sine Highland 37 sport 2010 modell. Se link. Er det noen som har vært borti no slikt solgt i "løsvekt"?

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=24182459

Link to post
Share on other sites

Tror jeg er blitt for gammel. I "min tid" fikk folk som skulle over båter finne seg i å gå forsiktig over fordekket. Dette for ikke kunne "komme til" å titte rett inn i båten man gikk over. Alminnelig høflighet var det. Har det kanskje blitt annerledes med nyere båter med store badeplatformer? Kanskje båteier faktisk ønsker at folk passerer der?

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Tror jeg er blitt for gammel. I "min tid" fikk folk som skulle over båter finne seg i å gå forsiktig over fordekket. Dette for ikke kunne "komme til" å titte rett inn i båten man gikk over. Alminnelig høflighet var det. Har det kanskje blitt annerledes med nyere båter med store badeplatformer? Kanskje båteier faktisk ønsker at folk passerer der?

 

Jeg personlig hadde blitt høyst forbauset dersom noen utenpå min båt ikke benyttet fordekket til trafikken mellom egen båt og bryggen. Å gå over akterenden gjør man bare ikke.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Nuvel.. nå er det vel slik at mellom seilbåter går man foran, hele veien langs rekka, mens med motorbåter med badeplattform, går man oftes bak. Seilbåter har ofte en fordel av å gå over foran når motorbåter skal forseres, i mangel på badeplattform. Derfor henger jeg ut fenderstep når jeg ligger innerst og det er seilbåt på utsiden. Men uansett synes jeg Bavaria sin løsning på 37 foteren er lekker... hadde jeg bare fått tak i slike.

Link to post
Share on other sites

Ble liggende ved siden av en diger Sunseeker i sommer, ble henvist til å gå bak av eier. Synes det var kjipt å gå over plattformen hans da sjangsen for å tryne i vannet var ganske stor. Alt for glatte kanter rundt baugen før badeplattformen kom så man måtte nærmest hoppe på plattformen for å komme seg ombord. Nå var båten så stor at å gå på dekke foran måtte jeg ha hatt med meg en stige.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Nå skal det sies at jeg har erfart dette med å legge motorbåter utenpå hverandre, og forsering av disse, hovedsaklig her på Sunnmøre og mest Ålesund havn. Mulig båttypene er litt annerledes her en ellers. I helgene og under festivaler er det stort sett nyere båter enn 2003 og over 35 fot. Vanligste merker er da Fairline, Princess, NW, Merdian, Bavaria, Skorgenes...etc.. Lille Monaco ble nevt i sommer. Alle disse med stoore badeplattformer men ikke nødvendigvis enkle å passere ved rekka. Avstanden mellom plattformene blir fort over 60 cm og fenderlista må da gjerne brukes som mellomsteg. Derfor er Bavarias stegtrinn på nye 37 sport genial.

Link to post
Share on other sites

Joda, hvis båten er så stor at du ikke kan klatre opp på fordekket eller skandekket, så er vel akter eneste muligheten. Men å ha normal trafikk over akterenden vil nå jeg ha meg frabedt. Noe privatliv kan en vel forvente å ha, selv om en ligger trangt. Jeg har som sagt aldri sett, hverken i havner i Norge Sverige eller Danmark, at noen går over akterenden på båten. Dette gjelder naturligvis både seil- og motorbåter.

Er denne aktergangen et vestlandsfenomen?

 

Så dersom du henviser folk over baugen, så sparer du trinnet og kan bruke pengene på noen annet båtutstyr.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Har ligget utenpå mange ganger, og det normale er å følge rekka runt. Har hent eg har benyttet badeplattform, når en ligger utenpå båter egnet for dette.(god/stor badeplattform. uten Gjeldfrid hengende i davider etc.) Sånn sett er et godt forslag med desse "vingene". Handler jo også¨om å ikkje vere til unødig sjenanse til de en ligger utenpå. på enkelte moderne båter, er det ikke heller noe godt scandekk å gå på, så der kan badeplattform foretrekkes. Om en har mulighet,bruker eg å vurdere om båt er god å gå over, før eg legger inntill.

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Det å passere over båter for å komme til sin egen i fylla er no dritt.

 

Jeg observerte under årets Sildajazz et par "babes" med miniskjørt, 10-12cm stiletthæler og stor trillekoffert som skulle komme seg ombord i båt nr. 7 i rekken. Det var litt av et syn du...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kan noen være så vennlig å komme hit til Ålesund og oppdra folk i hvordan forsere andres båter!! :) Her forseres det via badeplattform og man roper gjerne "hei" eller "god kveld" til de som sitter i båten. -og det med utestemme etter midnatt.

 

Men det er klart det kan nok bli utfordrende å passere foran og bak på båter om en annen om det er mange som ligger i rekka. Stegtrinnet til Bavaria har nok kommet etter at et klokt hode har sett seg lei på stor avstant mellom plattformenen..

 

-det er forøvrig et fiffig syn som åpenbarer seg når jentene i kort skjørt...trenger ikke være så kort engang, skal klyve opp midt på båten, bakenfor rekka.. fra flytebrygga... nesten så jeg skjemmes og ser ned på det værste... Eller er det ufint å...tja.. se at det går bra med ombordstigningen ? :) man er jo på sjøen... jentene kan jo falle i sjøen, og da må man jo være på vakt og passe på :)

Link to post
Share on other sites

Her forseres det via badeplattform og man roper gjerne "hei" eller "god kveld" til de som sitter i båten. -og det med utestemme etter midnatt.

 

Bedre det enn at de TRAMPER over fordekket hele natta og har invitert halve Ålesund på nachspiel....det opplevde e under båtfestivalen. En blir ikke blid og hyggelig av 1 times søvn :crazy::nonod:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

jojo :) enig i det. Ifølge havnevakta så skal deler av bryggeanlegget i indre del av havna buttes ut. Håper det da kommer et skikkelig opplegg som egner seg for fritidsbåter og ikke fiskebåter. Brygger som stikker vinkelrett ut i sundet fra den langsgående brygga hadde da vært tingen slik at alle kan ligge med akter inn til ei brygge. Mulig det blir litt færre plasser, men trivselsfaktoren desto høyere og adkomsten til land blir betydelig bedre. Vet ikke hvilken løsning som hadde vært best, men det håper jeg havnevesenet finner ut av det på tegnebordet. Det er jo ikke snakk om at de må finne opp kruttet på nytt, for det finnes nok av gjestehavner her i landet som er smart utformet som man kan kopiere. For min egen del tyr jeg like godt til gummibåten nå jeg må i land og ligger langt ut på rekka. Trivelig med en liten rotur :)

Link to post
Share on other sites

-forøvrig er det hyggelig å oppleve at man kan overraske noen som leter etter plass, med å vinke dem inn og si ifra om at "det er to timer til jeg skal gå, så du kan få min plass og jeg legger meg utenpå deg". gjorde det i dag, og det hvirket som om han som kom ble forbauset over velkomsten. -håper det hadde en oppdragende effekt, uten at jeg har grunn til å tro at han hadde behov for oppdragelse hva gjelder godt etikette. :)

Link to post
Share on other sites

-det er forøvrig et fiffig syn som åpenbarer seg når jentene i kort skjørt...trenger ikke være så kort engang, skal klyve opp midt på båten, bakenfor rekka.. fra flytebrygga... nesten så jeg skjemmes og ser ned på det værste... Eller er det ufint å...tja.. se at det går bra med ombordstigningen ? :) man er jo på sjøen... jentene kan jo falle i sjøen, og da må man jo være på vakt og passe på :)

 

Selvfølgelig ser kona detta og man får seg en hard høyre med påfølgende utskjelling for hele båthavna.

Nei, det beste er å ligge for seg selv.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Skjønner behovet:

Fraværet av mulighet til å passere bak ble helt reellt for oss denne sommeren.

Det lå en katamaran seilbåt aktenfor. Den var nær umulig å passere, men likevel lettere enn via motorbåtens akterende der vi ikke kunne stige opp til vår båt som lå utenfor uten først å gå inn i båten og opp på dollbordet.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg skal skrive en mail til Grandezza/ Finnmaster og presentere noen forslag til forbedringer. Eller Maritim kan kanskje utforme et eget design som kan tilpasser båter med avrundet akter inn mot badeplattformen. Det er jo her noe av problemets kjerne ligger i, badeplattformen er bygget innenfor sidene på båten. avstanden mellom skrogest ytterste punkt til badeplattformens ytterste punkt er fort på 40 cm. men en fesner som bygger avstand og nabobåten med tilsvarende bredde, så blir det ikke lett uten et stegtrinn på siden. Ser jo nå at Scand har noe av det samme som Bavarias nye båter. På min er det trinn fra dekk til dollbord på BB side, men det er innenfor akterdøra, altså innenfor kalesjen og på sb side er det to mindre trinn til fotfeste på innsiden av skutesiden, riktignok like over badeplattformen.

Link to post
Share on other sites

Hei Eureka,

 

Vil tro at det er flere firma i Ålesund som kan lagge slike "trinn" til deg. Hør med gutta på Steel X som har tilhold i gamle Liaen bygget om de kan hjelpe deg.

 

Jeg har samme problemet på min båt, så om du finner en løsning så er jeg taknemlig for tips.

 

Hilsen en som gikk over dekk på innenfor liggende båter under båtfestivalen i Ålesund :cool:

 

God helg :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...