Jump to content

Rumenere dømt for påhengstyverier verdt over 1 million

Ficher

Recommended Posts

Stavanger-politiet etterforsket i fjor sommer tyverier av over 30 påhengsmotorer fra småbåthavner i Sola, Randaberg, Rennesøy og Stavanger.

Nylig ble to menn på 27 og 29 år fra Romania funnet skyldig i tyveri av sju påhengsmotorer og forsøk på tyveri av ytterligere fem motorer. En tredjemann ble dømt til fengsel i 15 måneder tidligere i år.

De tre og muligens en ukjent fjerdemann var i sving i distriktet minst tre netter mellom 14. og 16 september i fjor. De stjal motorene i Sørnesvågen båthavn i Sola, Hafrsfjord båthavn og Rogaland Maritime senter i Stavanger.

29-åringen erkjente straffskyld for tyveriene og fikk derfor strafferabatt. Han ble dømt til fengsel i 11 måneder. 27-åringen nektet skyld og ble dømt til 15 måneders fengsel.

De ble videre dømt sammen til å betale erstatning på 417.851 kroner til forsikringsselskaper og motoreierne

Kilde. http://www.aftenbladet.no/lokalt/stavanger/1257997/Rumenere_doemt_for_paahengstyverier.html

Politiet har satt inn ekstraressurser i blant annet "mitt" område og dette har slått meget positivt ut på statistikken etterde det som repporteres i avisene.

Hva som er riktig nivå for lovbrudd er en vanskelig diskusjon, men her er det vel snakke om simple tyverier og skal straffen for det økes så må man vel øke straffene for andre lovbrudd også og et sted går jo grensen?

Å sende dem hjem er et godt virkemiddel tror jeg nok, men det betinger jo at mottagerlandet sier ja, og blir betalt for jobben vil jeg tro. Kanskje ikke bare enkelt å få til ordninger om dette, men det har vært gjort og jobbes visstnok aktivt med å få til avtaler med flere land.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Problemet er bare at dette ikke er noe straff, de kommer jo til himmel i våre deilig norske fengsler med full pensjon og kabel-tv, internet etc.... Nei gjør som i Singapore og innfør skikkelig straff, så kommer ikke denne pakken tilbake !

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Ingen medlemsland har anledning til å nekte å ta i mot egne borgere som har begått kriminalitet i et annet EØS-land.

Mener du da for soning i eget land og for det landets regning, eller for regning av det landet som har dømt vedkommende? Er dette en lov/regel i EU som også er en del av EØS-avtalen slik at det eneste som gjenstår å gjøre er å få et par politifolk til å eskortere vedkommende hjem igjen?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det mener er at det ikke kreves noen egen utleveringsavtale for å sende hjem borgere i EØS-land. Dette er allerede regulert gjennom EØS-avtalen. Når det gjelder finansiering av soning, stiller det seg noe annerledes. Jfr. f.eks. forslag fra norske politikere om bygging av norske fengsler i utlandet ment for å oppbevare utenlandske kriminelle som har begått kriminalitet i Norge, og dermed legger beslag på soningsplasser her.

Jeg har aldri argumentert for å sende noen hjem heller, kun kommentert din påstand om at det måtte foreligge en hjemsendingsavtale for å sende EØS-borgere hjem. Dette er ikke tilfelle.

Men den beste løsningen på denne kriminaliteten er etter min oppfatning opprettelse av norske fengsler i hjemlandet, gjerne utstyrt med tilsvarende dårlig standard som finnes i disse landene. Norske fengsler oppfattes ikke som straff.

Jeg har aldri argumentert for å sende noen hjem heller, kun kommentert din påstand om at det måtte foreligge en hjemsendingsavtale for å sende EØS-borgere hjem. Dette er ikke tilfelle.

Men den beste løsningen på denne kriminaliteten er etter min oppfatning opprettelse av norske fengsler i hjemlandet, gjerne utstyrt med tilsvarende dårlig standard som finnes i disse landene. Norske fengsler oppfattes ikke som straff.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...