Jump to content

Saltvannskjølt V8, kan den brukes om vinteren?

jensemann2

Recommended Posts

Den "gammeldagse" metoden for vinterkonservering var i praksis å starte motoren en gang i uken eller så, og la den kjøre seg varm.

Ligger båten utsatt til med fare for is og det som verre er hadde jeg nok ikke satset på at metoden til Cruiseliner holder stikk. Det gjør neppe forsikringsselskapet heller, hvis båten er / skal forsikres da.

At motoren blir varmkjørt en halvtime en gang i uken vil ikke gjøre noe som helst for frostsikringen resten av uken! Det eneste det vil tilføre er ekstra slitasje på motoren...

Om du stenger av luftinntakene til motorrommet så skal det mye til før temperaturen kommer ned under null så lenge havna er isfri. Jeg har målt temperaturer ned til minus femten ute, uten at motorrommet har kommet under null. Men etter mange vintre på sjen uten frostsikring, har jeg nå montert en frostvakt fra Clas Ohlson i motorrommet. Denne blir stilt på fem-seks plussgrader, og slått på i de kaldeste periodene. Egentlig ikke nødvendig, men det kan likevel hjelpe på nattesøvnen i perioder der det er ekstra kaldt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hatt båt ute i flere år. Til tross for grisekald vinter var det ikke engang antydning til is i dassen.

Lyspære har jeg brukt og med godt resultat. Kostet på meg liten ovn i fjor, husker ikke helt navnet med er beregnet til å sette under rør etc på 150 watt og holdt motorrom varmt og isfrie vinduer hele vinteren så ikke store varmen som skal til.

Dog viktig å holde lufteluker igjen og en helt tett kallesje.

Nei, det er primært når båten ligger på land at den må frostsikres. Ligger den på sjøen skal det mer til for at den fryser. Den "gammeldagse" metoden for vinterkonservering var i praksis å starte motoren en gang i uken eller så, og la den kjøre seg varm.

Denne metoden holder oftest men blir det sprengkaldt og sikringen på brygga går så holder det ikke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...