jensemann2 Startet 9.September.2010 Del på Facebook Startet 9.September.2010 Sitter og funderer på dette med båtkjøp, dersom jeg kjøper en båtmed saltvannskjølt V8 bensin, må da kjølesystemet tappes ned om vinteren? dvs at båten i praksis kun kan brukes om sommeren, ellers må systemet tappes ned etter hver gang man har brukt båten? Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Nei, det er primært når båten ligger på land at den må frostsikres. Ligger den på sjøen skal det mer til for at den fryser. Den "gammeldagse" metoden for vinterkonservering var i praksis å starte motoren en gang i uken eller så, og la den kjøre seg varm. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Den "gammeldagse" metoden for vinterkonservering var i praksis å starte motoren en gang i uken eller så, og la den kjøre seg varm. Ligger båten utsatt til med fare for is og det som verre er hadde jeg nok ikke satset på at metoden til Cruiseliner holder stikk. Det gjør neppe forsikringsselskapet heller, hvis båten er / skal forsikres da. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Om enn ligger på ein plass som er utsatt for is og sterk kulde, så må enn ta fårhandsregler om å ha litt varme i motorrommet på vinteren. Skal ikkje mykje til, ofte er det nok med ei 60 watts lyspære hengende ved sida av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Dette er ikke min metode, men den gamle måten å gjøre det på. Jeg nevner det for å sette tingene i perspektiv. Personlig ville jeg aldri finne på å bruke båten under sprengkulde og is. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 At motoren blir varmkjørt en halvtime en gang i uken vil ikke gjøre noe som helst for frostsikringen resten av uken! Det eneste det vil tilføre er ekstra slitasje på motoren... Om du stenger av luftinntakene til motorrommet så skal det mye til før temperaturen kommer ned under null så lenge havna er isfri. Jeg har målt temperaturer ned til minus femten ute, uten at motorrommet har kommet under null. Men etter mange vintre på sjen uten frostsikring, har jeg nå montert en frostvakt fra Clas Ohlson i motorrommet. Denne blir stilt på fem-seks plussgrader, og slått på i de kaldeste periodene. Egentlig ikke nødvendig, men det kan likevel hjelpe på nattesøvnen i perioder der det er ekstra kaldt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
VO`n Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 Hatt båt ute i flere år. Til tross for grisekald vinter var det ikke engang antydning til is i dassen. Lyspære har jeg brukt og med godt resultat. Kostet på meg liten ovn i fjor, husker ikke helt navnet med er beregnet til å sette under rør etc på 150 watt og holdt motorrom varmt og isfrie vinduer hele vinteren så ikke store varmen som skal til. Dog viktig å holde lufteluker igjen og en helt tett kallesje. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 Nei, det er primært når båten ligger på land at den må frostsikres. Ligger den på sjøen skal det mer til for at den fryser. Den "gammeldagse" metoden for vinterkonservering var i praksis å starte motoren en gang i uken eller så, og la den kjøre seg varm. Denne metoden holder oftest men blir det sprengkaldt og sikringen på brygga går så holder det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.