Jump to content

Har min Ardic 04D-varmer tatt kvelden?

@ArneO

Recommended Posts

Hei,

Jeg fikk tidligere i sommer i gang varmeapparatet mitt igjen. Den gangen var det overopphetingstermostaten som hadde gått i stykker. Da jeg fikk byttet den ut, varmet den fint og fungerte perfekt.

Nå har det imidlertid skjedd noe med den igjen. Starter opp varmeren, og det ser ut som at alt fungerer fint. Etter en liten stund begynner viften å gå ujevnt. Turtallet går ned og det begynner å ryke fra skorsteinen, i starten er røyken hvit/grå, men blir svartere etter hvert. Innimellom så kommer turtallet på vifta opp noen sekunder, og blåser ut litt sort røyk. Umiddelbart så ryker det mindre, men det kommer ganske fort sort røyk igjen.

Etter en stund blir overopphetingstermostaten utløst, og varmeren slår seg da av.......

What to do? :headbang: Noen som har noen tips, og om det er noe å gjøre med den?

Hmmm.... jeg har ikke inngående kunnskap om dette. Men jeg har selv en Ardic som jeg slet med å få til her i sommer... det løste seg veldig bra ved hjelp av forumet her inne :)

Når det gjelder ditt symptom så ville min logiske tankerekke føre til et par sjekkpunkter for videre kontroll:

1 - redusert glødeplugg

2 - Hovedviften KAN være dårlig i og med at den varierer i turtall

3 - Strømproblemer som f.eks dårlig kontakt i et koplingspunkt, skadet kabel, batterispenningen faller.... hvis du har et universalinstrument ville jeg vel prøvd å måle spenningen inn til enheten.

I og med at røyken endrer farve så kan vel dette med strøm kanskje være førstepunkt å kontrollere. og deretter glødeplugg. Viften kan du selvsagt kople 12v direkte og se om den er stabil på hastigheten da. Men jeg ville tippe at den får redusert spenning og dertil lavere hastighet.

Men som sagt, dette var kun MIN logiske tankerekke.... og ikke erfaringsmessig kunnskap.

Ellers skal jeg følge med i tråden her slik at jeg kan være forberedt hvis lignende symptom dukker opp på min varmer :o)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

...den brenner fint når vifta går på full fart. I går kveld kjørte jeg den samtidig som motoren gikk, og det er godt med strøm på batteriene.

Da ville jeg kontrollert tilkoplingspunktet for strøm (både + og -) og sett om der kan være noe dårlig kontakt, og evt målt spenningen inn til varmeren. (inne i boksen)

Hvis den spenningen er stabil så mål spenning som går til viften... er den stabil og viften likevel varierer i hastighet så er jo det muligens en indikasjon på selve vifta. (Så sant vifta er spenningsstyrt og ikke pulsstyrt).

Feilsøking må jo starte et sted og siden du har et konkret symptom ved at vifte varierer i hastighet så ville jeg startet der...

Normalt sett starter man gjerne feilsøking på midten av et kretsløp (inn-spenningen til varmeren i dette tilfellet)... for å avdekke om det er den ene eller andre siden feilen ligger på. Men da boksene er noe vrine å åpne og ligger gjerne noe krøkket til så ville jeg startet i ene enden.... altså punktet hvor spenningen går opp til varmeren, og som skrevet... kontrollert både + og - tilkoplingene.... Minus ledningen er like viktig som pluss ledningen :)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

• 3 uker senere...

Jeg hadde fra hverandre selve varmeren. Renset litt og dunka litt i vifta.....

Da jeg hadde skrudd den sammen igjen, så gikk varmeren helt fint. Vifta gikk jevnt, og det røyk ikke noe fra skorsteinen. Det ble godt og varmt i båten, som det jo skal gjøre...... :flag_bp:

Det viste seg imidlertid at det har blitt en ganske stor diesellekkasje fra pumpa. Se på bildet. På enden er det en liten svart tapp, og rundt denne skvetter det diesel ut når varmeapparatet går. Hva kan dette tyde på?

doseringspumpe_varmeapparat_2.jpg

Skal det skvette ut her om det er nesten tett etter pumpa, kanskje? At jeg muligens har fått noe rusk inn i dieselsystemet?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...