Jump to content

Lazyjacks - tau eller elastikk?

Rolf

Recommended Posts

Har lazyjacks på båten men er ikke helt fornøyd med dem, synes ikke de fanger opp seilet godt nok.

Har prøvd og justere de 3 festepunktene på bommen men det ble nok for mye, får ta det litt tilbake. Men, skal disse snorene være vanlig tau eller heller noen form for elastikk? Spør fordi at bommen kan bli hengende i lazyjacken, ikke at det nødvendigvis er noe problem men er redd for at lazyjackens mastefeste kan ryke om den skulle måtte bære vekten av bom og seil. Når så seilet er oppe synes det ofte ut som lazyjacken er for slakk, derfor spørsmålet om elastikk.

Kommentarer?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

jeg har tau . Men jeg har lazybag (elvstrøm) så denne gir vel litt slakk til tauene automatisk når seilet taes ut (heises) og strammes igjen når seilet taes ned. Om bommen hanger i tauene tror jeg de er for stram. Om du seiler, og tenker deg at du strammer stor skjøtet maks, bør jo ikke lazyjackene holde bommen oppe. Dette kan vel for så vidt unngås om kraftig strikk brukes.

Uansett bør jo ikke LJ tauene hange stramme når du seiler (inn til seilet)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...