Rolf Startet 10.September.2010 Del på Facebook Startet 10.September.2010 Har lazyjacks på båten men er ikke helt fornøyd med dem, synes ikke de fanger opp seilet godt nok. Har prøvd og justere de 3 festepunktene på bommen men det ble nok for mye, får ta det litt tilbake. Men, skal disse snorene være vanlig tau eller heller noen form for elastikk? Spør fordi at bommen kan bli hengende i lazyjacken, ikke at det nødvendigvis er noe problem men er redd for at lazyjackens mastefeste kan ryke om den skulle måtte bære vekten av bom og seil. Når så seilet er oppe synes det ofte ut som lazyjacken er for slakk, derfor spørsmålet om elastikk. Kommentarer? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Junke Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 jeg har tau . Men jeg har lazybag (elvstrøm) så denne gir vel litt slakk til tauene automatisk når seilet taes ut (heises) og strammes igjen når seilet taes ned. Om bommen hanger i tauene tror jeg de er for stram. Om du seiler, og tenker deg at du strammer stor skjøtet maks, bør jo ikke lazyjackene holde bommen oppe. Dette kan vel for så vidt unngås om kraftig strikk brukes. Uansett bør jo ikke LJ tauene hange stramme når du seiler (inn til seilet) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 Har 5 mm. nylonsnor gjennom blokker i masta og ned til kryssholt. Snora ned til bommen går gjennom en ring som henger i bungeecord fra enden av salingshornet. Når jeg slakker fremme på masta åpner lazybag'en seg slik at storseilet faller greit ned i bagen. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 Synes det absolutt er best med tau. Har du spileposer som stikker litt ut akterover i akterliket på storseilet så anbefales det å legge dem opp slik at du kan slakke dem og feste dem ved masten ved heising av storseilet, så unngår du at seielt hekter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.