solei Startet 10.September.2010 Del på Facebook Startet 10.September.2010 Hei noen som er plaget med dårlig dieselkvalitet rundt om, eller er det stort sett bra... En båtkompis eg kjenner, har hatt til dels mye vann, og uhumskheter på dieseltankene sine. Etter litt etterforskning, så viser det seg at dren rutiner på lokalt tankanlegg i båthavna var sjelden, eller nesten fraværende...Tank på kaia ble stående med lite, eller lavt nivå i lengre tid, uten at tankansvarleg "kjente" til en skikkeleg rutine...hører med til historien at rutiner er bedre nå, etter at flere klaget...men da etter at mye dritt og vann har samlet seg opp i tankene ombord i flere av havnas båter.... Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 Hei, jeg har fått mye dårlig diesel i sommer med vann i. Snakket med VP i Arendal og de sier det samme. De hadde hatt mange båter inne i ferien med vann i dieselen. Jeg vet ikke hvordan man skal få gardert seg mot dette skikkelig. Å sjekke grovfilteret med vannutskiller ofte er nok lurt, evt tilsett noe i tanken som gjør at dieseldyr ikke får gro der. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 noen som er plaget med dårlig dieselkvalitet rundt om... Har hadd noen grisete tilfeller i år. Fylt lokalt her hjemme. To motorstopp og den siste ute ved Stad som medførte landligge i flere dager i Måløy, med drenering av tanker, og det var mye dritt som tettet utløpet fra tanken. Kasserte 80 liter til gjennvinning. All dieselen - 400 liter - kom fra samme lokale leverandør. Tankene var rengjort før påfylling og 200 liters fatet som ble brukt var også rent. Der ligger det nå ett lag med mudd/dritt. Og det beholder jeg som bevis, samt to 1/4 liters flasker med dieselen. Har tatt opp saken med min lokale leverandør da våre utgifter i denne forbindelsen kom opp i 18000, og noe av dette skal jeg ha igjen. Har vi møtt på samme hovedleverandør til disse to tankannleggene ? Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
solei Svart 11.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2010 Hei Leverandør meiner eg på var Shell, men skal sjekke opp dette her, når vedkommende kjem heim fra offshore.Men i dette tilfellet var det den personen som havnestyret i den lokale småbåtlaget/marina hadde utpekt til å etterfylle, vedlikeholde tankanlegget, som ikkje hadde gjort jobben sin skikkeleg. Dette er folk som går på omgang ved valg, så det seier seg sjøl at ikkje alle har greie på rutiner ved dren, og rengjøring av tanker. Og da ender "suppa" omb.i båtenene, der det og kan vere mangelfulle rutiner og kjennskap til dren./filterskift/ tankrengjering.Har dessverre måttet fortelle flere "nye" rederer kor filter og div.er plassert på motoren etc. Å tilegne seg sjøl et minimum av kompetanse vedr. filterskift etc. når en har invistert i en båt bør vere et must. Å ta med kjerring å unger på lengre turer uten, burde være straffbart. Men når d er sagt, så er det ikkje alle dieseltanker rundt om i div. båter som har dren. mulighet, eller drenjur på tanken. Da blir det grovfilter, racor, med eller uten seglass som må sjekkes. Men dessverre så får ofte denne "suppa" anledning til å settle seg i tanken, og kjem ut isystemet ved slingring, gjerne med litt slunkne tanker.Et av mine vinterprosjekt er å tømme tanken å åpne mannlokket for rengjøring/inspeksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.