Jump to content

Gjennomgående mast - lekkasje: tips til fiks?

eXpence

Recommended Posts

Som tittel sier: Har gjenomgående mast hvor det lekker inn vann på innsiden av masten og inn i båten. Problemet er spesielt ille når det regner OG blåser. Masten er kun 2,5 år gammel, men det er ingen innvendig tetning/membran i masten (Nordic mast), og leverandøren kan heller ikke hjelpe siden de ikke mener dette er noe problem  :headbang:  Har heller ikke montert annet utstyr i masten enn en RayMarine vindmåler i toppen, det er altså ikke unormalt "mange" hull i den. Båten ellers er tett, men problemet er ekstra "ille" siden det ikke er noe kjølsvin på båten, slik at 2 liter vann virker som 10+ når man får litt krenging ...

Ettersom seilbåter har hatt gjennomgående mast i en årrekke vil jeg tro jeg ikke er første mann som har dette problemet, og at det således finnes noen her på Båtplassen som har en grei løsning på dette.  Tips mottas med stooor takk! :confused:

Båten ellers er tett, men problemet er ekstra "ille" siden det ikke er noe kjølsvin på båten, slik at 2 liter vann virker som 10+ når man får litt krenging ...

Hmm  - mange tetter ved hjelp av skum, og borrer rett ovenfor for drenering ut over dekk.

Ikke kjølsvin sier du ? Åssen båt er dette da ? Tom. min 32 år gamle balje har skikkelig kjølsvin. Der er det plass til noen titalls liter vann, før pumpa må kjøres..

Suzuki

No boat needed..

Hmm  - mange tetter ved hjelp av skum, og borrer rett ovenfor for drenering ut over dekk.

Ikke kjølsvin sier du ? Åssen båt er dette da ? Tom. min 32 år gamle balje har skikkelig kjølsvin. Der er det plass til noen titalls liter vann, før pumpa må kjøres..

Suzuki

Båten er en Nessy 94 C/R - en "gammel racer" fra 80-årene som er relativt flat under - skikkelig gøy på hårete slører :headbang: .... Dybden innvendig er maksimalt utnyttet for best mulig ståhøyde 184 cm (?) i kahytten  - da blir det itte'no plass til kjølsvin.

Suzuki

Vil ikke skummet trekke til seg vann og "diverse"? Hva hvis det deretter skulle fryse? Finnes det "vannfast" skum?

Er du bombesikker på at det kommer inn inne i masta?

Jeg svevde også i den villfarelse. Inntil jeg fikk kikka inne i masta (Isomat) og så hvordan det så ut. For det første er det potte tett, og svært små anledninger for vann til å komme inn. Der dett lekker er rundt mastekragen, altså vannet kommer rennende på utsiden av masta.

Pass også på at det er tett i i sporet til liket under mansjetten.

Store Norske Kullseilingskompani.

Båten er en Nessy 94 C/R - en "gammel racer" fra 80-årene som er relativt flat under - skikkelig gøy på hårete slører :headbang: .... Dybden innvendig er maksimalt utnyttet for best mulig ståhøyde 184 cm (?) i kahytten  - da blir det itte'no plass til kjølsvin.

Kult ! Reine Maxien. Og jeg som så etter en billig metode å fortsette å hetse Baxxxxa på.

Søren, søren, søren.. :confused:

Men skum metoden skal virke den. Du trenger skum som ikke trekker vann.

Suzuki

No boat needed..

Hva sier egentlig leverandøren om dette da?

Mener de at masten er konstruert slik at det ikke kan komme vann inn i den?

Da må det være en reklamansjonssak.

Har tenkt tanken jeg og ja, men saken er at det er forrige eier som fikk satt på ny mast for 2,5 år siden. Og når leverandøren samtidig er helt avvisende og ikke ser problemet og heller ikke ønsker å bidra noe vet jeg ikke om jeg gidder stresse mer med dem - spesielt siden dette bør være greit å fikse på egen hånd. Hadde leverandøren (Elvström Sobstad Norge AS, Tønsberg) holdt til her i nærområdet ville nok et personlig oppmøte hjulpet, men...

• 11 år senere...

Hei. Jeg har også gjennomgående mast som lekker inne i masten, mastemansjetten er Ok og påsatt spennbann av rustfritt stål, i tillegg har jeg lagt på selvvulkanisering på utersiden av mansjetten.

jeg oppdaget ved en tilfeldighet at vannet renner ned masten og trenger inn i inspesjonslukene i masten, har nå demontert inspesjonslukene og påført silikon på kanten av lukene før de ble montert på plass igjen.

Det er utrolig hvor mye vann som kommer inn gjennom disse inspeskonsluken når masten er 20 meter lang.

Like over mastermansjetten er det normalt en luke hvor du kan inspisere røret til kabelgjennomføring og det er som regel isopor inne i masten for isolering.

Det er også 2 drenshull i masten som er montert med 2 sorte platplugger, der bør du drenere fra tid til annen, om det får samle seg vann over tid, så kommer vannet ned gjennom røret til kabelgjennomføringen..

Jeg lyktes med min reperasjon/utbedring/ vedlikehold.

ønsker deg godt nytt år.

Ellers er jeg veldig fornøyd med min Beneteau Oseanic 461 fra 1997.

• 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...

Heisann, jeg har problemer med lekkasje i gjennomgående mast.

Har sett på YouTube at denne tapen kan være en god løsning:
Black Rubber Master Tape

Er det noen som har erfaring med denne?

Fant også denne, hvor det er den sorte tapen nederst på websiden:

http://www.rigrite.com/Spars/SparParts/Mast_boot_%20Tape.html

Redigert av kj3lla (see edit history)

Det finnes et middel som trenger seg ned i sprekker og tetter.  Husker ikke i farta hva det heter "stop leak" eller noe slikt.  Gjennomgående master skal ha en plate som skal stoppe vannet og etter mange års bruk er de ganske skitne inni.  Det jeg gjorde på min som fungerte tålelig bra var å sprøyte inn en god del av dette stoffet gjennom dreneringshullene over mastekragen og tape igjen disse for å unngå at stoffet renner ut.  Vente til det blir tørt og ta av tapen.  Det betinger at det er tørt i masten når dette gjøres.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...