Superkul Startet 10.September.2010 Link til dette innlegget Startet 10.September.2010 har hørt av et par stykker som ikke hadde turt og kjørt med den automatiske oljematinga på en yamaha 200 hk 2 takter og di mente det var sikrere med riktig oljeblanding direkte i tanken dette er en 89 mod motor og er kjempebra og vil ikke risikere noe Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
tkb Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 Det går vel fint å blinde oljeinntaket,men jeg tror motoren har best av autolube. Manglende vedlikehold av systemet er ofte årsaken til problemer. Ville heller fokusert på dette. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 fjerna det på en yamaha når vi bygde etter ras nå, også fjerna på mercene. minus er at det ryker om du kjører leeenge på tomgang, så gasser litt rolig. + er at du vet den får olje. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 Manglende vedlikehold av systemet er ofte årsaken til problemer. Hva slags vedlikehold tenker du på? Har hatt et slikt system tidligere i mange år og visste ikke engang at det var noe som het vedlikehold på systemet, men hadde aldri noe problemer med det. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Brodern Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 Autolubinga gir mindre olje ved tomgang/lave turtall, og mer når turtallet øker. det gir en mye bedre og mer korrekt oljeblanding. Men det er jo en sjangs for at systemtet svikter, og da går det ikke så godt med motoren. Men man kan glemme å fylle olje i bensina også............. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
tkb Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 (redigert) Med vedlikehold tenkte jeg på å holde tanken mest mulig full for å unngå kondens. Bruke olje av beste kvalitet og helst holdt meg til samme merke,samt la et kvalifisert verksted ta en kontroll på systemet for evt å avdekke slitasje. Mulig dette er unødvendig,men slik ville jeg gjort det. Redigert 11.September.2010 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 Men det er jo en sjangs for at systemtet svikter, og da går det ikke så godt med motoren. På min motor var det også alarmfunskjon hvis denne sviktet samt at motoren ville gå ned til et minimums turtall så tror mye må svikte samtidig for at det skal gå helt til h...te? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Brodern Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 Ja det blir jo mye sikrere når motoren har en slik funksjon. på min 90 hk Mercury er det jo autolubing, men jeg vet ikke om det er noe varselsopplegg hvis den slutter å smøre. Det eneste jeg har sett/lagt merke til er ledningene til sensor/føler for lavt nivå i oljetanken. Olje i bensinen er jo veldig sikkert uansett, selv om det blir bittelitt mer "arbeid" Jeg bruker autolubinga selv. Men har ofte en tanke i bakhodet om at "hva skjer om den slutter å lube" :) Selv om jeg har planer om en større motor trenger jeg ikke et ras pga null olje :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Thorlyn Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 jeg forhørte meg med Yamaha merkeversted om dette engang.. da jeg også ble "anbefalt" av bedrevitere og kutte ut dette.. Yamaha verkstedet sa det ganske kort.. Vil du rase motoren fortere så ja bare kutt ut systemet.. De hadde mange motorer med ras som systemet var koblet ut på.. men til dags dato ingen som hadde rast pga svikt i systemet sitt. Jeg valgte og stole på yamaha verkstedet og fortsatte og bruke autoluben på 60 hk fra 87.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Seastar Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 Med vedlikehold tenkte jeg på å holde tanken mest mulig full for å unngå kondens. Bruke olje av beste kvalitet og helst holdt meg til samme merke,samt la et kvalifisert verksted ta en kontroll på systemet for evt å avdekke slitasje. Mulig dette er unødvendig,men slik ville jeg gjort det. Hei Har erfaring med at det er uheldig å blande div. merker (og/eller kvaliteter?)av 2-taktsolje. Etter mistanker om at et eller annet ikke var helt slik det burde, kontaktet jeg en fagmann som jeg har tillit til og med lang erfaring på området. Han kunne ikke huske å ha vært borti at selve mekanikken/pumpen hadde sviktet på aktuell motor, men han hadde oppservert mange havari av motor p.g.a. at 2-taktsoljen hadde "levret seg" i slangene i selve matingssystemet. Årsak: Det har vært brukt forskjellige merker av 2-taktsoljer over tid! Vi åpnet opp systemet (skal vi kalle det regelmessig vedlikehold?) og kunne til vår forbauselse dra ut lange pølser av "levret" 2-taktsolje.....! Så hvis det ikke er noen alarm-funksjon for dette på motoren, så følg ihvertfall bl.a. nøye med om det minker "som vanlig" i oljetanken ved regelmessig etterfylling. Vi berget nok motoren den gangen....., og siden har vi sjekket dette regelmessig, men aldri opplevd det samme igjen med KUN bruk av samme merke kvalitets 2-taktsolje! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 En ulempe folk ofte ikke tenker på med kun olje i bensina , er at dersom en forgasserdyse går tett - så er det en sylinder som hverken får olje eller bensin. Med autolube så får den iallefall olje om dysa går tett. Den vanligste grunnen jeg har hørt for å fjerne autolube på Yamaha er dersom man kjører racing, med stive motorfester osv blir det så mye risting/vibrasjon at olja skummer på tanken, med nedsatt smøring som følge. Har forøvrig vært borti 2 autolube relaterte havarier: 1 på en 40hk, her var det fyllt på Esso Aquaglide (den gamle røde) , denne er overhode ikke tiltenkt dette formålet, og heller ikke veldig villig til å blande seg med andre oljer. Med resultatet som Seastar beskriver over. Ellers har jeg blandet oljer av forskjellige typer - så lenge de har samme spec så ser jeg ikke problemet med det. #2: Yamaha 60, her hadde regnvann funnet veien ned gjennom dekselet, ned gjennon proppen på oljetanken og lagt seg pent til på bunnen av tanken. Ingen av disse tilfellene er autolube systemet sin skyld, men bruk av feil olje og manglende vedlikehold. Og hvis jeg husker noenlunde rett, så står det i instruksjonsboka at når motoren har stått lenge , bør man ha en skvett olje på bensina, og så følge med at oljenivået synker på tanken. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Droll Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 (redigert) På enkelte eldre motorer med tvilsomme olje systemer kan det være en fordel å kutte ut systemet ( generelt... gjelder ALLE merker ), med "tvilsomme" menes dårlig vedlikeholdte ( bla IKKE holdt oppdatert ( enkelte systemer har blitt oppdatert underveis da det HAR blitt funnet feil/svakheter )) + de systemer som ikke er av de beste ( nevner ingen merker/system navn .....) . Har motoren blitt "vedlikehold" av en/flere "mekanikere" ( av den tvilsomme typen ) kan det muligens være en fordel å fjerne systemet HVIS det det bærer preg av å ha blitt "tunet", en bør ihvertfall sjekke ut systemet og holde øye med det over tid ( måle hvor mye olje/bensin som forbrukes og regne ut om det stemmer med spec ). I den tiden KAN det være en fordel å blande inn 1% direkte i bensinen for å være sikker... Et par råd på veien kan være ... Bruke riktig olje til motoren ( i henhold til spec ifra produsent ). Hold øye med systemet ( følg med på olje/bensin forbruket og regn ut blandings prosent). Hold deg til EN olje type/merke da det KAN oppstå problemer hvis det blandes ( det skal selvsagt IKKE skje, men ... ). Følg med på hvordan motoren oppfører seg ( ta en titt på pluggene innimellom ).. Sjekk over alle slanger på og rundt motoren, bytt ut eventuelle tvilsomme med en gang de oppdages... Kontakt forhandler og forhør deg om det kan ha kommet ut service bulletiner som vedgår DIN motor ( sendes ut til merkeforhandlere med jevne mellomrom ), bytt ut komponenter HVIS anbefalt.. Er du usikker skader det ikke å blande inn 1% olje direkte i bensinen... Brukes motoren HARDT ( utover anbefalt ifra forhandler ) eller er trimmet/endret ( portet, økt kompresjon, radikale endringer i forgasser systemet ) og kjøres på høyere turtall en det som er anbefalt >>> DA kan det være en fordel å fjerne olje systemet og blande direkte i bensinen ( 2 > 3% ) Et generelt råd som jeg ser ofte er Original motor som kjøres innenfor anbefalt turtall ... behold systemet såfremt det er 100%.. Trimmet motor som kjøre hardt og da gjerne over anbefalt turtall ... fjern systemet og bland 2 > 3% direkte i bensinen, dette fordi systemene ikke gir nok olje OVER anbefalt MAX turtall ( på de fleste motorer følger oljemengde turtallet, gjerne ned imot 0,2% på tomgang og oppimot 3 > 5% på fullt turtall... Arne Kjetil Redigert 11.September.2010 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Fergu Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 (redigert) Jeg har begrenset erfaring med totakt båtmotor, bortsett fra min egen Evinrude Ducktwin fra 1956 (Som er produsert for bruk av oljeblandet bensin). Derimot har jeg lang erfaring med totakt motorsykkel. Jeg vil tro at det ikke er så store forskjeller når det gjelder prinsippene for smøring via separat oljepumpe på båt og MC. Av en eller annen merkelig grunn skal mange plukke bort det originale smøresystemet og gå tilbake til steinaldermetoden med oljeblandet bensin. Hvis oljeblandet bensin hadde vært den perfekte løsningen hadde produsentene neppe utviklet separate smøresystem. Produsentene prøver til enhver tid å kutte kostnader. Hvis smøresystemene var upålitlige ville ikke produsentene fortsatt med denne løsningen. Husk at et separat oljesystem ofte har egne dyser som smører direkte der det er behov for smøring, rett på lager etc. Ved å kutte ut den separate smøringen og tilsette oljen rett i bensinen har man ingen garanti for at alle vitale deler får nødvendig smøring. Og hvor mye olje skal man bruke 1-2-3-4-5%? For å være sikker vil man i de fleste tilfeller tilsette litt for mye olje. Noe som heller ikke er bra for motoren. Et separat smøresystem gir perfekt blandingsforhold, i hvert fall så lenge det ikke har vært tuklet med og modifisert av "Eksperter" Så mitt råd er å beholde det originale smøresystemet. Slike system har garantert like lang levetid som resten av motoren. Redigert 11.September.2010 av Fergu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 På min 04 Tohatsu 120hk har flere hobbymekanikere (og da helst på mindre og eldre motorer) anbefalt meg å kutte ut oljematinga. Hørte da med forhandler og fikk tips om å bruke olje ifra en konkurent, Evinrude trur jeg det var, XD50? Det var vist den beste totaktsolja som var og oppdrive til en med forgasser. Han mente at de (Evenrude) utviklet en ekstra bra (og dyr?) olje pga de var plaget med havari på noen eldre motorer. Blandet 1% i bensin den første tanken om våren og måtte bytte plugger etter det men om det var sammenheng eller tilfeldighet veit jeg ikke, men mye billigere å bytte plugger enn overhaling. Også var det statoil olje jeg brukte i bensina,jeg harbestemtat det var grunnen til pluggene tok kvelden. Har merket for hver liter i oljetanken så det er lett å holde øye med forbruket. Hmm skulle jeg loggført litt så jeg hadde sett olje/bensin forbruk. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Auskar Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 (redigert) Jeg blandet olje i bensinen på en ny Evinrude 25hk kjøpt 1987 Problemet var at den ikke fikk bensin på tomgang, den greide ikke å suge opp bensin fra tanken hvor det også var en egen oljetank. Dette ble så irriterende etterhvert at jeg koblet ut oljetanken i bensintanken. På en nyinnkjøpt 2006 Yamaha 20hk fyller jeg også ca 1 - 1,5% olje i bensinen, i tillegg til det som blandes inn gjennom den automatiske oljematingen. Synes jeg kan føle meg sikrere da. Redigert 12.September.2010 av Auskar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 En må huske at på en totakter så er det "oljeblandingen" som også smører veivlagrene. På en totakter med flere sylindere så er det viktig at veivhuskammer ikke lekker over til neste sylinder osv. Og ofte er det slik at et lager da ligger i mellom disse tettningene, det betyr igjen at lagrene ikke får smøring når du bare blander olje i bensinen. Oljematingen har da egene kanaler til disse "problem" lagrene, så jeg ville ikke kuttet ut oljematingen av den grunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Det stemmer ikke på min motor. Jeg tok fra hverandre min yamaha 225hk 2takt 93modell i vinter. Og det er ingen direkte smøring til noen lager i det autolube systemet. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Her er en liten oversikt over hvor oljen blir tilført. Hvis en ser på tegningen så blir oljen tilført i bensinen etter forgasserene i inntaksmanifolden. Det går ingen slanger noe sted der det smører noen lager direkte. Men det er et annet slangesystem som transporterer u-brukt bensin/olje for bl.a å smøre lagere. Her er en tegning som viser den oversikten. Det er trykket inne i veivhuset som presser denne blandingen rundt for å bli brukt på ny. Det er i tillegg en slange som går direkte fra bunnen av veivhuset til toppen av veivhuset. Den kommer ikke frem på dette bildet. Mitt autolube system var allerede deaktivert på min motor, og jeg tenkte en stund på å aktivere det igjen pga jeg trodde også det var en direkte smøring av lagere. Det viste seg å ikke stemme, så da forble det slått av. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Aq 28 Ht Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Har mest vært borte i eldre motorsykkel totakt, og der var det kanaler via slanger ned til lager, og da gikk det dårlig å kun blande olje i bensinen. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 16.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2010 her ble det mye spennende lesing også kommer det selvsagte dumme spørsmålet - hva smøring har veivlager etc hvis det ikke finnes noe slanger osv Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
andersb Svart 16.September.2010 Link til dette innlegget Svart 16.September.2010 2takt efi og forgassermotorer drar all fuel igjennom hus/veiv osv, i tilegg er motorene laget med nålelager, som omtrent ikke trenger smøring. har dratt igjenom 88liter 2-takt olje på denne måten i år etter ombygning, "noen" liter fuel :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.