Jump to content

12V kabel og Grundig TV

Figaro

Recommended Posts

Jeg har nå kjøpt en 19" Grundig led TV til båten----nydelig liten sak med kun 30W strømforbruk. Det fulgte ingen 12V kabel med, så den kjøpte jeg i tillegg til den nette sum av 380kr.! på Elkjøp. Jeg syntes det var en drøy pris, men det var den de hadde til Grundig.

Men spørsmålet jeg nå har etter å ha lest på innpakningen hvor det står at Grundig digitalmottager kun må brukes sammen med denn originale kabelen, står det også at "ved tikobling til 12v anlegg skal også den medfølgende antennekabel brukes, da den har et filter som forhindrer jordingsfeil som kan skade apparatet". Greit nok, det ligger to kabler i dette settet, en til 12V og en antennekabel.

Men så står det videre: NB Brukes en aktiv bordantenne for 5 volt, skal den medfølgende antenneledningen ikke brukes".

Jeg har i min båt en Status 315 rundtstrålende antenne med forsterker koblet til 12V----Skal jeg da IKKE bruke den medfølgende antennekabelen?

Og et annet spørsmål: MÅ man bruke den originale (og dyre) 12V kabelen? :confused: (Jeg har div. slike kabler liggende fra før, og det er 30 dagers returrett hos Elkjøp) :wink:

Ville vært flott med et ekspertråd her. Ligger denne helgen i den nye gjestehavnen i Drøbak, men her er det desverre elendige signalforhold så jeg får ikke prøvd Grundigen skikkelig :headbang:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Har samme type TV som deg,som jeg kjøpte ifjord høst.Da jeg koblet TV en til 12v. virket den,har også samme type ant. som du beskriver.Da jeg tok TV ombord i vår,virket den kun på 220v.Aner ikke hva som er galt,butikken jeg kjøpte den på,er nedlagt.Litt trasig å ha innverter igang, hver gang du ser TV, hvis du ikke har mulighet til landstrøm. :headbang:

Hei.

Den antennekabelbiten som det snakkes så mye om at må kobles inn mot TV'n, ville jeg glemme i båt. Dette er en kabel med galvanisk skille og som derfor ikke kan overføre spenning til antenneforsterkeren i antennen. Årsaken til at denne er blitt anbefalt/påbudt har å gjøre med spenningsforskjeller når en kobler en flatskjerm opp mot kabel-TV hjemme og samtidig har jordet kontakt for 230volt strømforsyningen. Da kunne det skje at det ble spenningsforskjell mellom 230volt jord og skjermen på antennekabelen, med det resultat at det kunne skade TV'n, og i verste tilfelle starte en brann. Men i en båt hvor en ikke drar ombord en kabel fra et kabelselskap, er dette null problem. Og det er ikke noe problem hos alle kabel-TV leverandører heller. Her på Skjetten med GET, har det visstnok vært en viss fare, men de har nå oppgradert nettet slik at slik galvanisk skille ligger i nettet.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg vet Lars H at du vet mye om dette, og at du selv har en Grundig. Men hva menes med "aktiv bordantenne for 5 volt?" Er det det samme som min antenneforsterker som er koblet til 12 volt? Og kan man bruke en "uoriginal" 12V kabel istedenfor den svindyre Grundigkabelen?

Takknemlig for alle svar.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Du "sparer" ihverfall inverteren, og slipper å høre summingen (på min kan man høre en svak lyd fra viften) Jeg mener at når en TV er beregnet på 12V, er det best å bruke denne muligheten. Men det bør gjøres på den riktige måten pga garantien

Til min Grundig 19" TV fulgte det ikke med egen 12volt kabel, men kabel med batterieliminator til å plugges i et 230volt uttak i den ene enden, og rund plugg til TV'n i den andre. Dermed klippet jeg bort eliminatoren og satte på en sigarettennerplugg i stedet, og ferdig med det. Og det er akkurat slik en "svindyr" 12volt kabel er, kanskje med sikring innebygget i sigarettennerpluggen. Men "klipper og lodder du", - husk for all del på å få pluss og minus korrekt! Og dersom du ønsker å kunne bruke TV'n på 230volt hjemme om vinteren, kjøper du både en sigarettennerplugg og en rund plugg til TV'n med passe lang ledning imellom, dersom du kan lodde og skru. Og når jeg tenker meg om, så var det vel det jeg gjorde selv.

Nå ville jeg ikke brukt en slik "aktiv bordantenne for 5 volt", de krever vanligvis svært godt signal som det er dårlig med i bukter og viker langs kysten. Men vil du det, så høres det ut som en antenne med innebygget forsterker som må få spenning via antennekabelen på samme måte som feks. Triax UFO-antenner. Og da er en hvilken som helst 75ohm antennekabel OK dersom du har plugger som passer inn i TV'n og antennen. For å gi antennen spenning, settes dette opp i menyen for TV'n, så legges 5volt ut på antennekabelen fra TV'n. Det finnes også bokser til å sette på kabelen med mating av 12volt fra båtens anlegg. Da blir det motsatt i menyen på TV'n.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nei, det er ikke noe spesielt med disse kablene. Jeg mistenkte at det kunne være en form for overspenningsbeskyttelse eller spenningsstabilisering i pluggen, men de som har åpnet pluggen finner ikke noe slikt. Men bytter en om pluss og minus, er det klart at TV'n ikke liker dette, og det liker selvfølgelig ikke de som har gitt garantien på TV'n heller. Og skal det være sikring i pluggen, får en kjøpe slik plugg med sikring eller ha tilsvarende sikring på tilførselsspenningen.

Lars H.

Men bytter en om pluss og minus, er det klart at TV'n ikke liker dette, og det liker selvfølgelig ikke de som har gitt garantien på TV'n heller. Og skal det være sikring i pluggen, får en kjøpe slik plugg med sikring eller ha tilsvarende sikring på tilførselsspenningen.

Lars H.

Hei Lars H. Har tenkt å kjøpe meg slik Grundig TV. Men hvordan finner man ut hva som er pluss - minus på den kabelen som er til batt. eliminatoren som du sier man kan klippe og lodde:

Mvh.

spilli

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...