Jump to content

hvilket bunnstoff er best å bruke for å unngå at det gror på båt

rene83

Recommended Posts

Jotun Non Stop kom best ut i test for båt som hadde ligget ute i to sesonger. Mange vil nok bekrefte at de er fornøyd med dette bunnstoffet, meg selv inkludert, andre vil sverge til Seajet, andre igjen til Martims eller Biltema eller Hempel, så et enkelt svar finnes ikke, men tester burde gi en pekepinn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Er ikke godt å svare bastant på hvilket som er best. Iallefall av de i vanlig handel. Varierer etter hvor solutsatt det er. Tempratur. bruk. Saltinnhold,farge. og sikkert andre forhold.

Beste tips er å forhøre seg med erfaringer fra de som har båt i nærområdet. OPS da. Det er altid noen som meiner det de bruker er verdens beste, uannsett. :cheers_wine:

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Har brukt mange forskjellige bunnstoff opp gjennom årene, men har dårligst erfaring med Jotun Nonstopp. En omgang med høyttrykkspyler ved opptak og det finnes ikke bunnstoff igjen. Biltema derimot er både billig og bra.

Non-stop er først og fremst beregnet mot groe - ikke høytrykkspylere.

Dette er vel er allround-stoff som svært mange er fornøyde med. Har selv gode erfaringer. Men benytter for tiden Hempels Glide-cruise.

For øvrig vil mange se det som en fordel at bunnstoffet lar seg fjerne med heftig bruk av høytrykkspyler slik at det ikke bygger seg opp et tykt lag som i neste omgang må skrapes ned.

Sort er bedre enn hvit.

Veldig godt poeng. De lærde mener at jo mørkere bunnstoff jo berdere.

Har samme erfaring selv. Hadde en båt med hvitt bunnstoff, vet ikke type. Grodde noe forferdelig. Når jeg tok opp den snekka. lurte kranføreren på om jeg brukte vekstnæring i bunnstoffet. Byttet til Jotun non stop sort og alt var så meget bedre.

Nå bruker jeg Sea jet 033, er mer fornøyd med det enn Jotun Non stop.

Vet ikke, men har en følelse at geografisk tilhørighet innvirker på hvilke fabrikat som virker best.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Har selv erfaring i at mørk bunnstoff nødvendigvis ikke er best.

Mørke farger samler opp varme, alger og groe trenger varme for å vokse.

( Alge og Groe vokser senere eller ikke i det hele tatt vinterstid ).

Hvit bunnstoff reflekterer Solvarme.

Mørke farger på bunnstoff fungerer som varmemagasin.

( Dette gjelder også biler med Sort interiør, prøv å sette deg i en bil med Sorte seter en varm Solskinnsdag ).

Redigert av Auskar (see edit history)

Mørke farger kan tilsettes mer biocider enn de lyse,og det er vel hovedgrunnen til bedre egenskaper mot groe. Har i alle år brukt Jotun Racing sort med meget godt resultat.

Mener Hardt bunnstoff er best på båter som ikke blir brukt så mye,da selvpolerende må brukes for å slippe fram friskt effektivt bunnstoff.

Ellers er det lurt å holde seg til samme type,da slipper man problemer med avflassing,dersom jobben er gjort korrekt vel og merke.

Jeg har brukt selvpolerende hvit Hempel på to båter i mange år og har aldri hatt noe groeproblemer. Det hevdes dog at det kun er Hempel som har hvitt bunnstoff som duger, men det duger til gjengjeld!

Ser heller ingen grunn til å bruke høytrykksspyler så mye/lenge på selvpolerende bunnstoff, hvorfor skulle jeg det når det ikke er noe groe å fjerne? Man fjerner vel da kun bunnstoffet, og det ønsker jeg jo å beholde på?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

For øvrig vil mange se det som en fordel at bunnstoffet lar seg fjerne med heftig bruk av høytrykkspyler slik at det ikke bygger seg opp et tykt lag som i neste omgang må skrapes ned.

Har ikke merket at det gror noe mer med Biltema. At bunnstoffet sitter dårlig gjør det mer påkrevet med årlig skraping, noe som på ingen måte er noen fordel. Da er det bedre med en skikkelig nedskraping hvert femte år eller så.

En omgang med høyttrykkspyler ved opptak og det finnes ikke bunnstoff igjen. Biltema derimot er både billig og bra.

Det har mye med det å gjøre at NonStop er selvpolerende, og slites derfor bort av vannet. Biltemas bunnstoff er ikke selvpolerende, og har også dårligere groeegenskaper enn Jotun, Hempel og Seajet sine selvpolerende. I tillegg er det dyrere i bruk, da det ikke dekker på langt nær like mye. Men om du er fornøyd, så fungerer det jo for deg...

Jeg bruker stort sett en av de tre selvpolerende nevnt over, og alltid i sort. Ved opptak en gang i året er det lite groe, , men jeg spyler bort det som er op flekker bunnstoffet der det flasser eller begynner å bli tynt. Det eneste stedet jeg får rur er på propellen, dette fjerner jeg med saltsyre. Og så er det ut igjen, klar for ett nytt år på sjøen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Også Jotuns harde racingbunnstoff sitter dårligere enn Biltemas, så dette har nok også noe med fabrikatet å gjøre.

Pleier normalt å gå med tre bokser, enten jeg bruker Biltema eller Jotun. Men Jotun-boksene er vel så vidt jeg husker kun 0,9 og ikke en liter. Mulig denne er noe drøyere. Hørte også her for leden at Jotun nå hadde generelt gått over til 0,75 bokser til høyere pris.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...