Jump to content

hvilket bunnstoff er best å bruke for å unngå at det gror på båt


rene83

Recommended Posts

Biltemas bokser er på 0,75 liter hvilket vel er nokså vanlig for bunnstoff etter det jeg har sett, i hvertfall på boksene fra Hempel, Jotun og Seajet som jeg har eksemplarer av i garasjen.

Biltemas koster 169, Jotuns selvpolerende 199 og dekker bedre så hva som er billigst er jeg ikke sikker på. En fordel med de selpolerende bunnstoffene er jo at de (skal) slipes av så det bygger seg ikke opp hvilket betyr at man slipper pussing og skraping i motsetning til med Biltemas produkt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Skraping slipper du ikke unna med Jotuns. Dropper du det vil gjenværende bunnstoff sitte igjen i rulla når du påfører ny.

 

Biltemas sitter bedre og behovet for skraping blir desto mindre. At bunnstoffet "bygger" er faktisk ikke noe stort problem. Det er tilstrekkelig med en skikkelig nedskraping etter X antall år.

 

Dette er i hvert fall min erfaring etter nærmere 30 års stoffing av båt. Men jeg tror vi kan konkludere med at folk har ulike erfaringer og at det er vanskelig å slå fast hva som er best eller dårligst.

Link to post

På trebåten Tora har jeg bare brukt Jotun Nonstop (mørkeblått). Har ikke hatt noen problemer med groing hittil, selv om båten ligger stille i lengere perioder (Frognerkilen). Jeg skraper kun det lille som er løst og legger på et nytt lag om våren. Det er absolutt ikke nødvendig å skrape over alt. Siste gang flekket jeg bare over etter skrapingen. Skal bli spennende å se hvordan det ser ut når jeg tar henne opp om noen uker. Dersom det går bra med bare å flekke, er det en del penger og arbeid å spare.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Beste bunnstoffet jeg har brukt er International Micron Extra. Jeg smurte seilbåten to strøk med dette, og hadde båten liggende på sjø i to år, sommer og vinter. Kun en del "slim" på skroget da jeg tok opp båten, ikke gress og skjell. Meget bra med tanke på at båten i perioder ble svært lite brukt, og at det var god tilgang på lys der jeg har båtplass. Minus var at bunnstoffet er ganske dyrt.

Link to post

Skraping slipper du ikke unna med Jotuns. Dropper du det vil gjenværende bunnstoff sitte igjen i rulla når du påfører ny.

 

Biltemas sitter bedre og behovet for skraping blir desto mindre.

 

Snakker vi ikke nå om to merker bunnstoff med forskjellige egenskaper; Jotuns selvpolerende mot Biltemas som ikke er det?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

På trebåten har jeg aldri opplevd at gjenværende Jotun bunnstoff sitter igjen på rulla når jeg påfører nytt. Bruker som regel kost pga. bordgangstrukturen. Men det går bra med rulle også. Har heller ikke erfaring for at det går lett av med høytrykkspyleren.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Det jobbes med saken, og jeg synes faktisk at vi alle har et medansvar også her!

:yesnod: Det er vel greiest å holde seg til det som er lovlig. Spesielt så lenge det virker så bra som det gjør. Håper for all del at det ikke blir flere innskrenkninger for fritidsbåtene.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

jeg mener at micron fra internasjonal er best.

eller nonstop seajet 033 er ikke så bra bruker de på ibizan min på grunn av at forige eier har brukte de er MYE GRO ETTER ETT ÅR

MYE SLIM MEGET TYKT LAG.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post

Jo, det er det ingen tvil om. Men trådstarter stiller spørsmål om hvilket bunnstoff som er best. Og tråden handler følgelig om ulike erfaringer med ulike typer bunnstoff.

 

Jeg skjønner jo at du driver med skraping hvert 5. år om du påfører hardt bunnstoff. Hvis du har en båt som gjør over 35 knop så kan jeg forstå valget, men alle med båter som ligger i fartsintervallet 5-35 knop er anbefalt selvpolerende bunnstoff av alle produsenter. I denne tråden spørres det om bunnstoff til en snekke som ligger mye stille. Da er det beste valget selvpolerende.

Hva man kan gjøre for å slippe skraping er at det etter priming påføres først ett lag hvitt selvpolerende og dernest ett lag sort selvpolerende. Da har man meget god kontroll på om det er nødvendig med nytt stoff hvert år. Jeg fikk bunnen renset helt(kjemisk + steam) og bygde opp med 4 lag primer(epoxy mot plastpest) og dernest hvitt+sort. Nå i år var det kun noen få steder jeg måte flekke på med litt sort og det var der høytrykk-spyleren i fjor høst hadde blitt benyttet litt vel heftig. Jeg benytter Jotun Non-stop og er meget godt fornøyd. Har også hatt Seajet på tidligere båt, men er plaget med "slim" der jeg ligger og Jotun fungerer bedre mot slim. Jeg har faktisk til gode å benytte stoff som har vært direkte dårlig, men jeg har kun testet selvpolerende fra Jotun, Seajet og faktisk Star Maling og Lakk sin. Den er også bra.

 

Dette med selvpolerende som forsvinner under heftig høytrykk-vasking er bare bra. Det er et tegn på at stoffet virker slik det skal.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hvis du har en båt som gjør over 35 knop så kan jeg forstå valget, men alle med båter som ligger i fartsintervallet 5-35 knop er anbefalt selvpolerende bunnstoff av alle produsenter.

 

Det er velkjent at selvpolerende først og fremst anbefales til saktegående båter. Men nå har det seg slik at jeg tidligere hadde plastsnekke og brukte Jotun Nonstop i mange år, inntil jeg erfarte hvor mye bedre Biltemas fungerte også på saktegående båter. Når jeg nå har en båt som gjør mer enn 35 knop, blir valget enda enklere.

 

Men dette dreier seg som nevnt om ulike erfaringer. At Nonstop fungerer best for deg er utmerket, men det finnes ingen absolutte sannheter i dette gamet - kun ulike erfaringer.

Link to post

At alle bunnstoffprodusenter har en annen erfaring enn deg finner jeg litt merkelig.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Snakker vi ikke nå om to merker bunnstoff med forskjellige egenskaper; Jotuns selvpolerende mot Biltemas som ikke er det?

 

 

Jo, det er det ingen tvil om. Men trådstarter stiller spørsmål om hvilket bunnstoff som er best. Og tråden handler følgelig om ulike erfaringer med ulike typer bunnstoff.

 

I dette innlegget bekrefter du overfor Mouche at du snakker om hardt bunnstoff og ikke selvpolerende. Det er jo det jeg reagerer på. Glem hvilken produsent det snakkes om.

Du påstår at hardt bunnstoff er det beste og når trådstarter har en saktegående snekke som definitivt alle produsenter vil selge sitt selvpolerende bunnstoff til, så kan jeg ikke la vær å reager når du taler hele bransjen midt i mot. Da velger jeg å ha tiltro til at alle produsenter vet bedre en hva du er ganske alene om å ha erfart.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

biltema har da selvpolerende :confused: sjekk siden www.biltema.no dette er nytt å ikke står det pris men ja de har

 

Prisen står da på hjemmesiden - Antifouling 169,- per boks på 0,75 liter.

 

Biltemas er selvpolerende.

 

Kan du vise til sikker dokumentasjon på det for mener å huske at dette har vært en gjenganger her på forumet i noen år om det er, eller ikke er, selvpolerende, og ingen har kunnet komme med et klart, sikkert og utvetydig svar på dette spørsmålet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Kan du vise til sikker dokumentasjon på det for mener å huske at dette har vært en gjenganger her på forumet i noen år om det er, eller ikke er, selvpolerende, og ingen har kunnet komme med et klart, sikkert og utvetydig svar på dette spørsmålet?

Prøv med Biltema oppå et annet selvpolerende stoff. Det går fint- ihvertfall på Seajet 033.

 

Prøv med et bunnstoff du vet er hardt oppå Biltemas. Går det fint?

Link to post

 

Du påstår at hardt bunnstoff er det beste og når trådstarter har en saktegående snekke som definitivt alle produsenter vil selge sitt selvpolerende bunnstoff til, så kan jeg ikke la vær å reager når du taler hele bransjen midt i mot. Da velger jeg å ha tiltro til at alle produsenter vet bedre en hva du er ganske alene om å ha erfart.

 

 

Nei, les hva jeg skriver. Jeg sier at jeg har bedre erfaring med Biltemas bunnstoff fremfor Jotun Nonstop. I den betydning at dette alt i alt fungerer bedre. Det er du som derimot gjør et poeng ut av hardt eller selvpolerende stoff.

 

Og som sagt det er flere i denne tråden som anbefaler eksempelvis Biltema fremfor Nonstop. Jeg er således ikke "ganske alene".

 

Man kan lure på om du har praktisk erfaring med ulike bunnstoff i det hele tatt, eller om du kun baserer deg på hva du har lest. Å være båtteoretiker er vel og bra, men du kan med fordel spare deg for denne misforståtte skråsikkerheten.

Link to post

 

Kan du vise til sikker dokumentasjon på det for mener å huske at dette har vært en gjenganger her på forumet i noen år om det er, eller ikke er, selvpolerende, og ingen har kunnet komme med et klart, sikkert og utvetydig svar på dette spørsmålet?

 

 

Personlig tør jeg ikke banne på om Biltemas er selvpolerende, skråsikkerhet er som kjent forbeholdt gamle tosker, men sikkert er det at Biltemas bunnstoff sitter betydelige bedre enn Nonstop. Og hvis det i tillegg har selvpolerende egenskaper, får man nytte av den fordelen også.

Link to post

Dobbelpostet :cryin:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...