Mouche Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Biltemas bokser er på 0,75 liter hvilket vel er nokså vanlig for bunnstoff etter det jeg har sett, i hvertfall på boksene fra Hempel, Jotun og Seajet som jeg har eksemplarer av i garasjen. Biltemas koster 169, Jotuns selvpolerende 199 og dekker bedre så hva som er billigst er jeg ikke sikker på. En fordel med de selpolerende bunnstoffene er jo at de (skal) slipes av så det bygger seg ikke opp hvilket betyr at man slipper pussing og skraping i motsetning til med Biltemas produkt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Cruiseliner Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Skraping slipper du ikke unna med Jotuns. Dropper du det vil gjenværende bunnstoff sitte igjen i rulla når du påfører ny. Biltemas sitter bedre og behovet for skraping blir desto mindre. At bunnstoffet "bygger" er faktisk ikke noe stort problem. Det er tilstrekkelig med en skikkelig nedskraping etter X antall år. Dette er i hvert fall min erfaring etter nærmere 30 års stoffing av båt. Men jeg tror vi kan konkludere med at folk har ulike erfaringer og at det er vanskelig å slå fast hva som er best eller dårligst. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 (redigert) På trebåten Tora har jeg bare brukt Jotun Nonstop (mørkeblått). Har ikke hatt noen problemer med groing hittil, selv om båten ligger stille i lengere perioder (Frognerkilen). Jeg skraper kun det lille som er løst og legger på et nytt lag om våren. Det er absolutt ikke nødvendig å skrape over alt. Siste gang flekket jeg bare over etter skrapingen. Skal bli spennende å se hvordan det ser ut når jeg tar henne opp om noen uker. Dersom det går bra med bare å flekke, er det en del penger og arbeid å spare. Redigert 13.September.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Baywatch Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Beste bunnstoffet jeg har brukt er International Micron Extra. Jeg smurte seilbåten to strøk med dette, og hadde båten liggende på sjø i to år, sommer og vinter. Kun en del "slim" på skroget da jeg tok opp båten, ikke gress og skjell. Meget bra med tanke på at båten i perioder ble svært lite brukt, og at det var god tilgang på lys der jeg har båtplass. Minus var at bunnstoffet er ganske dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Skraping slipper du ikke unna med Jotuns. Dropper du det vil gjenværende bunnstoff sitte igjen i rulla når du påfører ny. Biltemas sitter bedre og behovet for skraping blir desto mindre. Snakker vi ikke nå om to merker bunnstoff med forskjellige egenskaper; Jotuns selvpolerende mot Biltemas som ikke er det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
NilsPils Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 (redigert) På trebåten har jeg aldri opplevd at gjenværende Jotun bunnstoff sitter igjen på rulla når jeg påfører nytt. Bruker som regel kost pga. bordgangstrukturen. Men det går bra med rulle også. Har heller ikke erfaring for at det går lett av med høytrykkspyleren. Redigert 13.September.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 (redigert) Det jobbes med saken, og jeg synes faktisk at vi alle har et medansvar også her! Det er vel greiest å holde seg til det som er lovlig. Spesielt så lenge det virker så bra som det gjør. Håper for all del at det ikke blir flere innskrenkninger for fritidsbåtene. Redigert 13.September.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Cruiseliner Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Snakker vi ikke nå om to merker bunnstoff med forskjellige egenskaper; Jotuns selvpolerende mot Biltemas som ikke er det? Jo, det er det ingen tvil om. Men trådstarter stiller spørsmål om hvilket bunnstoff som er best. Og tråden handler følgelig om ulike erfaringer med ulike typer bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 jeg mener at micron fra internasjonal er best. eller nonstop seajet 033 er ikke så bra bruker de på ibizan min på grunn av at forige eier har brukte de er MYE GRO ETTER ETT ÅR MYE SLIM MEGET TYKT LAG. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
VannTro Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 (redigert) Jo, det er det ingen tvil om. Men trådstarter stiller spørsmål om hvilket bunnstoff som er best. Og tråden handler følgelig om ulike erfaringer med ulike typer bunnstoff. Jeg skjønner jo at du driver med skraping hvert 5. år om du påfører hardt bunnstoff. Hvis du har en båt som gjør over 35 knop så kan jeg forstå valget, men alle med båter som ligger i fartsintervallet 5-35 knop er anbefalt selvpolerende bunnstoff av alle produsenter. I denne tråden spørres det om bunnstoff til en snekke som ligger mye stille. Da er det beste valget selvpolerende. Hva man kan gjøre for å slippe skraping er at det etter priming påføres først ett lag hvitt selvpolerende og dernest ett lag sort selvpolerende. Da har man meget god kontroll på om det er nødvendig med nytt stoff hvert år. Jeg fikk bunnen renset helt(kjemisk + steam) og bygde opp med 4 lag primer(epoxy mot plastpest) og dernest hvitt+sort. Nå i år var det kun noen få steder jeg måte flekke på med litt sort og det var der høytrykk-spyleren i fjor høst hadde blitt benyttet litt vel heftig. Jeg benytter Jotun Non-stop og er meget godt fornøyd. Har også hatt Seajet på tidligere båt, men er plaget med "slim" der jeg ligger og Jotun fungerer bedre mot slim. Jeg har faktisk til gode å benytte stoff som har vært direkte dårlig, men jeg har kun testet selvpolerende fra Jotun, Seajet og faktisk Star Maling og Lakk sin. Den er også bra. Dette med selvpolerende som forsvinner under heftig høytrykk-vasking er bare bra. Det er et tegn på at stoffet virker slik det skal. Redigert 13.September.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
FM 8-12 Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 biltema har da selvpolerende sjekk siden www.biltema.no dette er nytt å ikke står det pris men ja de har Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 Hvis du har en båt som gjør over 35 knop så kan jeg forstå valget, men alle med båter som ligger i fartsintervallet 5-35 knop er anbefalt selvpolerende bunnstoff av alle produsenter. Det er velkjent at selvpolerende først og fremst anbefales til saktegående båter. Men nå har det seg slik at jeg tidligere hadde plastsnekke og brukte Jotun Nonstop i mange år, inntil jeg erfarte hvor mye bedre Biltemas fungerte også på saktegående båter. Når jeg nå har en båt som gjør mer enn 35 knop, blir valget enda enklere. Men dette dreier seg som nevnt om ulike erfaringer. At Nonstop fungerer best for deg er utmerket, men det finnes ingen absolutte sannheter i dette gamet - kun ulike erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 At alle bunnstoffprodusenter har en annen erfaring enn deg finner jeg litt merkelig. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Cruiseliner Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 Kjære vene, dette handler da ikke om meg. Merk at det er flere i denne tråden som anbefaler andre typer enn Nonstop. Men for all del - bare fortsett å være skråsikker. Andre derimot kan se seg tjent med å utvide perspektivene noe. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 star maling er jo det samme som biltema. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 Snakker vi ikke nå om to merker bunnstoff med forskjellige egenskaper; Jotuns selvpolerende mot Biltemas som ikke er det? Jo, det er det ingen tvil om. Men trådstarter stiller spørsmål om hvilket bunnstoff som er best. Og tråden handler følgelig om ulike erfaringer med ulike typer bunnstoff. I dette innlegget bekrefter du overfor Mouche at du snakker om hardt bunnstoff og ikke selvpolerende. Det er jo det jeg reagerer på. Glem hvilken produsent det snakkes om. Du påstår at hardt bunnstoff er det beste og når trådstarter har en saktegående snekke som definitivt alle produsenter vil selge sitt selvpolerende bunnstoff til, så kan jeg ikke la vær å reager når du taler hele bransjen midt i mot. Da velger jeg å ha tiltro til at alle produsenter vet bedre en hva du er ganske alene om å ha erfart. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Håp Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 Biltemas er selvpolerende. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 biltema har da selvpolerende sjekk siden www.biltema.no dette er nytt å ikke står det pris men ja de har Prisen står da på hjemmesiden - Antifouling 169,- per boks på 0,75 liter. Biltemas er selvpolerende. Kan du vise til sikker dokumentasjon på det for mener å huske at dette har vært en gjenganger her på forumet i noen år om det er, eller ikke er, selvpolerende, og ingen har kunnet komme med et klart, sikkert og utvetydig svar på dette spørsmålet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
jensemann2 Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 non-stop koster ikke 199 kr pr boks hvertfall. Det må være mange år siden. Koster 285 pr boks(0,75 l-) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 Jernia har annonsert til 199,- mange ganger i år og de butikkene finner man nok steder vil jeg tro. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Håp Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 Kan du vise til sikker dokumentasjon på det for mener å huske at dette har vært en gjenganger her på forumet i noen år om det er, eller ikke er, selvpolerende, og ingen har kunnet komme med et klart, sikkert og utvetydig svar på dette spørsmålet? Prøv med Biltema oppå et annet selvpolerende stoff. Det går fint- ihvertfall på Seajet 033. Prøv med et bunnstoff du vet er hardt oppå Biltemas. Går det fint? Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 Du påstår at hardt bunnstoff er det beste og når trådstarter har en saktegående snekke som definitivt alle produsenter vil selge sitt selvpolerende bunnstoff til, så kan jeg ikke la vær å reager når du taler hele bransjen midt i mot. Da velger jeg å ha tiltro til at alle produsenter vet bedre en hva du er ganske alene om å ha erfart. Nei, les hva jeg skriver. Jeg sier at jeg har bedre erfaring med Biltemas bunnstoff fremfor Jotun Nonstop. I den betydning at dette alt i alt fungerer bedre. Det er du som derimot gjør et poeng ut av hardt eller selvpolerende stoff. Og som sagt det er flere i denne tråden som anbefaler eksempelvis Biltema fremfor Nonstop. Jeg er således ikke "ganske alene". Man kan lure på om du har praktisk erfaring med ulike bunnstoff i det hele tatt, eller om du kun baserer deg på hva du har lest. Å være båtteoretiker er vel og bra, men du kan med fordel spare deg for denne misforståtte skråsikkerheten. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 Jernia har annonsert til 199,- mange ganger i år Det er helt korrekt mange tilbud på Nonstop, og jeg har sågar sett det enda billigere, f.eks. på Obs. Men veiledende pris er derimot en del høyere. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 Kan du vise til sikker dokumentasjon på det for mener å huske at dette har vært en gjenganger her på forumet i noen år om det er, eller ikke er, selvpolerende, og ingen har kunnet komme med et klart, sikkert og utvetydig svar på dette spørsmålet? Personlig tør jeg ikke banne på om Biltemas er selvpolerende, skråsikkerhet er som kjent forbeholdt gamle tosker, men sikkert er det at Biltemas bunnstoff sitter betydelige bedre enn Nonstop. Og hvis det i tillegg har selvpolerende egenskaper, får man nytte av den fordelen også. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 (redigert) Dobbelpostet Redigert 14.September.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.