Jump to content

Er det koselig med båtgjeld...

innaskjærs

Recommended Posts

Ja. Har du? :smiley:

Nei

Sdisse som er poenget ditt, eller har jeg misforstått?

Beklager men jeg forsto ikke det du skrev her, kan du skrive det på nytt litt enklere ?

Jeg kan formulere spørsmålet mitt på nytt, kanskje det hjelper

Om man har lyst på en båt til en million og går i banken og spør om man kan belåne huset opp på nytt og legge til 1mill for å kunne kjøpe denne båten og lånets løpetid er la oss si 30år. Jeg spør så følgende:

Er det noen som har regner på hva en båt med innkjøpspris 1million koster når siste krone er betalt inn om 30år ?

flere faktorer spiller inn på dedikert båtlån, vs rammelån på hus/leilighet.

jeg f.eks har under 60% lån på kåken, om jeg skulle ta opp lån på denne, for å kjøpe båt til si 1mill med 650k fra huslån, og 350k cash, vil jeg få høyere lån, og få dårligere rente på hele lånet, det er en faktor man bør ta med.

slikt lån med knbf pris hos elcon har en pris på 1 138 256 over 7 år med 9384 i mnd, liten tvil om at ting koster gitt.

rentemessig vil man nok slippe billigere unna med å bake inn i huslån, og skru opp terminbetalingene, ett evnt problem da er kjøp av ny bolig, da du har lite EK og mellomfinans blir vanskelig.

selv velger jeg å separere bolig, og ikke bake noe inn i den. Har hittil vært flink og hatt cash til båter, men merker nok at jeg selv også ryker på båtlån i fremtiden.

merker at mye hadde løst seg med mere penger :D

Regner du med tapt inntekt på egenkapitalen på båten Enzo, eller ikke, siden du jo kunne puttet de pengene i banken og fått renter?

Jeg regner ikke på noe jeg, jeg bare spør brukerne i forumet om de noen gang har regnet på det når de frisker opp et huslån for å kjøpe båt.

Husk på det at ved å starte opp et nytt annuitetslån og parre det med verditapet på en båt ikke nødvendigvis går i båteiers favør, hva om båten selges etter 5år.

Innkjøpspris 1 000 000.-

Solgt 5år senere for 600 000.-

Er "huslånet" nedbetalt med 400 000.- på de 5 årene ? hvis ikke...... det er ikke noe morsomt regnestykke

Redigert av Enzo (see edit history)

Enzo - tror ikke det er noen uenighet mellom oss her, og jeg har jo gang på gang skrevet at båt er en elendig investering og sikker utgift. At det allikevel er verdt det det koster er sant for mange, en proritering og subjekt oppfatning for de rent økonomiske betraktningene er rimelig klare.

ps

Jeg betaler ikke ned på boliglånet. Hvorfor leve fattig og dø rik? :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Dere som bruker huslånet til å kjøpe båt og dermed betaler på denne båten i 20-30år eller hva det nå blir, har dere regner på hva den båten koster :smiley: eller betaler dere ned båtandelen av lånet litt mer aggressivt enn husdelen ?

Det er ikke veldig fornuftig å ta opp "forbrukslån" på 20-30 år ;)

Men, det er også mulig å ta opp tilleggslån med sikkerhet i bolig, og dermed gunstigere rente, men som har kortere avdragstid.

Seiler med langturdrømmer

Penger er snart bare nummer på en dataskjerm. Har man mer enn null på bunnlinja før man får lønn, spiller det ingen rolle hvilket nummer som står der. Om man har lange numre i bunnen av skjermen så kan man kjøpe ting som har mange nummer.

Om man har mange nummer inn i mnd så har man som regel mange nummer som skal ut.

Bare man har litt mer en null under streken i enden av mnd og livet er meningsfylt så går kabalen opp og alle er fornøyde og glade. :cheers:

Jeg regner ikke på noe jeg, jeg bare spør brukerne i forumet om de noen gang har regnet på det når de frisker opp et huslån for å kjøpe båt.

Husk på det at ved å starte opp et nytt annuitetslån og parre det med verditapet på en båt ikke nødvendigvis går i båteiers favør, hva om båten selges etter 5år.

Innkjøpspris 1 000 000.-

Solgt 5år senere for 600 000.-

Er "huslånet" nedbetalt med 400 000.- på de 5 årene ? hvis ikke...... det er ikke noe morsomt regnestykke

Det regnestykket er vel nesten det samme om en har et eget lån til båten?(litt mindre renter på huslånet)

Men litt kjipere å ligge å betale på et båtlån på en båt en ikke har, istedenfor å betale litt mer enn nødvendig på huslån, etter salget.

Uansett ikke moe moro regnestykke å tape 400´ på 5 år.

Ellers synes jeg Anders Haaby sa det bra :-)

Redigert av Arvid.65 (see edit history)

La oss si at du har restgjeld på huset på 1 mill, og huset er i dag verdt 3 mill.

Du går til banken og låner 1 mill til på huset som du kjøper båt for. Betaler ned 2 mill på 25 år. Kreditkostnad... ingen aning, men la oss si at du har betalt banken 3 mill innen du er ferdig om 25 år. Du selger huset i 2035 for 8 mill.

Hvor mye tapte du på å realisere båtdrømmen gjennom tilleggslån på huset?

Redigert av Honduras (see edit history)

Hvor mye tapte du på å realisere båtdrømmen gjennom tilleggslån på huset?

Hva skal man med masse penger i 2035, når man er 25 år eldre? Kanskje død?

Legg til inflasjon og mindre skattefradrag... Så blir ikke gevinsten stor heller.

Hva er forskjellen på en haug penger i 2035 og en litt større haug penger i 2035.

Faktisk en stor risiko er at Norge begynner å utvinne mindre olje fremover (det har vi allerde gjort, men -enda- mindre), og det etter hvert blir tvil rundt hvor sterk den norske kronen egentlig er. Plutselig er de pengene man "sparte", verdt kun halvparten av hva de tidligere var mot internasjonal valuta. Da kan man sitte der med sparepengene i postkassa og angre seg :wink:

Nei...det er bare å kose seg med båtene og lånene vi har, NÅ. Om 20 år, når oljekranen virkelig begynner å skrues igjen for å få oljen til å vare lengst mulig, så er det neppe lystbåtene som står frems i køen ved pumpene. Tipper vi alle har hver vår el-motor innen 15 år, de av oss som ikke sitter på omsorgssenter og slever, vel og merke... og mimrer over tiden på baatplassen, mens vi lukter på en gammel tube med gelcoatfiller eller autosol... DET blir tider det, da kan vi være glade for at vi ikke levde så spartansk at vi ikke tok oss friehten til å kose oss på sjøen :)

Hva er forskjellen på en haug penger i 2035 og en litt større haug penger i 2035.

My point exactly... Dersom man i dag har råd til å betale huslånet inkludert beløpet som gikk til båt, vil man pga verdistigningen på bolig (har vel vært rundt 6-7% pr år i mange år nå) få "gratis" båt når man realiserer huset på ett gitt tidspunkt. Ett hus til 3 mill i dag "bør" stige til 4 mill i løpet av 5-6 år(200'/år uten å regne for nøye på renters rente), og da er båten "nedbetalt" hvis man ser litt raust på det.... Og det gjør man vel så lenge det er snakk om båt... :lol:

La oss si at du har restgjeld på huset på 1 mill, og huset er i dag verdt 3 mill.

Du selger huset i 2035 for 8 mill.

Jeg tror ikke du skal sette din lit til at verdistigningen som har vært på bolig de siste 18 årene kommer til å fortsette:

Boligen gjør deg aldri mer rik !

Spår billigere og billigere boliger !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Du går til banken og låner 1 mill til på huset som du kjøper båt for. Betaler ned 2 mill på 25 år. Kreditkostnad... ingen aning, men la oss si at du har betalt banken 3 mill innen du er ferdig om 25 år. Du selger huset i 2035 for 8 mill.

Hvis jeg har nedbetalt hus til verdi av ca. 5 mill. og ingen gjeld - har lyst til å bli boende i huset og lyst på båt til 2 mill. Hva gjør jeg, venter til jeg har spart to mill., eller låner til husrente på 3,2 % og kjøper båt?

Har hatt rammelån i noen år, og når inntektene tilsier det betaler jeg et par-tre hundre tusen ekstra i avdrag årlig - man ikke benytte hele nedbetalingsperioden selv om det er snakk om et rammelån med pant i bolig.

Har ganske nylig solgt båten og kjøpt hytte som det må investeres i, samt at jeg skal kjøpe meg hyttebåt til et par hundre tusen. Som alternativ til å vente til jeg har spart opp pengene jeg trenger velger jeg da å benytte rammelånet, som jeg betaler ned på mye hurtigere enn hva betalingsplanen tilsier. Sikkert nedbetalt om fire/fem år, HVIS jeg ikke fortsetter med oppgradering av båt, bil og hytte - som jeg nok kommer til å gjøre.

Redigert av BårdK (see edit history)

OK, la oss gå 25 år bakover i tid og se hvordan ting har utviklet seg...

fra 5 til 26' pr kvm på 25 år. Dvs 5-gangen.

Bir kurven den samme i nye 25 år vil huset til 3mill ha steget til 15 mill. Nå sier "expertene" at veksten vil avta og holde følge med prisveksten. Så da er det ikke umulig at ett sted mellom 8-12 mill er mer sannsynlig.... :cool:

LB__Realprisutvikli_196139w.jpg

Fast eiendom/hus og hytte har vært en veldig god investering, historisk sett. Det kommer sikkert til å være rimelig greit fremover også - uansett vil det være mye mer lønnsomt å investere i fast eiendom enn å nærmest forbruke i form av båtkjøp - med unntak av folk som bygger selv og selger med fortjeneste.

Men jeg tror ikke mange mener at båtkjøp er en god økonomisk investering.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...