Trondwi Startet 11.September.2010 Del på Facebook Startet 11.September.2010 (redigert) Hadde ulyder i drevet mitt i fjor, noe som ifølge forhandleren var forårsaket av utett belg og at et lager var på vei til å gå. Sistnevnte ble byttet og belg ble limt (garanti). Nye "spennende" lyder ved rattutslag utover sommeren og jeg satt da inn båten på et annet verksted. Forhandleren oppga da at både drev og lager var blitt byttet i vinter. Drevet ble åpnet - intet vann, ingen fuktighet, men noe slark i krysset: Som det fremgår av bildet, var det endel rust på krysset. Er det mulig at dette kan være et kryss som ble byttet i vinter og som har stått i et vannfritt drev siden eller er det en forhandler som bløffer en smule? Trond Redigert 11.September.2010 av Trondwi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 11.September.2010 Del på Facebook Svart 11.September.2010 Nei, det er ikke mulig at dette var nytt i vinter og har stått i en tørr belg siden. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 11.September.2010 Del på Facebook Svart 11.September.2010 Forhandler bløffer deg delvis.. når man titter på bildet så ser man at krysset til venstre i bildet er byttet for ikke lenge siden.. mens høyre kryss er gammelt. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Frøken Fryd Svart 11.September.2010 Del på Facebook Svart 11.September.2010 Kjenner du noe slark da? Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 11.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2010 Det virket som om det var noe slark, men mindre enn ventet. Med nytt kryss forsvant det meste av romlelyden. Trond Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 11.September.2010 Del på Facebook Svart 11.September.2010 Dette bildet er tatt da mitt B2 var seks år gammelt. (det ser fremdeles slik ut) Jeg nekter å tro at ditt bilde viser et som var nytt i fjor uten at det har vært sjøvann innblandet i løpet av det siste året. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Trondwi Svart 11.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2010 Veldig interessant! Jeg er tilbøylig til å oppfatte dette dithen at det bare var lageret som ble byttet i vinter og at krysset "likevel" er det samme som i fjor. Takker & bukker! Trond Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.September.2010 Del på Facebook Svart 11.September.2010 Nei ene krysset er nok byttet, det skal ikke vere noe slark i disse. Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 11.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2010 Men det er "rikelig" med rust på begge sider, er det ikke da litt rart dersom den ene siden skulle ha vært byttet? Trond Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 11.September.2010 Del på Facebook Svart 11.September.2010 (redigert) Men det er "rikelig" med rust på begge sider, er det ikke da litt rart dersom den ene siden skulle ha vært byttet? Det er bare kryssene som skiftes, og på bildet ditt øverst kan det se ut som det ene krysset(det til venstre) er langt nyere enn det andre. Kryssene ser omtrent slik ut(kan variere noe), og er den delen som normalt slites. Resten av akselen holder normalt svært lenge. Redigert 11.September.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 12.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2010 Verkstedet hvor jeg hadde båten sist byttet hele greia. Jeg trodde at dette var én del . Dette siste verkstedet virket som et meget profesjonelt verksted, mens forhandlerens reparatører virket noe mindre kompetente. Jeg klaget f.eks. over vinkelen på drevet, men fikk beskjed der om at denne var fast. Det siste verkstedet sa at det var en bagatell å fikse og fikk senket planingshastigheten med 3-4 knop etter en liten justering! Trond Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 12.September.2010 Del på Facebook Svart 12.September.2010 (redigert) Jeg trodde at dette var én del . Ikke noe å være flau over det det er faktisk en del verksteder som velger å bytte hele akslingen komplett med drivkute når kryssen begynner å bli dårligere. Prisen for komplett aksling er om trent den samme som to kryss + timekost for å skifte kryssene. Men er enig med andre her, rusten kommer nok fra tidligere lekasje og verkstedet har bare byttet et kryss. Begge kryssene evt. hele akslingen skulle vært byttet. Redigert: 2480,- for to kryss til bravo X http://www.eurofritid.no/?pageID=371&ItemID=322 4490,- for komplett aksling http://www.eurofritid.no/?pageID=371&ItemID=321 Redigert 12.September.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Frøken Fryd Svart 12.September.2010 Del på Facebook Svart 12.September.2010 Jeg vil nå påstå at denne rusten kan komme selv om du aldri har hatt lekkasje. Vet du hvordan de endret vinkelen på drevet? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 12.September.2010 Del på Facebook Svart 12.September.2010 (redigert) Jeg vil nå påstå at denne rusten kan komme selv om du aldri har hatt lekkasje. Det ruster fint lite i en tett belg. Vet du hvordan de endret vinkelen på drevet? Det er en trimjusteringsbrikke som kan snues. Dette er den vanlige måten å justere inn drevet på. Bravo 3 er som regel justert helt inne, men det er mulig brikken har vært montert andre veien. Tidlige modeller av Bravo drevene hadde ett lite annet system, men med omtrent samme justeringsmuligheter. Det er klosser å få kjøpt fra Mercruiser som vil gjøre det mulig å justere mere, men mener dette er bare utover. Har aldri benyttet de, så er litt usikker. 2480,- for to kryss til bravo X http://www.eurofriti...=371&ItemID=3224490,- for komplett aksling http://www.eurofriti...=371&ItemID=321 Deleprisene i Norge er helt jæ%ig. Mercruiser, OMC og Volvo produserer ikke kryssene selv, de blir stort sett laget av GKN Driveline, og koster i utgangspunktet kun ett par hundre kroner. Etter at de har gått igjennom Brunswick marine, norsk importør og forhandleren er prisen nesten tidoblet De samme kryssene blir brukt på ett utall biler og andre ting, så med rette delenummeret bør det være mulig å finne kryssene for rundt en femhundrelapp, men det er sannsynligvis litt jobb å finne frem til rette krysset hos den lokale Mekonomen sjappa, men fullt mulig. Redigert 12.September.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Mars.2016 Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 (redigert) Ikke noe å være flau over det det er faktisk en del verksteder som velger å bytte hele akslingen komplett med drivkute når kryssen begynner å bli dårligere. Prisen for komplett aksling er om trent den samme som to kryss + timekost for å skifte kryssene. Men er enig med andre her, rusten kommer nok fra tidligere lekasje og verkstedet har bare byttet et kryss. Begge kryssene evt. hele akslingen skulle vært byttet. Redigert: 2480,- for to kryss til bravo X http://www.eurofritid.no/?pageID=371&ItemID=322 4490,- for komplett aksling http://www.eurofritid.no/?pageID=371&ItemID=321 Prisene i linkene over er nå ca doblet på 5-6 år. Skruvat.no har krysset til kr 1857 (det er nok trykkfeil at det står GKN, for den er et annet nr). https://www.skruvat.no/batdeler/Knutkors-P350726.aspx Laveste pris på ebay er ca kr 1400 pr. kryss http://www.ebay.com/itm/NEW-U-JOINT-CROSS-BEARING-SIERRA-18-1711-REPLACES-MERCRUISER-862132T-/201468362848?hash=item2ee8734060:g:IrUAAOSwkZhWSlL9&vxp=mtr Husk at akkurat dette krysset som ble levert til akslingen med første generasjon X-drev er ekstra kraftig og dyrt med 33,8 mm lagerskåler. Såkalt Meritor/Rockwell aksling. Bytter man hele drivakslingen til den nyere GKN style så er det andre kryss på den (bl.a. uten fettnippel). Komplett aksling fra Ravns (EMP) koster ikke så altfor mye http://www.ravnsgarage.no/u-joint-assy-10 Redigert 26.Mars.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Riddar4 Svart 26.Mars.2016 Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 Seriøse verksteder leverer vanligvis de gamle, utbyttede delene sammen med det ferdige reparerte produktet. Da har du garanti for at delene er skifta ut. Hvis ikke dette skjer, bør du be om det. Sitér dette innlegget Link to post
gnrk Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 Jeg har gitt meg i kast med å skifte kryss på mitt drev nå. Etter å ha fjernet segerringene og presset så langt jeg klarer den ene veien (jeg tør ikke mer, føler at det "butter"), sitter fremdeles skålen til krysset fast i hullet. Vurderer at jeg har klart å presse ca 3/4 av høyden på lagerkoppen, den stikker ut ca 1,3 cm, men der sitter det - DØNN. Jeg har forsøkt å ta tak i koppen som stikker ut med det jeg har av tenger, men det lar seg ikke rikke. Relativt hardt det lagerstålet, så feks en vannpumpetang bare glir på lagerstålet. Har også forsøkt å knakke litt forsiktig frem og tilbake med en hammer, uten nevneverdig resultat. Spørsmålet er om det skal la seg gjøre å presse så langt at det løsner helt (les; at jeg skal tørre å ta i enda mer), eller om det finnes andre smarte triks for å få ut skålen? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 gnrk skrev 1 time siden: Spørsmålet er om det skal la seg gjøre å presse så langt at det løsner helt (les; at jeg skal tørre å ta i enda mer), eller om det finnes andre smarte triks for å få ut skålen? Dersom du allikevel skal bytte kryss, så finnes det alltids vinkelsliper, bare kapp det i to. Du får nok ikke presset krysset så langt at skålen detter ut, du presser så langt du kan en vei, og så presser du så langt du kan andre veien, da står gjerne skålen igjen på den første siden du presset til, og kan dras ut med en tang. Gjenta så på andre siden, altså press tilbake igjen der hvor skålen nå mangler, slik at krysset faller ut av skålen, dra ut den siste skålen med en tang, og krysset kan fjernes. Sitér dette innlegget Link to post
gnrk Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 Ha ha, nå boostet du selvtilliten min :-) Jeg går hardere til verks i morgen, vurdere også å sveise på et "håndtak" til noe mer brutalt verktøy på det som stikker ut. Det skal jo skiftes uansett ;-) Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 22.April.2017 Del på Facebook Svart 22.April.2017 Hvor på drevet finner man den vinkel justeringen? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.November.2019 Del på Facebook Svart 12.November.2019 TimJ skrev On 22.4.2017 at 9.24: Hvor på drevet finner man den vinkel justeringen? Se innlegget til Adeneo lengre opp her. På Bravo 3 monteres denne "trim limit pin" slik at drevet ikke kan trimmes helt inn. Det har vel vært enkelte skrog som har fått rar/farlig oppførsel hvis folk har prøvd å kjøre båten i plan med Bravo 3-drevet så langt inntrimmet. Men hvis man føler at man må ha drevet lengre inn så er det bare å flytte denne pinnen. Her er forøvrig en service bulletin fra 1999 som omhandler dette samt trim limit spacer i trimsylindrene for å hindre at drevet går for langt opp. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.