Jump to content

Bytte av kryss på Bravo III drev


Trondwi

Recommended Posts

Hadde ulyder i drevet mitt i fjor, noe som ifølge forhandleren var forårsaket av utett belg og at et lager var på vei til å gå. Sistnevnte ble byttet og belg ble limt (garanti). Nye "spennende" lyder ved rattutslag utover sommeren og jeg satt da inn båten på et annet verksted. Forhandleren oppga da at både drev og lager var blitt byttet i vinter. Drevet ble åpnet - intet vann, ingen fuktighet, men noe slark i krysset:

 

p1020015.jpg

 

Som det fremgår av bildet, var det endel rust på krysset. Er det mulig at dette kan være et kryss som ble byttet i vinter og som har stått i et vannfritt drev siden eller er det en forhandler som bløffer en smule?

 

Trond

Redigert av Trondwi (see edit history)
Link to post
Men det er "rikelig" med rust på begge sider, er det ikke da litt rart dersom den ene siden skulle ha vært byttet?

 

Det er bare kryssene som skiftes, og på bildet ditt øverst kan det se ut som det ene krysset(det til venstre) er langt nyere enn det andre.

 

Kryssene ser omtrent slik ut(kan variere noe), og er den delen som normalt slites. Resten av akselen holder normalt svært lenge.

 

UJOINT.JPG

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Verkstedet hvor jeg hadde båten sist byttet hele greia. Jeg trodde at dette var én del :blush:. Dette siste verkstedet virket som et meget profesjonelt verksted, mens forhandlerens reparatører virket noe mindre kompetente. Jeg klaget f.eks. over vinkelen på drevet, men fikk beskjed der om at denne var fast. Det siste verkstedet sa at det var en bagatell å fikse og fikk senket planingshastigheten med 3-4 knop etter en liten justering!

 

Trond

Link to post

Jeg trodde at dette var én del :blush:.

 

Ikke noe å være flau over det :giggle: det er faktisk en del verksteder som velger å bytte hele akslingen komplett med drivkute når kryssen begynner å bli dårligere. Prisen for komplett aksling er om trent den samme som to kryss + timekost for å skifte kryssene.

 

Men er enig med andre her, rusten kommer nok fra tidligere lekasje og verkstedet har bare byttet et kryss. Begge kryssene evt. hele akslingen skulle vært byttet.

 

Redigert:

 

2480,- for to kryss til bravo X http://www.eurofritid.no/?pageID=371&ItemID=322

4490,- for komplett aksling http://www.eurofritid.no/?pageID=371&ItemID=321

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Jeg vil nå påstå at denne rusten kan komme selv om du aldri har hatt lekkasje.

 

Det ruster fint lite i en tett belg.

 

Vet du hvordan de endret vinkelen på drevet?

 

Det er en trimjusteringsbrikke som kan snues. Dette er den vanlige måten å justere inn drevet på. Bravo 3 er som regel justert helt inne, men det er mulig brikken har vært montert andre veien. Tidlige modeller av Bravo drevene hadde ett lite annet system, men med omtrent samme justeringsmuligheter. Det er klosser å få kjøpt fra Mercruiser som vil gjøre det mulig å justere mere, men mener dette er bare utover. Har aldri benyttet de, så er litt usikker.

 

bravotrimjustering.jpg

 

 

 

2480,- for to kryss til bravo X http://www.eurofriti...=371&ItemID=322

4490,- for komplett aksling http://www.eurofriti...=371&ItemID=321

 

Deleprisene i Norge er helt jæ%ig. Mercruiser, OMC og Volvo produserer ikke kryssene selv, de blir stort sett laget av GKN Driveline, og koster i utgangspunktet kun ett par hundre kroner. Etter at de har gått igjennom Brunswick marine, norsk importør og forhandleren er prisen nesten tidoblet :headbang: De samme kryssene blir brukt på ett utall biler og andre ting, så med rette delenummeret bør det være mulig å finne kryssene for rundt en femhundrelapp, men det er sannsynligvis litt jobb å finne frem til rette krysset hos den lokale Mekonomen sjappa, men fullt mulig.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
  • 5 år senere...

Ikke noe å være flau over det :giggle: det er faktisk en del verksteder som velger å bytte hele akslingen komplett med drivkute når kryssen begynner å bli dårligere. Prisen for komplett aksling er om trent den samme som to kryss + timekost for å skifte kryssene.

 

Men er enig med andre her, rusten kommer nok fra tidligere lekasje og verkstedet har bare byttet et kryss. Begge kryssene evt. hele akslingen skulle vært byttet.

 

Redigert:

 

2480,- for to kryss til bravo X http://www.eurofritid.no/?pageID=371&ItemID=322

4490,- for komplett aksling http://www.eurofritid.no/?pageID=371&ItemID=321

 

Prisene i linkene over er nå ca doblet på 5-6 år.

Skruvat.no har krysset til kr 1857 (det er nok trykkfeil at det står GKN, for den er et annet nr).

https://www.skruvat.no/batdeler/Knutkors-P350726.aspx

 

Laveste pris på ebay er ca kr 1400 pr. kryss http://www.ebay.com/itm/NEW-U-JOINT-CROSS-BEARING-SIERRA-18-1711-REPLACES-MERCRUISER-862132T-/201468362848?hash=item2ee8734060:g:IrUAAOSwkZhWSlL9&vxp=mtr

 

Husk at akkurat dette krysset som ble levert til akslingen med første generasjon X-drev er ekstra kraftig og dyrt med 33,8 mm lagerskåler.

Såkalt Meritor/Rockwell aksling.

 

Bytter man hele drivakslingen til den nyere GKN style så er det andre kryss på den (bl.a. uten fettnippel).

Komplett aksling fra Ravns (EMP) koster ikke så altfor mye http://www.ravnsgarage.no/u-joint-assy-10

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 år senere...

Jeg har gitt meg i kast med å skifte kryss på mitt drev nå. Etter å ha fjernet segerringene og presset så langt jeg klarer den ene veien (jeg tør ikke mer, føler at det "butter"), sitter fremdeles skålen til krysset fast i hullet. Vurderer at jeg har klart å presse ca 3/4 av høyden på lagerkoppen, den stikker ut ca 1,3 cm, men der sitter det - DØNN. Jeg har forsøkt å ta tak i koppen som stikker ut med det jeg har av tenger, men det lar seg ikke rikke. Relativt hardt det lagerstålet, så feks en vannpumpetang bare glir på lagerstålet.

Har også forsøkt å knakke litt forsiktig frem og tilbake med en hammer, uten nevneverdig resultat.

 

Spørsmålet er om det skal la seg gjøre å presse så langt at det løsner helt (les; at jeg skal tørre å ta i enda mer), eller om det finnes andre smarte triks for å få ut skålen? 

 

 

Link to post
gnrk skrev 1 time siden:

Spørsmålet er om det skal la seg gjøre å presse så langt at det løsner helt (les; at jeg skal tørre å ta i enda mer), eller om det finnes andre smarte triks for å få ut skålen? 

 

Dersom du allikevel skal bytte kryss, så finnes det alltids vinkelsliper, bare kapp det i to.

 

Du får nok ikke presset krysset så langt at skålen detter ut, du presser så langt du kan en vei, og så presser du så langt du kan andre veien, da står gjerne skålen igjen på den første siden du presset til, og kan dras ut med en tang. Gjenta så på andre siden, altså press tilbake igjen der hvor skålen nå mangler, slik at krysset faller ut av skålen, dra ut den siste skålen med en tang, og krysset kan fjernes.

Link to post
  • 2 år senere...
TimJ skrev On 22.4.2017 at 9.24:

Hvor på drevet finner man den vinkel justeringen?

 

Se innlegget til Adeneo lengre opp her.

På Bravo 3 monteres denne "trim limit pin" slik at drevet ikke kan trimmes helt inn.

Det har vel vært enkelte skrog som har fått rar/farlig oppførsel hvis folk har prøvd å kjøre båten i plan med Bravo 3-drevet så langt inntrimmet.

Men hvis man føler at man må ha drevet lengre inn så er det bare å flytte denne pinnen. 

 

Her er forøvrig en service bulletin fra 1999 som omhandler dette samt trim limit spacer i trimsylindrene for å hindre at drevet går for langt opp.

 

 

trimlimit2.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...