bliss X Startet 20.September.2004 Del på Facebook Startet 20.September.2004 Dette har sikkert vært diskutert før men ... Hva er vitsen med tekk på fenderne? Fungerer ikke en fender like bra uten? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 20.September.2004 Del på Facebook Svart 20.September.2004 Det jeg merker er at fenderne gnager eller setter merker i båtskroget dersom man ikke bruker fenderstrømpe. Spesielt gjelder dette båter som er blålakkert. Uten strømpe her vil blåfargen raskt få misfarging og gnagemerker. Strømpene virker faktisk. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Walter_S Svart 20.September.2004 Del på Facebook Svart 20.September.2004 Bortsett fra slitasen som John_Kr snakker om, så har faktisk fenderstrømper en lyddempende effekt også. "Hyling" av gnukkingen fra mykplast mot skroget blir borte. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Trude III Svart 20.September.2004 Del på Facebook Svart 20.September.2004 Hei, Og hvis man er litt jålete så blir ikke fenderne møkkete. Trekkene går en runde i vaskemaskinen sammen med snorene. Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post
JanS/EIR Svart 20.September.2004 Del på Facebook Svart 20.September.2004 Fikk et tips her! Fendere har jo en merkelig evne til å bli svartstripete og stygge å se på, kanskje de holder seg penere med trekk? Eller er det noen der ute som har funnet et rengjøringsmiddel som virkelig gjør dem hvite igjen?? mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
bliss X Svart 20.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2004 Hei, Og hvis man er litt jålete Ja det var det da. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob Svart 20.September.2004 Del på Facebook Svart 20.September.2004 Lyd! sover bedre . Sitér dette innlegget Link to post
Eos Svart 20.September.2004 Del på Facebook Svart 20.September.2004 Eller er det noen der ute som har funnet et rengjøringsmiddel som virkelig gjør dem hvite igjen?? Stålull og rødsprit har gjort våre fendere hvite. Hvis ikke jeg husker feil så var det Lars H som kom med det tipset her for en tid tilbake Eos Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 20.September.2004 Del på Facebook Svart 20.September.2004 Takk for tips , Eos! Skal prøves ved første anledning! mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Haakon Svart 20.September.2004 Del på Facebook Svart 20.September.2004 Har ikke fendertrekk på fenderene selv, men har tenkt å gå til anskaffelse av det. Det jeg har lagt merke til er at det er svært mange båter med hullete fendertrekk, er det stor forskjell på kvalitet evt. hvilke merke er å anbefale. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 20.September.2004 Del på Facebook Svart 20.September.2004 Kjøpte mine fendersokker på Maritim (eller var det kanskje den lokale båtutstyrsforretningen ) for 3 år siden. De har stått på fenderne siden, og er like fine Før sokkene ble innkjøpt, gjorde jeg fenderne rene med (kjøkken-)stålull, men det varte ikke lenge før de var like skitne igjen. Og, som det er nevnt av andre her, så demper de "gnikkelyden". Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 20.September.2004 Del på Facebook Svart 20.September.2004 Har kjøpt mine hos Clas Ohlson. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Hebbe Svart 20.September.2004 Del på Facebook Svart 20.September.2004 Bruker Shipshape på mine fendere for å få de hvite igjen. De blir hvite igjen med forholdsvis lite innsats. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
jada Svart 20.September.2004 Del på Facebook Svart 20.September.2004 .... De blir hvite igjen med forholdsvis lite innsats.Men hvor lenge holder de seg hvite Dra på noen strømper, så har du fine fendere gjennom hele sesongen, ja hele året om du vil. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 20.September.2004 Del på Facebook Svart 20.September.2004 Det må jeg prøve.Mine ser så ille ut at utskifting av dem er begynt i det små. Er det noe en kan sette dem inn med for at de skal holde seg litt mindre svarte? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 20.September.2004 Del på Facebook Svart 20.September.2004 Har prøvd å vaske fenderne med vanlig JIFF, det fungerer også fint. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Slagskibet Svart 20.September.2004 Del på Facebook Svart 20.September.2004 Fungerer ikke særlig bra på slitte fendere. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 20.September.2004 Del på Facebook Svart 20.September.2004 ...Mine ser så ille ut at utskifting av dem er begynt i det små....Mine var akkurat så ille at tiden var overmoden for utskifting. På enkelte steder var plasten blitt klebrig og fæl Men for å gjenta meg selv: Fendersokkene gjorde susen Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 20.September.2004 Del på Facebook Svart 20.September.2004 Fungerer ikke særlig bra på slitte fendere.Enig at det ikke virker dersom de er oppripet og bltt svart nede i stripene, men har du nye fendere så holder JIFF en liten stund. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Lars H. Svart 20.September.2004 Del på Facebook Svart 20.September.2004 Fungerer ikke særlig bra på slitte fendere.Enig, da er det bare rødsprit og stålull som duger, og det gjør jobben på møkkete skai/vinylputer også. Men, med strømpe på kan de jo være så møkkete de vil. Det er jo ingen som ser det? Det er heldigvis ingen som ser føttene mine når jeg har strømper på heller! Men jeg har jo lært fra jeg var liten at en alltid skulle ha rene sokker og undertøy. En kunne jo komme ut for en ulykke og havne på sykehus! Har ellers god erfaring med Biltema sine billige fendertrekk. De virker å være svært slitesterke. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mini Svart 20.September.2004 Del på Facebook Svart 20.September.2004 For rengjøring av fendere, virker ren Jotun Båtvask også svært bra. :yesnod: Fordelen med dette er at denne metoden riper ikke opp overflaten på fenderen, fordi det ikke er slipemidler i den. Derfor vil jeg anta at fenderen holder seg renere/vil være enklere å holde ren lenger. Sitér dette innlegget Link to post
heira Svart 20.September.2004 Del på Facebook Svart 20.September.2004 Hei For oss med veæbåtæne som attpåtil er lakkert ble det seige "gummifelt " hvor fenderen hadde kontakt , kjøpte trekk på biltema for 3 år siden og de er like fine idag. Gummifeltet er borte og gnikke/knirkelydene er borte . Har ingen ting med jåleri å gjøre spør de meg :nono:. Sparer båt og nattesøvn og ikke minst, fenderne :flag: Mvh Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
Gunga Din Svart 20.September.2004 Del på Facebook Svart 20.September.2004 Hej Har hvite fendertrekk veldi fint o pent när det er nyvasket.... men efter en halv dags användning så er dom skitna.... satt på när jag kjöpte båten, så dom får sitta på tills dom blir utslitna, tyvärr så slits dom ikke något nämvärt, har legat mot betongkaj, men det hjelper ikke! dom slits ikke ut dom får henge med en säsong till......... det verkar som fendertrekk förutom att de förhindrar gnissling även håller rent skrov-sidorna! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Whistler Svart 20.September.2004 Del på Facebook Svart 20.September.2004 Enig med Mini. Bruker du stålull på fenderne vil den neste skitten som setter seg sitte i ripene som blir etter stålulla, og følgelig sitte enda bedre. Mine fendersokker er kjøpt på Biltema. De har mistet noe farge, men til den prisen kan jeg jo kjøpe nye hvert år. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Krapyl Svart 20.September.2004 Del på Facebook Svart 20.September.2004 Gnissing kureres enkelt. Jeg bruker kun kulefendere. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.