Jump to content

Fendertrekk hvorfor?

bliss X

Recommended Posts

Polert eller ikke polert, med fenderene påmontert trekk forsvant også lyden.

Ja, enig med deg. Har samme erfaring selv.  Har hatt Biltema trekk på mine siden i vinter.  Fikk et hull i en av dem i sommer på Judaberg.  Det var pga. en eller annen bølgemaker passerte mens jeg var inne på handelslaget og handlet.  Der er det brygge med stående kledning, som antakelig var såpass ru at det gnagde hull i trekket.

Kan ikke se merker på båten etter fenderne. Har kun enkel utrigger, så båten legger seg på fenderne alt etter været.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

. . . men dette hørtes da ut som en usedvanlig hardhendt behandling??! . . .

Klart det er en hardhendt behandling. Men når en har forsøkt "alt" annet (har ikke forsøkt bremsevæske) og putene er like møkkete, hva er da alternativet? Ta den tøffe metoden eller ha møkkete puter? Som det sees på bildet under, var mine puter "grosvarte"! Hadde de ikke vært fult så møkkete hadde skrubben på bildet sammen med rødsprit også gjort jobben litt mer skånsomt. Etter skrubbingen brukte jeg forresten Autoglym vinylfornyer for bil. Putene er forøvrig fremdeles myke og fine.

Bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Aceton og rikelig med rene filler tar skiten på fendere og plastskrog (svarte striper). Umiddelhbart etter nøytraliserer man med kraftig grønnsåpevann. Dette funderer for min del og skader hverken fendere eller skrog. Vaket forøvrig ned en gummijolle på denne måten i sommer, den gikk fra grå til hvit, eksepsjonelt godt resultat. :headbang:

Fendersokker er vel både pent og praktisk. :flag:

Enig, Biltemas "sokker" fungerer helt topp. Men jeg ble nysgjerrig på dette med rødsprit og stålull. De fleste med hvite skaiputer har vel opplevd problemet med å få de 100% hvite igjen, men dette hørtes da ut som en usedvanlig hardhendt behandling??! Har prøvd Jiff som så langt har vært det beste jeg har prøvd av vanlig "husholdingsprodukter".

Har vaska putene mine med autsol , og dem blei som nye . Myke reine og fine . Tar også fenderlist med autosol så den blir rein ,så smører jeg inn lista med syrefri vaselin ,lar det tørke litt også tar jeg og tørker av det som er for mye .Lista blir som ny og holder lenge .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Er det tilfelle? Trodde man skulle bruke "milde" midler på skai?

Klart det er bedre for skai'en med milde midler, men når ingenting virker? Beholde putene møkkete, kjøpe nye eller forsøke litt mer brutale midler? Og egentllig tror jeg ikke den fineste stålullen er så brutal når det kommer til stykket. Den består jo av tynne tråder som tar tak i møkken dår du gnir, og ikke små "korn" som riper slik det blir med rubber, Hugo ol.

Kanskje de nye klutene med "microfiber" som er så populære til rengjøring i "heimen" kunne være verd å forsøke, gjerne med rødsprit?

Jeg fikk i hvert fall rene puter med behandlingen, og med vinylfornyer etterpå er de helt myke fremdeles.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 6 år senere...
  • 2 år senere...

Hvis man ikke bruker fendertrekk vil med jevne mellomrom kona i nabobåten bil liggende våken og irritere seg over all knirkinga. Hvis det er snakk om et handlekraftig eksemplar vil hun til slutt stå opp og ha på Zalo, for det smører godt. Hun vil så sove godt og stå opp grytidlig for å vaske av Zaloen igjen. Dette bivåner jeg nesten hver gang jeg er grytidlig oppe på ferie. Merkelig nok blir fenderne likevel møkkete, og det er grunnen til at jeg begynte med fendertrekk. I det store ogdet hele fullstendig sant :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...