Jump to content

Fendertrekk hvorfor?


bliss X

Recommended Posts

Hei.

Vil ikkje skit sette seg fast i fendersokkane? Innbiller meg at ein skitten fendersokk vil vere enno verre for båten enn ein litt skitten fender. Sandkorn vil ikkje sette seg på fenderen, men på fendersokken derimot??

Eg har ikkje prøvd fendersokker sjølv med bakgrunn i dette oppfatninga, men det er no godt mogleg at eg tek feil :yesnod:

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Eller er det noen der ute som har funnet et rengjøringsmiddel som virkelig gjør dem hvite igjen??

mvh

Jan S

Jeg har prøvd diverse midler for rengjøring av skitne fendere, med heller labert resultat. Har prøvd Fenderrens, Hugo, motorvask, håndrens, rødsprit m.m. uten å få det skikkelig rent. :sleep:

 

Men så fikk jeg et tips om å bruke bremsevæske, og det var noe som virkelig gjorde susen!! Jeg har rengjort flere fendere som så svarte og direkte håpløse ut, med et helt utrolig resultat. De blir så hvite at det er en fryd! Ikke blir de matte heller, så de holder seg rene og pene lenge etterpå. Jeg tar en fille eller litt tørkepapir og fukter med litt bremsevæske, smører inn fenderen med dette, og lar det virke noen minutter. Så tar jeg et rent stykke tørkepapir, fukter med bremsevæske og vasker rent felt for felt. Husk å skifte papir ofte samt å tørke vekk oppløst skitt etter hvert. Når hele fenderen er rengjort, gnir jeg den inn med Zalo og skyller den ren. Ikke går det med mye bremsevæske heller, ca 0,5 desiliter pr. fender.  :yesnod:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei.

Vil ikkje skit sette seg fast i fendersokkane? Innbiller meg at ein skitten fendersokk vil vere enno verre for båten enn ein litt skitten fender. Sandkorn vil ikkje sette seg på fenderen, men på fendersokken derimot??

Eg har ikkje prøvd fendersokker sjølv med bakgrunn i dette oppfatninga, men det er no godt mogleg at eg tek feil :yesnod:

Det tror jeg også. Derfor har jeg litt problemer med å forstå at dette har noen nytteverdi. Når det gjelder knirking (noe jeg sjelden opplever) pleier det å være nok å flytte litt på fenderen eller justere litt på fortøyningen.

Link to post
Share on other sites

Guest solrabben

:nono:

vi lå ved siden av en båt i fjor med fendertrekk,etter en natt var det to matte flater på skroget, husk skal vi bruke fendertrekk så må dem i vaskemasinen minst 2 ganger i sessongen. Trekkene samler mye skitt som ikke synes.

Nå legger vi oss aldri inntil en båt med fendertrekk.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at de fleste foretrekker fendertrekk, men min erfaring sier det motsatte; det er skrevet et par steder i tråden: Fendertrekk samler støv. Støv = slipemiddel :wink:

Hvis man er plaget av gnissing, hjelper en dråpe eller to med Salo.

Et lite tips: Hvis det er muligt bør fenderen henge sånn at midten av den (fenderen) henger på fenderlisten. Da berører ikke fenderen skutesiden, desuden er det vanligvis der båten er bredest. Selvefølgelig må fenderen være der "trykket" er, men veldig ofte ser jeg at fenderne henger langt under fenderlisten, helt uten grunn (sikkert gammel vane) :nono:

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Ser ovanfor at bremseveske vart foreslått til å gjere reine fendarar. Det skal eg prøve. At bremseveske er effektivt, har eg tru på. Hadde ein bilmotor der stempela hadde sett seg. Gammal bil som hadde stått ubrukt gjennom vinteren. Prøvde diverse mirakelmiddel for å få løyse stempela, men nei. Til slutt fekk eg tips frå ein gammal bilmekanikarveteran om å slå bremseveske i sylinderane. Gjorde dette, lot veska virke i 15 minutt - slepa bilen etter ein traktor, og stempela løsna. Brukte samme metoden på ein påhengsmotor også (bortsett frå sleping med traktor :wink:)

Elles kjem eg truleg til å halde fram med å bruke fendarar utan sokker. Kan ikkje ikkje heilt forstå kvifor båtar med farga skrogside absolutt må bruke "sokkar". Er de heilt sikre på dette??

Link to post
Share on other sites

Ser ovanfor at bremseveske vart foreslått til å gjere reine fendarar. Det skal eg prøve. At bremseveske er effektivt, har eg tru på.

Anbefaler å bruke engangshansker dersom du skal rense med bremsevæske, da denne ikke er god for huden i det hele. Ellers har jeg veldig god erfaring med Jiff skurekrem, som ikke riper.  Fenderne blir hvite og fine de og fortsatt slike blanke. Har etterhvert gått over til å bruke Biltemas fendertrekk, da jeg var lei av å vaske fendere etter hver besøk på en kai med umalte bildekk.  Fendertrekkene blir selvsagt skitne, men det viser ikke så lett.  Ellers kan trekkene vaskes etter en stund i Zalo og varmt vann.

 

Zalo og Jiff skurekrem som ikke riper er tingen. Det er billig og godt.  Min erfaring er at det ikke gjør mer skade enn alt det andre som selges til femdobbel pris og som atpåtil til ikke virker.  Husk dette er husholdningsprodukter, hvor både barn og andre "sarte overflater" oppholder seg.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser på fendersokker som nok en unyttig båtduppeditt.

For å holde fendrene rene, dersom de skulle bli skitne, er Boat Cleaner bra.

Dessuten, for å fendre båt/båt bruker jeg alltid kulefendre. De ligger og ruller pent på skutesida, og er helt"knirkefrie".

I fjor en gang våknet jeg av en slik fryktelig knirking. En kar hadde lagt seg utenpå meg, lagt mine kulefendre på dekk, og satt ned sånne sylinderfendre med tekstil på.

Ned med blåsene igjen, og det var igjen stille.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Har dere en symaskin i heimen er det såre enkelt å lage seg billige fendertrekk av strech- laken. Jeg har brukt trekk på fendere som er så gamle at de har begynt å bli seige. Grei løsning for å få dem til å vare noen år ekstra. For de som er veldig vare for natte-knirk er det også ei grei løsning. Er det noen som setter dem på av rein forfengelighet er vel det også greit??

Link to post
Share on other sites

I fjor en gang våknet jeg av en slik fryktelig knirking. En kar hadde lagt seg utenpå meg, lagt mine kulefendre på dekk, og satt ned sånne sylinderfendre med tekstil på.

Ned med blåsene igjen, og det var igjen stille.

Er enig i at kulefendere er antakelig den beste beskyttelse, nettopp pga. den større diameteren.  Problemet med dem er hvor du skal gjøre av dem uten at du skal se ut som en fisker når du er på tur.  Tar seg unektelig litt bedre ut med fendere i trekk i holdere.

 

"Lenge leve forfengeligheten" :wink:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

:wink:

Ja ,her ble det mange meninger og mange tips etterhvert!

Det med bremsevæske var litt overraskende, index, men jeg skal jammen prøve det også!

Takk for tips!

mvh

Jan S

Javisst. Prøv, og du vil bli overrasket! Ellers så er det nok en fordel med gummihansker ja, selv om jeg alltid glemmer det når jeg jobber med denslags.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ser på fendersokker som nok en unyttig båtduppeditt.

I fjor en gang våknet jeg av en slik fryktelig knirking. En kar hadde lagt seg utenpå meg, lagt mine kulefendre på dekk, og satt ned sånne sylinderfendre med tekstil på.

Ned med blåsene igjen, og det var igjen stille.

 

 

Hadde den motsatte opplevelse. En  kar fortøyde alongside. Jeg la ut mine fendre(med trekk) han la ut sine kulefendre. Våknet ut på natten, lå noen å gnisset isoporbiter inn i øret på meg? Hadde heimavernet øvelse i nærheten? niks, lyden kom fra kulefenderene til kompisen ved siden av.

 

Kjøpte trekk fra biltema, disse er billig og god.

Link to post
Share on other sites

Jeg har benyttet Biltemas fendertrekk i 5 år og de holder seg like fine fortsatt. De er mørkeblå slik at skitten ikke synes og trekkene hindrer knirk. Den eneste ulempen med fendertrekk er at de må henge ute til de har tørket (bakpå badeplattformen av estetiske grunner). Ved landligge longside mot fjell sørger jeg alltid for at fenderne henger vannrett. Bølgebevelsene gjør at fenderne ruller og ikke gnager.  

Link to post
Share on other sites

Hei,

Som flere skriver her, fendertrekk benyttes av følgende grunner:

Slippe fendergnikk, Zalo er ingen løsning da den fjerner polish

Slipper fendervask

Slipper å få møkk fra fender til båt

Slipper å få matt gelcoat etter fenderne.

 

Og spør du om ikke båten tåler bruk, så gjør den det, jeg er bare ikke så glad i å vaske..

 

Ulempe:

Fenderne må vaskes hver høst.

Link to post
Share on other sites

Hadde den motsatte opplevelse. En  kar fortøyde alongside. Jeg la ut mine fendre(med trekk) han la ut sine kulefendre. Våknet ut på natten, lå noen å gnisset isoporbiter inn i øret på meg? Hadde heimavernet øvelse i nærheten? niks, lyden kom fra kulefenderene til kompisen ved siden av.

 

Kjøpte trekk fra biltema, disse er billig og god.

Hvem av dere hadde ikke polert skroget? Eller kanskje upolert skrog gnisser mindre? :nonod:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...