Jump to content

Er det lov å ta forhåndsbetalt for utsetting ved opptak?

Windy37GM

Recommended Posts

Jeg booket tid idag hos Vallø Marina for opptak av båten, samt at jeg skulle spyle selv.

Jeg fikk beskjed om at siden jeg skulle ha opptak nå må jeg også betale for utsetting til neste år på forskudd. Dvs betale for opptak, spyling OG utsetting neste år.

Er det lov å ta betalt for en tjeneste som leveres neste år? Hva skjer hvis de skulle mot formodning gå konkurs? (Det vet jeg jo egentlig, jeg blir kreditornummer 1366 elns med mintre krav og jeg faller under en eller anne grense og sitter igjen med 0,-)

Jeg betaler gjerne for en tjeneste, men jeg er motstander mot å betale på forskudd.

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Det er vell heller for og spare jobben med og sende 2 regninger tipper jeg:)

Alt oppgjør der foregår med kort eller kontant. Og med kvittering, det er ikke noe tull slikt sett.

det er heller usmaken med å betale på forskudd jeg ikke liker.

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Ettersom du er kunde der, vet du sikkert hvor landet ligger. Dette er ikke unormalt for Vallø Marina, som har sine egne særordninger for å melke båteiere for mest mulig.

Det er båtforeningen som har inntektene fra vinteropplag, båtplasser osv. Det betyr at marinaen tjener sine penger på å forvalte disse tjenestene for båtforeningen, og fra å utføre tjenester rundt dette.

Vallø Marina er den dyreste i distriktet på så å si alt av tjenester, tillater ikke andre aktører av noe slag inne på området, og tar alltid forhåndsbetaling, gjerne så lenge i forveien som mulig. Det som muligjør dette er selvfølgelig monopolet de har på Vallø.

Anvisning av plass, som i praksis betyr at de peker ut en plass til deg for vinterlagring, ligger vel i år på rundt 400-500 kroner, for 5 minutters arbeid.

Det er ingen andre båthavner som tar ekstra betalt for dette, men det ligger som regel i prisen på vinteropplaget.

Vet ikke hva det koster å få løftet opp/lagt ut båten på Vallø, men tipper det er langt over en båtlapp pr. løft for en parogtjue foter i år.

Det er forståelig at marinaen opererer på denne måten, da ingen i Vallø Båtforening ser ut til å reagere, og marinaen også er under kommunens beskyttelse.

Det ville være svært dårlig butikk å ikke utnytte dette til fulle. Innehaver av marinaen har tross alt jobbet i en årrekke for å komme i den svært heldige posisjonen han er i, og jeg hadde gjort akkurat det samme.

Burde du som kunde være enig. Nei!

Jeg har forøvrig ingenting med Vallø å gjøre. Jeg skyr Vallø Marina, Vallø Motor, og Vallø Båtforening som pesten, da måten hele havna drives på, gjør at jeg ikke ville vært kunde der for alt i verden.

Jeg følger uansett litt med, da jeg hvert eneste år er imponert over at ingen av de rundt 1000 båteierene som har båtplass på Vallø reagerer på noe som helst, men bare smiler og betaler uansett pris.

Jeg bor forsåvidt ikke i nærheten heller, og det er både andre båthavner og Volvo/Mercury forhandlere som ligger nærmere meg, slik at det for meg ikke er noe problem å handle andre steder.

Jeg leser på tb.no ett par ganger i uken, for å følge litt med på hva som skjer i Tønsberg, og det er vel bare ett tidsspørsmål før Vallø Marina er i avisen igjen, for n'te gang, etter å ha kjeppjaget noen, eller konfirmert en båteier e.l.

Det pussige er at ingen reagerer, og etter noen dager er det "business as usual".

Jeg har gode erfaringer med Vallø Båtforening. Ikke noe problem. Jeg har også gode erfaringer med Vallø Marina som sådann, fyller diesel der, tok opp båten ifjor og satte ut iår.

Det kostet 2300,- for opptak/utsett og vinterplass iår. Symes ikke det er gæærnt i det hele tatt.

Det jeg misliker er forhåndbetalingen, rett og slett.

Mvh

bavaria32sport

Skal ikke bare klage, jeg har ikke hatt noe med Vallø marina å gjøre på ett par år, men har stort sett gode erfaringer med marinaen, litt blandet med Vallø motor, som jeg heller ikke har hatt noe særlig med å gjøre i det siste. Problemet med begge er at prisene ligger langt over det det normalt koster andre steder.

Jeg har også STORE problemer med en båtforening, som tross alt består av de som eier båter i havnen, som gang på gang støtter oppunder monopolvirksomhet og dertil skyhøye priser.

Jeg har også STORE problemer med en båtforening, som tross alt består av de som eier båter i havnen, som gang på gang støtter oppunder monopolvirksomhet og dertil skyhøye priser.

Det er jeg fullstendig enig med deg i. Styret i en båtforening bør/skal jobbe for medlemmene sine, slik båtholdet ikke blir dyrere enn nødvendig.

Når det er sagt; kr. 2.300,- for opptak/utsett og vinterplass er ikke dyrt, det har Bavaria32Sport rett i. Det høres tvert i mot ganske rimelig ut.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Er det lov å ta betalt for en tjeneste som leveres neste år?

Selvfølgelig er det lov. Alternativet ditt blir nok å velge en annen havn for opplag. I de havner jeg har hatt båt i opplagg de senere årene så har dette vært vanlig praksis med at alt betales på forskudd. Har ikke sagt at jeg liker det, kun at jeg aksepterer det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det kostet 2300,- for opptak/utsett og vinterplass iår. Symes ikke det er gæærnt i det hele tatt.

Er enig i at dette er billig. Faktisk langt rimeligere enn jeg hadde trodd.

Jeg har forstått det slik at båtforeningen tar ca 60,- kroner pr. fot for vinterlagring, mens marinaen tar 400,- for anvisning av plass, utsteding av skilt osv. Det er mulig båtforeningen tar fast pris for vinterlagring, men ville tro at den prisen uansett var over 1500,- kroner. Det vanligste er å ta betalt pr. fot. jeg er ikke medlem i Vallø båtforening, så vanskelig for meg å si.

Dette skulle bli omtrent det du har betalt, og i tilegg har du fått tatt opp/satt ut båten gratis :clap:

Hadde regnet med at marinaen tok rundt 1000,- pr. oppløft/utlegg, da det er vanlig pris for en 32 fots båt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...