sk500 Startet 12.September.2010 Del på Facebook Startet 12.September.2010 Jeg hadde problemer med å starte motoren sist søndag. Jeg kinnet og kinnet til den gikk nesten tom for strøm,(var ikke så lenge) så ga jeg opp. Gikk for å hente en Startbooster, men tenkte at jeg prøver en gang til før jeg kobler den til og den startet da med en gang. Ja ja tenkte jeg og var på vannet i ett par timer med stopp og start uten problemer. Skulle utpå på onsdag igjen og samme leksa da, men da måtte jeg ha starthjelp og da kom den med en gang. Kan dette komme av slitent batteri? Har nettopp kjøpt båten og vet ikke hvor gammelt det er. Hvilket batteri bør jeg kjøpe? Det som står i er et "Sønnak Nautilus Freeline Marine 61500" Sitér dette innlegget Link to post
Skjær i sjøen Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 Dette høres ut som min sommerferie. 4 ganger med hele familien klare i båten, picnic-kurven pakket, solen skinner og motoren startet ikke... Verkstedene på sørlandet hadde nok å gjøre så ingen hadde anledning til å komme å se, men ingen kunne forstå hva som var galt. Det er antagelig ikke mye som kan gå galt med en Suzuki 90 hk fra 1997? Kjørte også batteriet tomt første gangen og ladet det. Gikk rimelig fort tomt igjen. Byttet batteri siste sommerferiedag og har hatt null problemer siden. Kan desverre ikke hjelpe deg med hvilket batteri du bør velge, men hvis motoren starter greit rett etter lading så ville jeg satset på å bytte batteri. Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
GlennIversen Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 Har du sjekket at choken virker (magnetspolen fungere) ang kinningen din. Sjekk også spenningen volt og amp på likeretteren din. ang strømmen, kan virke litt som at den sliter litt med lading. Kan selvfølgelig være en strømtyv ute å går på motoren, så sjekk alle koblinger og spesielt jord, at alle jord-punktene er rene og pene uten irr og rust. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
andersb Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 sjekk ladespenning når motoren går, kan være gåen spennings/laderegulator. kjøp også gjerne nytt batteri, koster jo lite. biltema leverer med 4 års garanti på noen av sine, her er det jo bare å huske kvitteringen, så kan man evnt skifte om de ryker. handlet selv 2x100ah med biltema 4 års garanti, disse er også fine da de fyller ut batteriboksene 100% så du slipper feste eller fore rundt de. Dette kombinert med ny spenningsregulator på ene påhengern har gjort at jeg i år aldri har brukt landstrøm/batterilader, og aldri hatt startproblemer i år (var mye tull i fjor). Sitér dette innlegget Link to post
Skjær i sjøen Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 (redigert) Ikke le ( ), men som litt voksenopplæring til en som ikke har satt sine ben i en motor... Hvordan, og med hva måler jeg ladespenningen? mvh Skjær i Sjøen Redigert 13.September.2010 av Skjær i sjøen (see edit history) Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Arvid_A Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 Hei! Kanskje noen tips å finne her? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 finn frem multimeter, koble på, noter ned hvilespenning på batteriet før du fyrer fyr opp, mål spenning på tomgang, øk så turtallet mens maskinen står i fri, 2-3k bør holde, noter ned da. post alle 3 resultater her. Sitér dette innlegget Link to post
sk500 Svart 13.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2010 (redigert) Takker for svar. Tok ut batteriet i går og ladet det i natt. Koblet det til i ettermiddag og målte da 12.9v på batteriet, startet motoren og under starten var det nede i ca 10,5V og på tomgang var det på 13,4V. Ruset ikke motoren, får prøve det i morgen. Men høres de tallene greie ut? Motoren startet da greit. Det kom også ett klikk da jeg prøvde choken så den virker nok Redigert 13.September.2010 av sk500 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 tallene høres greie ut, men prøv å dra opp turtallet, ladespenningen skal være +- 14V da, om den fortsatt bare viser 13.4 er det noe galt, med det sagt kan det absolutt være riktig på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
sk500 Svart 17.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2010 Fyrte i gang motoren i dag og målte 14.9V ved ca 2500rpm. var så vitt over på 15V. Er det greit eller er det litt mye? Men jeg måtte ha starthjelp i dag også, så det batteriet er nok ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 14.9-15 er litt i overkant, men vil nok gå, tipper batteriet ditt er ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
sk500 Svart 17.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2010 Tenkte også det. Men hva kan jeg eventuelt gjør får å få ned spenningen? Noen som vet hvor man får tak i en "owners manual" til denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
sk500 Svart 17.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2010 Hvor stort batteri burde jeg kjøpe? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 neppe mye forbruk i båten din så 55-65 bør holde fint. har du mye som bruker strøm og bruker mye uten å ha i gang motor må du vurdere større. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.