Noflow Startet 12.September.2010 Link til dette innlegget Startet 12.September.2010 hei. selv om jeg bare er 17 år foreløpig, så går jeg med store tanker om å flytte ut i båt om et års tid, muligens. men hva er det av utgifter, hvor mye utgifter må man regne med å ha på en cabincruiser i klassen 35-38 fot? hvor mye diesel drar en slik båt, hvor mye koster det å forsikre en slik båt, hvor mye koster det å ha båtplass på noe sånt? osv. er ikke ute etter noen fasitsvar, men sånn ca. og en ting til.. hva er de negative sidene med å bo i båt? Link to post
Mariell Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Veldig vanskelig å svare noe nøyaktig på dine spørsmål, siden flere avspørsmålene er avhengig av hvilken type "cabincruiser" du har. Ok. ta meg selv siden jeg i år skal bo i båten. Vinterhavn: 515,- pr. måned + strøm, som sikkert blir noen 1000 lapper og noen 100 ltr Diesel til varmeren. Dieselforbruk: mellom 6 og 100 ltr.pr.time. Kommer helt ann på hvilken fart du ønsker. Forsikring: Mellom 4 og 20000, igjen er båttype og farspotensiale avgørende. "sommer havn"; Betalte 27000 i innskudd for en 4,5 mtr. + ca. 4000,- i årlig leie. Plassen kan jeg selge til markedspris hvis jeg ønsker. Plassen er uten strøm på bryggen og ligger usentralt, derfor ligger jeg i en annen havn på vinteren. Negative sider ved å bo i båt? Pr. idag har jeg ikke funnet noen, men har ikke bodd ombord i mer enn 5 måneder. Det er nå som nettene blir lange og kulden kommer at utfordringene vil komme. Nå har jeg holdt på med båt i 25 år og har nå en båt med alle fasiliteter,som egner seg som bobåt (mangler vaskemaskin). Vil derfor tro at jeg har en viss peiling på problemene som kan oppstå. Kaldt om strømmen går og jeg ikke er til stedet. med fare for frost i ferskvann systemet om jeg ikke er til stedet. Om diesel varmeren streiker, tviler jeg på om de elektriske vifteovnene greier å holde over 14 grader hvis -20 på utsiden. time will show, kan fortelle deg mer om gleden og utfordringen etter at vinteren er over. MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Noflow Svart 15.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 så det å bo i båt er nødvendigvis ikke så dyrt, i tillegg til et lite verditap. så det er lite tap iløpet av 1-2 år? har det å bo i båt vært kjekt hittil da, Mariell? men fortell gjerne mer etterhvert som du finner ut hva som er negativt og positivt :) Link to post
S/Y Emma Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 (redigert) Hei! Eg har budd i båt sidan mai 2009. Er det å flytte i båt noko du verkeleg har lyst til å gjere, kjem du sikkert ikkje til å angre på å flytte om bord. Det har ikkje vore ein einaste dag eg har hatt lyst å flytta på land att. Eg bur i ein 33 fot lang seglbåt frå 70-talet, og det har vore heilt uproblematisk. No har eg rett nok vore ganske uheldig med motoren, noko som har ført til ein del ekstrakostnader. Men ut over det er det ikkje så dyrt å bu i båt. Eg betalar 1500 kroner per månad for å bu i Ørsta småbåthamn. Då har eg fri tilgang til toalett, dusj, vaskemaskin, tørketrommel og kjøken på land. I tillegg kjem straum (1 kr/kWh). I vinter fyrte eg berre med straum. Då brukte eg kring 5500 kroner på fire månader. Dette var ein eksepsjonell kald vinter, men det gjekk fint å halde komfortabel temperatur inne. I tillegg kjem litt over tre tusen kroner i forsikring. Ein bør nok ikkje vurdere å bu i båt berre for å spare pengar, men heller fordi ein trivest med å bu i båt. Eg har blogga litt om det å bu i båt her: http://steinsvik.blogspot.com/ Redigert 15.September.2010 av Steinsvik (see edit history) Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Noflow Svart 15.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 grunnen til at jeg har lyst til å flytte i båt er absolutt ikke at det skulle vært billigere enn leilighet, elsker rett og slett sjø, så tror jeg kunne passet fint i en båt på helårstid. men slik som jeg ser det nå er det ikke så alt for ille utgifter bak dette. men ang. verditap, så er det vel relativt lite, hvis man kjøper båt av et skikkelig merke med et par år på baken? Link to post
alma Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Om det noengang har vært vannskelig å si noe om verditap på generell basis må det vel være akkurat nå! Men en ting som er sikkert er at en båt som er bebodd 12 måneder i året fort blir slitt hvis man ikke passer på! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn