Jump to content

Bunnstoff: Er veiledningen fra fabrikantene riktig?

Tutti Frutti

Recommended Posts

Kommer med 4 påstander om selvpolerende bunnstoff, som jeg har snappet opp her og der. De er litt på tvers av de anbefalinger fabrikantene kommer med.

Er det riktig eller feil?

Q1: Før var det veldig viktig at man påførte bunnstoffet et vist antall timer før sjøsetting. Nå er det ikke så viktig lenger.

Q2: Dersom bunnstoffet ikke er slitt bort, så kan det samme bunnstoff benyttes flere år på rad. Kan bare vaske skroget det med salmiakk vann, for å få bort fett og urenheter.

Q3: Man behøver ikke male hele båten med bunnstoff, det holder lenge bare å flekke.

Q4: Bunnstoff kan påføres på høsten.

Selvpolerende bunnstoff er aktivt så lenge det er stoff igjen. VInteropplag på land ser ikke ut til å svekke disse egenskapene. Jeg har hos meg ett lag hvitt hardt bunnstoff innerst, og selvpolerende svart oppå. Det gjør det greit å se om bunnstoffet er slitt: Begynner det hvite å vise gjennom, er det på tide med et nytt strøk. Er det kun litt flassing her og der, flekker jeg bare. Så jeg ville svart ja på alle fire. Men bunnstoffet bør få tid til å tørke før sjøsetting da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...