Eureka Startet 13.September.2010 Del på Facebook Startet 13.September.2010 (redigert) Ja,så var det D6 igjen da... Mener å ha lest i en tråd nylig at det var noe problemer med drypp av sjøvann som kom ned på motorlabbene på D6. Klarte ikke finne igjen tråden jeg leste det i, så jeg fyrer opp en ny. Så over motoren i dag og tok en ekstra titt på motorlabbene. Registrerte da at det var rust og irr på fremre BB motorlabb. Dette er jo like under pumpehus, slanger til/ fra og sjøvannsfilter, så kilden/ synderen er jo forsåvidt lokalisert. På "dørken" om man kan kalle det det, under pumpehuset var det en fint lag med tørt salt.. nesten så jeg kunne starte min egen lille produksjon av Maldon seasalt. :) Jeg har kjent antydninger til fukt under den ene slangen, som går akterover fra pumpehuset,i etterkant av at motoren er kjørt. Tidligere i sesongen var det ikke slik. Jeg vasket da over mye av motoren som kan bli utsatt for sjøvann og sprayet på dertil egnet fludium Hvilken erfaring har dere med dette, kjære D6-eiere? Knipsa noen foto, men i skrivende stund orker jeg ikke lære meg å legge dem inn i tråden. Kan komme siden. Motor skal til årlig service før vinteropplag i løpet av måneden. Redigert 13.September.2010 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Vi har irr/missfarging på bakre BB motorlabb, sansynligvis etter tidligere lekkasje på endelokket til aftercooler. Pakningen her var byttet før vi kjøpte båten. I det siste har det også utviklet seg saltavleringer rundt dekselet bak på oljekjøler. Bytte av pakning her står på høstens to-do liste. Vi har ikke hatt noen lekkasjer fremme ved sjøvannspumpe. Årsaken til ditt problem kan vel like godt være en slangeklemme som trenger å trekkes til. Eventuelt så kan det være pakningen på lokket over impelleren eller simmeringen på sjøvannspumpa som lekker. Uansett, dette er etter min mening "vanlige" ting som kan oppleves uansett motorprodusent. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Eureka Svart 14.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2010 (redigert) Hva med rusten på motorlabben? har det noen betydning og bør skiftes ut, eller holder det å vaske godt og pusse lett ned og sette inn med rustbeskyttende fludium samt selvfølgelig stanse kilden til salvannsdryppet? -forøvrig synes jeg St. Cruzen er en lekker båt.. :) Redigert 14.September.2010 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Første pri bør være å stoppe saltvannet. Nå vet jeg ikke hvor ille dette er hos deg, men slik det ser ut hos oss er det bare kosmetisk misfarging på metallkappen på motorlabben. Jeg kan ikke forstå at dette skal ha noen betydning for motorlabbens funksjon. Jeg har så langt gjort rent og sprayet på en sånn universalolje. En gang jeg ikke har noe annet å gjøre kan det hende jeg prøver å skrubbe rent eventuelt pusse med smergelpapir eller noe slikt. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
MajorAndy Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Har du fået skiftet til nye låg til søvandsfilter? Ellers er det godt at begynde der. Det SKAL være de gennemsigtige typer - de andre vil nok altid blive utætte er min erfaring! Andy Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2010 Det lokket har vi jo diskutert her før og jeg vet at nye D6 har nytt lokk med 4 festepunkter og gjennomsiktig. Men er dette noe som skiftes rutinemessig på VP regning, uten at det er lekasje på det lokket jeg har nå? Det oppstod lekkasje og lokket ble skiftet til nytt lokk av tidligere modell (sort) i mai 09. Dette var nok før det nye lokket kom. Jeg skal nevne dette med lokket for VP-verkstedet når den skal inn til service snart. Det er jo genialt for å kontrollere sfilteret UTEN å måtte skru opp hver gang.. Er det kun lokket som skiftes eller er det hele filterhuset? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Det er bare lokket som skiftes, samt at det settes på ett klammer for festeanordningen. Det selges i sett med tilhørende tettninger for ca 1300,- Du får ikke dette på reklamasjon, volvo penta er verdensmestere blitt på kun, og kun i bestefall innvilge reklamasjon på defekte deler. DVS selv om det er flere ting ved konstruksjonen som i ettertid har vist seg å ikke være så vellykket får du ikke oppgradert dette uten selv kost. Jeg har selv kostet dette omtalte lokket, sure penger men verdt hver en krone istedet for potensiellt senke farkosten, pumpen på motor har stor kapasitet, langt over vanligvis automatisek lensepumpers kapasitet. Videre kostet jeg selv også 3 av 4 injektorer av ny type på egen regning. Uansett, skift lokket, det er ikke så dyrt i det hele selv om de er som sagt sure penger. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 (redigert) Har også selv kostet det gjennomsiktige lokket med fire terser. Føler meg mye tryggere etter det. Redigert 14.September.2010 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2010 Ja, det blir vel nytt lokk. Er jo som sagt langt enklere å inspisere da. Koster jo bare 1:1000 av hva båten koster. Sitér dette innlegget Link to post
NAL Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Gentlemen Jeg har også sett at aktre BB motorlabb på min D6-310 har fått irr og misfarging. Snuste litt rundt og fant da en gjennomsiktig/klar liten slangestump som slik jeg så det, endte opp rett over denne motorlabben. Slangen kom etter min mening fra aktre del av ladeluftkjøler. Vet ikke om denne leder noen form for overvann/kondens rett ned på motorlabben. Har dessverre ikke fått sjekket tegninger over motoren, da disse dokumentene nå ligger i båten og tiden ikke helt strekker til om dagen. Har vi alle D6 eiere slike slanger ut over labben?? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2010 Ikke lagt merke til den, men det er jo like spennede hver gang å dra på oppdagelsesferd i motorrommet med hodelykt :) Jeg er ingen motormann, så det er nytt å lære hele tiden.. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Nal, denne slangen er koblet på "tappekranen" fra ladeluftkjøleren. Brukes når sjøvannsystemet skal dreneres, f.eks ved bytte av sink. Det skal ikke komme vann her til vanlig såfremt kranen er tett. Lekkasje/drypp ned på bakre BB motorfeste kommer sansynligvis fra lekkasje på lokket på ladeluftkjøleren. VP har, i alle fall for tidlige årganger, hatt for dårlig kvalitet på pakningen her, og dette er noe som har blitt byttet på reklamasjon etter det jeg forstår. Jeg ser at sjøvannsfilter er diskutert. Vi har gear og fast aksling, da er sjøvvansfilteret montert mot skrogbunnen ved siden av motoren. Dette sjøvannsfilteret er ikke levert av VP, og det er kanskje derfor det er tett og fint. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
NAL Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Hei Brigg! Det var oppklarende. Får sjekke litt nærmere på aktre lokk skjønner jeg. Det fremre ble forøvrig skiftet på garanti av VP (Fra kunststoff til massiv messing/metall) da jeg fikk en liten lekkasje for 2 sesonger siden. Takk så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Bare for ikke å forvirre mer enn nødvendig: Jeg mener det er det fremre lokket på ladeluftkjøleren som har vært problemet, det er lekasje fra dette som har dryppet ned på bakre BB motorfeste hos oss. Bakenden av ladeluftkjøleren er tett og fin hos oss. Og ut fra det Nal skriver er det selve lokket som er byttet, ikke bare pakningen. Hos oss ble dette gjort før vi kjøpte båten slik at jeg ikke har oversikt over hva som ble gjort. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mhemil Svart 11.Juni.2012 Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Løfter denne igjen da jeg kikket på en båt (2008 modell) som tydeligvis har hatt saltvann i motorrommet, sannsynligvis fra defekte sjøvannslokk (den forrige typen sorte lokk). Båten har fått byttet til de nye sjøvannsfiltere, og således er problemet løst, men spørsmålet er hvor mye det betyr at motorlabber, skrogjennomføringer osv. tydelig er veldig angrepet av rust? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 jøss, har jeg startet en tråd om dette også ? :) Innledningsvis: sjøvannsfilterdeksel ble byttet til ny type. Årsaken til saltavsetning og itt/missfarging på motorlabb var utett pakning på impellerhuset. Dersom det har vært sjøvann som har kommet inn i motorrommet via utett deksel, så er det vel på sin plass å spørre selger hvor mye det var, ble det byttet dynamo?- siden den står lavt. Hva ble gjort med motor ? -nedvask av selve motoren? Diffuse svar betyr vel at det er uheldig å prate om det. Jeg vet for lite om hva det har å si for motorlabbene. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2012 Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Alle motorlabbene mine blir matte, og et par av dem ruster litt. Vi hadde lekkasje på sjøvannsfilter for 4 år siden. Det kommer alltid litt saltvann inn gjennom luftinntaket når vi går i mye sjø. Jeg antar at det er en viss saltholdighet i luften i motorrommet. Jeg har tenkt å spraye på noe guffe på disse - må være ett eller annet med fett i tenker jeg Rust på gjennomføringer er ikke bra tenker jeg. NordWest sprayer våre med rusthindrende middel hver høst Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 (redigert) Når du skriver "rust" på skroggjennomføringene, sikter du da til gjennomføringer for motoren, type sjøvann inn på motor med aksling, eller er det øvrige gjennomføringer for gråvann, septik mm du mener? Rust, type brun, er det vel ikke da jeg håper de er av syrefast, bronse eller messing, sannsynligvis det siste. Det viktigste med en skroggjennomføring er vel at de ikke har tæring og det kommer vel ikke av saltvannet. Ettersom jeg har med meg et Canon Ixus-kamera stort sett hele tiden når jeg holder på med båt og motor, så begynner jeg å få et rikholdig arkiv av detaljbilder. Fant disse bildene fra september 2010. Mener dette er motorlabben fremme BB side under sjøvannspumpa. Det har ikke blitt noe værre siden den gang. Redigert 11.Juni.2012 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.