Jump to content

Princess 414, vond odør fra skutebunn! Forslag til tiltak?

mateco

Recommended Posts

Som trådtittelen tilsier så har jeg en ekkel lukt som kommer i fra skutebunn på min Princess 414, 1984 modell.

Jeg haar en mistanke om at odøren skyldes ubehandlet glassfiber på innsiden av skrog samt manglende ventilasjon mellom innerliner og skrog.

Har tidligere vaska ned med såpe og høytrykkvasker, og det hjalp en stund. Men nå er lukta der igjen!

Den siver opp mellom utette luker og åpninger til pantry, etc. Plassen er benyttet til stueplass av forskjellige remedier og utstyr, (Snakk om flere kubikk lagringsplass)

Så til mine spørsmål:

Vil det hjelpe om jeg malte de ubehandledede plastflatene med topcoat, og da spesielt innsiden av skroget?

Hva med ventilasjon mellom skrog og inneliner? Fordeler og bakdeler?

Er det vanlig idag at båtprodusenter ikke coater innsiden av skroget eller er dette et "historiskt" evt. Princess -problem ?

Andre som sliter med samme problem på eldre båter fra 80 -tallet ?

Takker for innspill!

:sailing:

Bjørn

Er skroget i din båt

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Du har den klassiske princess lukten som kommer av at glassfiberen fremdeles gasser styren.. vedder på at den er klissen noen steder selv etter så mange år.. Alle princesser har ubehandlede "rom" i motsettning til Fairline.. Princess har også alltid fått pepper av båtpressen for dette.. årsaken til klissenheten og gassingen er iflg en bekjent som jobber i Reichold at princess sparer litt på herderen i støpeprossesen.. Du blir kvitt problemet om du coater rommene med BT to komponent polytheran maling for eks.. da slipper du og få "glassfiberlukt" i tingene dine også.. Lykke til :flag_bp:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Heisann igjen, og takk så mye for responsen !!!

Hell kaffe ned der, da blir lukten borte. Sliter med det samme i rommet under pantry..

En lettvint måte som ikke koster skjorta. Men er den effektiv over tid?

Også må bare spørre: Vanlig malt kaffe, eller i væskeform ?

Er redd filtrene i lensepumpen(e) i skutebunn vil få problemer!

Du har den klassiske princess lukten som kommer av at glassfiberen fremdeles gasser styren.. vedder på at den er klissen noen steder selv etter så mange år.. Alle princesser har ubehandlede "rom" i motsettning til Fairline.. Princess har også alltid fått pepper av båtpressen for dette..............

Du blir kvitt problemet om du coater rommene med BT to komponent polytheran maling for eks.. da slipper du og få "glassfiberlukt" i tingene dine også..

Slik jeg leser ditt svar Thorlyn, så tolker jeg det dithen at jeg langt ifra er alene om dette problemet, og at fenomenet er et Princess-skapt problem! Vet du noe om Princess fortsatt praktiserer ubehandlet "innsider" ??

Når det gjelder ditt forslag om å benytte BT's polyuretan istedet for vanlig topcoat så kom du med innspillet i grevens tid, heldigvis :flag_bp: !!

Har nettopp kommet hjem fra båten etter å ha klargjort for coating med topcoat. Fjernet alt innhold, støvsuget og renset for smuss og dritt, kjøpt inn 3 Kg lysegrå topcoat + aceton samt diverse. Med andre ord: Klargjort, og gruet meg, for en drittjobb og svimearbeid i morgen! :crazy:

Har ikke kjennskap til polyuretan, men uttifra det du skriver så gasser det mindre enn topcoat, samt avgir mindre lukt til omgivelsene?

Da blir det dette istedet for topcoat!! :yesnod:

Får vel levert tilbake innkjøpt topcoat (håper jeg) !!!!

Takker igjen !!!

mvh

Bjørn

hei sann.. nei du er nok ikke alene om dette problemet da de fleste hvis ikke alle princesser har ubehandlede kjølsvin/skott etc.. kun ren glassfiber som klisser og ødelegger evt sengetøy og ting som ligger nedi der..

BT sin er her: maling

Jeg har selv brukt denne i kjølsvinet og i skott på en eldre Princess tidligere.. ble topp resultat og du får samme finish som topcoat :flag_bp: etter denne behandlingen forsvinner all odør og man får rene pene skott og kjølsvin som er lett og vaske samt at remedier ikke får lukt på seg.

Merklig at princess har spart penger på dette i all tid.. Engelske båtblader har alltid kommentert at princess ikke er så fin på "baksiden" som mange andre produsenter.. så det er jo snodig at de ikke har snappet det opp etter over 30 år.. En digresjon.. leste en test av nye Fairline Targa 44 i finansavisens motorutgave her forleden.. der fikk Fairline skryt for topp fininsh og skjulte skruer osv i dørkarmer etc.. med kommentaren "ta en titt på din princess" så det er tydligvis allment kjent av Princess for og "jukse" litt.. selv om jeg synes at Fairline også jukser vel mye i forhold til Windy igjen.. men et sted må de vel spare penger for og holde priser på et akseptabelt nivå :flag_bp:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Jeg gikk for malinga, og nå er jobben gjort !!

malklar.jpg

Første bulkinnkjøp, 3 ltr BT's 2 komponent polyuretan (offwhite) m/tynner til venstre. Til høyre vises innkjøpt polyester topcoat som jeg vil bruke ii motorrom, når den tid kommer.

Trodde dette stoffet skulle gasse mindre enn den vanlige topcoaten, men fytti katta, den gassa bra denne polyuretan også.

Etter fjjerning av gamle waunderbau-"godlukt"-trær, rengjøring, tørking, smurte jeg godt på under benkene i forkabin samt inneside på skrog under forkabin. Litt vanskelig å komme til i alle kroker, men tror jeg fikk med meg det meste.

Her et bilde fra under BB benk før behandling:

for1.jpg

Og her etter påsmørt polyuretan:

etter1.jpg

Utvilsomt mye lettere å holde rent etter behandlingen, men fy så det gassa. Var helt :crazy: når det kjørte hjem for å kose meg med en velfortjent :drink:

Dagen etter gjorde jeg samme behandling under byssedørken.

Her et bilde av ubehandlet brønn-rom:

for2.jpg

Og etter maling:

etter2.jpg

I dette "brønnrommet" skal det normalt ikke være noe vann, men (av en eller annen grunn) så har Princess lagt drenering av forpeaken (taukassen, og nå kjettingkasse)til dette rommet.

Dreinslangen, fra forepeak, vises også på bilde #2-3 i dette innlegget.

Forpeaken hadde en "åpen luke" som jeg nå har bytta ut med en tett i forbindelse med montering av ny ankerwinch. (Tidligere ble mye regnvann drenert ned til brønnrommet her).

Neste gang båten skal på land så vil jeg vurdere å la dreneringen gå ut gjennom skroggjennomføring under vannlinja slik at jeg unngår at gelcoaten blir påført skjemmende rustrenner fra ankerkjettingen.

Men nå stanker det så forferdelig med polyuretan at det nærmest er uholdelig å oppholde seg i båten.

Turde ikke å ta bilde rett etter maling. Var redd kamerablitzen skulle antenne gassblandinga slik at skuta eksploderte :sweat:

Totalt brukte jeg 6 liter polyuretan til denne jobben som omfatter innerskrog/spant foran motorrom samt inne i benkene i forkabinen.

Får hive litt Nescafe om lukta ikke gir seg etter en stund :giggle:

Så til et lite spørsmål, som jeg også nevner i starten på denne tråden:

Hva med ventilasjon av skutebunn, mellom skrog og innerliner, hvor vanlig/uvanlig er det med slik utlufting?

Er en evt. slik ventilasjon forbeholdt båter hvor innerliner er vinterisolert?

Bjørn

Jeg har brukt Lavendelolje nedi kjølsvinet, for å få vekk diesellukt.

Vil anta det også virker mot oljemaling, og muligens også avgassing. Har også brukt det i lugaren oppblandet i litt vann i ett krus for å ta lukt som har satt seg i puter og gardiner.

Det virker, holder et halvt år hos meg. Men når lavendelen er vekk, og ny olje og skitt i kjølsvinet skaper ny lukt, kommer diesellukta tilbake.

Lavendlen lukter en del den også, men jeg har det i når jeg vet båten ikke skal brukes på 14 dager.

Lavendelolje fås i små grønne glass på helsekostbutikker.

Hilsen Pramma

http://www.johamu.com

Jeg stiller samme spørsmål innledningsvis i denne tråden (les fra starten), og jeg konkludere med at dette er et Princess-skapt problem (utifra de svar som fremkommer).

Mitt mål er å få en frisk og ren luft inne i båten!

Å kamuflere odøren med kaffeluft, lavendell, eller annen "godlukt" er derfor ikke ønskelig. Men må jeg, så er vel det siste løsning! Vil prøve "alt" før jeg parfymerer skuta!!

Håper at jeg, ved å fjerne fuktkilder og med malinga, vil få fjerna noe av odøren !!!!

Bjørn

Mateco, det har også vært oppe til diskusjon at slangene i tilknytning til toalett og septik lukter etter noen år.. 5-6 år ble sagt. Du har ikke vurdert å bytte dem også, når du først er i gang?

jeg kommer til å bytte ut mine når båten kommer på land om noen uker. Dette i en båt som er 4 år gammel.. for det begynner å lukte svakt fufu under dørkplatene i kabinen og lukten siver opp gjennom skap og dørken..

Når det gjelder septik slanger så er det ikke lukt derifra.

Hadde et tilfelle der simmeringen i septik tømme-kvern pumpen var gåen, og da lukta det fy der nede. Pumpen ble skifta og lukta forsvant!!

Ellers så kan jeg nevne at forrige eier hadde spraya alle koblingene til septikkslangene med Tektyl noe som synes å være effektivt.

Har iallefall ikke kjent noe septik lukt !!!

Lukten som har irritert er en slags "gammal råtten plast lukt". Selvfølgelig vanskelig å beskrive !! (Kan det være jordslag i plastfibrene ??)

Bjørn

• 1 år senere...

Hei,

Jeg har hatt flere Princesser med samme problem !!

Noen kaller dette vond odør mens andre lurer på hvem

som har vært u-heldig i buksa ! Godt lukter det ikke !!

Tips: Når du kommer på båten etter at den har stått på lading.

Sjekk lukten rundt batteriene. Når disse koker lukter det som beskrevet.

Tiltak: Bytt bateriene. --- Da lukter det atter sommer ;o)

Hilsen Jan

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...