Jump to content

Finnes det medlemmer fra Arendal her?


Walter_S

Recommended Posts

Dette er en fortsettelse fra min tidligere tråd: Båttransport fra Rogaland sør- / østover..... fra 18. september.

 

 

Har nå fått et "rimelig"  :yesnod: tilbud på 5.000,-  for biltransport for denne 25' sjarken, fra Sogndalsstrand (mellom Flekkefjord og Egersund) levert i Arendal. Sjåføren ville ikke levere lenger øst enn Arendal. Tilbudet vil jeg antageligvis akseptere, hvis det ikke skjer et "under"......

Nå appelerer jeg til baatplassen.no-medlemmer i området rundt Arendal.

 

- Trenger å vite hvor i Arendal det er enklest å lesse av / sjøsette denne trebåten når den kommer med lastebil utpå fredagen ved 12-tida. Bilen trenger selvsagt solid underlag / fundament for krana. Sjåføren er også ukjent i Arendal.

 

Må antageligvis overnatte ombord - i Arendal fra fredag til lørdag - for å gjøre alt klart for videreseilas nordover, dagen derpå. Skal gå langs kysten frem til enten Tjøme / Verdens ende / eller Tønsberg - avhengig av vær og vind denne helgen.

 

- Hvor er det greiest å finne en gjestehavn i Arendal? Helst en som ikke koster noe.......eller har dem sluttet å kreve penger på gjestebryggene, for i år?  :yesnod: Kanskje har noen av medlemmene her allerede tatt opp båten sin og har en ledig bås å tilby for en natt? Sjarken er 25' lang, 2,55 bred og stikker 0,80

 

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Heisann. Jeg er ikke fra Arendal,en Grimstad (med bil 15 min, båt 30-40 min). Såvidt jeg kjenner til tar Arendal fortsatt leie, mens der jeg ligger i gjestehavnen i Grimstad (skal ligge der hele vinteren) har de sluttet med å ta leie for korttidsbesøkende i år. Kranbil kan sette båt på vannet fra parkeringsplassen ved gjestehavna, og du kan da fortøye der. I og med at jeg har båten der, kan vi sikker ordne det slik at du får strøm av meg. Jeg slutter normalt tidlig på fredager, slik at jeg eventuelt kan hjelpe deg dersom du ønsker det. Pling dersom du ser denne som interessant. (41505075)

Link to post
Share on other sites

Hei Walter,

Om du skal frakte båten fra Sogndalsstrand, da må du jo runde jæren på vannet, og er avhengig av fint vær ? Svein

Nå har vi riktignok hatt noen perioder med alvorlig nordavindskuling, men at Jæren skulle ha blåst seg sør for Sokndalstrand   -   det blir vel for drøyt selv i vestlandsvær  :lol:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Om du skal frakte båten fra Sogndalsstrand, da må du jo runde jæren på vannet, og er avhengig av fint vær ? Kan du ikke da like godt bare fortsette på havet ? Det må jo komme noen fine dager til før isen legger seg ?

Tror nok jeg ville ha sluppet Jæren, uansett hvilken vei vinden blåste, skulle gå jeg fra Sogndalsstrand til Fredrikstad - noe vår venn Poseidon allerede har påpekt...... :lol:

 

Når det er sagt, så ville jeg ikke ha betenkeligheter med å gå hele sjøveien hvis det hadde vært juni / juli - men det er det ikke. Og med det været vi har hatt de siste 3 ukene, ville det være dumskap å sette ut på en slik tur i en ukjent båt med bare en 10hk Sabb diesel - som jeg heller ikke kjenner tilstanden godt nok til!

 

Arendal er nok et bedre utgangspunkt for turen nord-østover. Nok av plasser å "smette" inni, skulle være forandre seg til det værre. Allerhelst ville jeg fått levert sjarken et sted rundt Tønsberg / Tjøme, men det koster for mye.... :lol:

 

Når det gjelder is, så tar jeg det med ro foreløbig, i hvertfall til slutten av januar eller begynnelsen på februar, neste år!  :headbang:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...men Grimstad (med bil 15 min, båt 30-40 min)......

Takker for velvillighet, Perlen! Men Grimstad ligger liksom "gærne veien" i forhold til hvor sjarken's nye hjemmehavn er....Men jeg tar med meg telefonnummeret ditt, just in case!   Takk igjen! :o)

..Takk for sist......Går du strekket fra arendal til kragerø er det gratis i havna der ivertfall...Hvis ikke er du hjertelig velkommen til å låne båtplassen min...(kil)

:o)   Selv takk, Frank! Ganske så sikkert på at jeg kommer til å gjøre bruk av ditt tilbud. Må bare innom Kragerø. Greit å gå på innsiden av Langøya (Kjøpmannsfjorden?) til Valle - og slippe Jomfrulandsrenna!

Båtplass på Tjøme til deg Walter. Og plass til deg for overnatting har vi og.

:o) Hjertelig, thor! Tjøme er et bra utgangspunkt for å "smette" over fjorden, ja! Vi snakkes!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Husk å gå innerleia fra Arendal til Tvedestrand .....

Nydelig, Baat-Guru! Takk for info. Er mer enn 20 år siden jeg var på Sørlandet selv. Dette er nyttig informasjon. Da kan jeg gå strekket Arendal - Tvedestrand, og videre forbi helt til Lyngør, "på innsiden" - uten å stikke nesa utenfor skjærgården?!  :eek:

 

Det er nettopp slik lokal informasjon jeg er ute etter, akkurat nå!

- Etter Tvedestrand, oppover, er neste "Cap of good hope" da landtunga forbi Åkvåg - Krabbesund og Fie, forbi Stangholmsgapet, for så å smette inn til Risør?! ...hvis "han Rasmus" skulle være i ulage....

 

- Såvidt jeg husker er det også et strekk med åpent vann - uten retrettmulighet - når man går fra Risør oppover, mot Kragerø. Kommer man fra Risør, ut forbi Vardøya så er det et strekk forbi Gjærnestangen - med en del grumsete vann - helt til Portør. er det ikke det? Lokalkunnskap, folkens - jeg tar imot alt jeg kommer over.

 

Vil gjerne være best mulig forberedt.

 

...og så var det Rakkeboene da..... :yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Må bare innom Kragerø. Greit å gå på innsiden av Langøya (Kjøpmannsfjorden?) til Valle - og slippe Jomfrulandsrenna!

Skjønner godt at du vil innom Kragerø, og er du først der er jo den innerste ruta fin. Men hvorfor ikke Langårdsund/Kreppa . Det smuleste farvann du kan finne, og du kommer ut på østsiden like før Valle.

 

Men når det er sagt. Tar du deg ikke tid til å gå innom Kragerø for turens del, så skal det blåse hatter og høy før Jomfrulandsrenna blir et problem. Du kan gå inn ved Portør, ut Stølefjorden, krysse Kragerøfjorden, videre på innsiden av Vestre Rauane, forbi Korset på Skåtøy, videre Ormeleia (obs - kursstreken er ikke nøyaktig og kun til illustrasjon), og så skjermer Jomfruland og deretter Stråholmen på den videre ferd. Men så er det åpent farvann med Langesundsfjorden og Rakke.

 

Lykke til med ny båt og en fin tur, hvor enn du går.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Takk KOB! Det var mye fin informasjon på http://www.hannah2.net/kreppa.htm , Langøysund  med mer. Flott med å dele slik dataljkunnskap med "utafor-inger"!  :yesnod: .....beklager uttrykket, har laget det selv..... :eek:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg husker er det også et strekk med åpent vann - uten retrettmulighet - når man går fra Risør oppover, mot Kragerø. Kommer man fra Risør, ut forbi Vardøya så er det et strekk forbi Gjærnestangen - med en del grumsete vann - helt til Portør. er det ikke det? Lokalkunnskap, folkens - jeg tar imot alt jeg kommer over.

Joda, det stemmer det. Gå innom Risør og så ut Grønholmgapet på NØ-siden. Så langt er det smult farvann. Så har du ca. 6nm opp til innseilingen ved Portør. Utenfor Grønholmgapet styrer du mot østmerket (har sjekket i karet, det var østmerke, ikke sydmerke som jeg opprinnelig skrev). Deretter holder du oppover kysten i denne avstanden. Vanligvis har du SV-vind her - da får du den akter og det som måtte være av sjø er ikke så ille.

 

Innseilingen til Portør skal en vokte seg for i dårlig vær - fortsett da heller opp til innseilingen til Kragerø (eller vent i Risør). Havnebeskrivelse for Portør gir en kort forklaring på et med du kan bruke ved innseilingen. Du vil tydelig se det store hvite huset til venstre for innseilingen, samt den lille hvite loshytta på høyden lenger bak. Når loshytta berører eller er i bakkant av taket på det hvite huset svinger du inn. Deretter holder du loshytta "på plass" i taket på det store huset. Da går du klar av grunnene innover. Etter som du nærmer deg ser du de to stakene - du skal til venstre for den første og til høyre for den andre. Men de er tydelig merket.

 

Du finner en fin losskisse i Den norske Los

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Når du passerer Napa like før Tvistein kan du seile rett mot Svenner, da skal du gå klar alt.

Takk for sist Sailing metal! Sist vi passerte på utsiden av Rakkeboene i "FLUKT", blåste det friskt   :yesnod: - men det var tross alt i juni og sola skinte til kl. 22:30 !!

show_image_stream.php?bid=10620597&dx=527&dy=316 Hilsen, Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Walter.

Jeg bor i Arendal og det er lett å finne utsettingsplass. Det er ingen innkreving i gjestehavna så seint på sesongen.

Ta av E18 ved Harebakken (hovedavkj. mot byen) mot Tromøy i lyskrysset (rett fram) så 2 runnkjøringer 3dje runnkj. da ser du sjøen ta til høyre 50-60m så venstre forbi et lager og stor parkeringsplass.

Vanlig utsetting fra kaia mellom Rema 100 og fiskebutikken.

Ring meg gjerne på mob. 90954270, er på vakt på brannvakta fredag fra kl.1500.

 

 Velkommen, beste hilsen Magne   liker å seile samme vei mot et mål.

Link to post
Share on other sites

.....  liker å seile samme vei mot et mål.

Kjempeflott levert, m95!! Det var den informasjonen jeg trengte, ja!  :confused: Håper at du ikke er på utrykning, når jeg ringer deg!  :wink: Toppers! Takk!

:confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...