Bergen dørk Startet 14.September.2010 Del på Facebook Startet 14.September.2010 Har tappet ut kjølevæsken på min VP TMD31A og fylt på igjen og da oppsto en viss usikkerhet her: I instruksjonsbok og hos forhandler sier de at kapasiteten i kjølesystmet er på 13 L, men jeg fikk vitterlig ikke fylt på mer enn 5-6 liter. Noe jeg ikke har forstått her; vel det er det sannsynligvis? (og det er heller ikke sjelden når det gjelder motorer for min del) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
adeneo Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Står i boka at det skal gå 13 liter på, inkludert varmeveksleren. Her er prossessen: Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 14.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2010 (redigert) OK - det står ikke i min, men det kan være at det finnes en utvidet manual - har du link til den? Betyr det at det både skal tappes og fylles på 2 ulike steder? Eller for å spørre litt annerledes: Er dette 2 atskilte kammer, der det henholdvis tappes og fylles - eller er det full sirkulasjon her? (lite peiling på dette, som du skjønner) Redigert 14.September.2010 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
adeneo Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Motoren har en lukket krets med ferskvann, som inneholder frostveske, og en egen krets som tar inn sjøvann for å kjøle den første kretsen, sjøvannet forsvinner ut igjen i eksosen. Poenget er at man trenger sjøvann for å kjøle, men ved å bruke to krester slipper man saltvann i motoren. Saltvannet og ferskvannet går igjennom en varmeveksler i hver sine rør, og er aldri i kontakt med hverandre, men det kalde sjøvannet kjøler ferskvannet, som blir varmet opp av motoren, og må kjøles ned. Som min post lenger opp viser, er det fem tappepunkter på motoren som må åpnes dersom du skal ha ut all den gamle kjølesvesken. Ny kjøleveske fylles på i lokket på ekspansjonstanken, og kun der. Sjøvannskretsen som vanligvis tar inn saltvann fra sjøen, og kvitter seg med saltvannet ut eksosen trenger du normalt ikke å tenke på, BORTSETT FRA VED VINTERKONSERVERING. Saltvann som ligger i varmevekslerens sjøvannsdel og i eksosmanifolden kan også fryse og må erstattes med frostveske for å ikke gjøre skade i løpet av vinteren. Legger ved noen tegninger som viser de to kretsene litt bedre. Spør hvis det er noe du lurer på. Forumet har en helt grei søkefunksjon oppe i høyre hjørnet som er til stor hjelp for mange. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 14.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2010 Veldig instruktivt og forklarende! Så årsaken til at jeg kun har fått på 5-6 liter er at jeg ikke har tappet fra alle tappepunktene som tegningen viser. Har altså fylt "ny" kjølevæske på "gammel"..... Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen dørk Svart 15.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2010 Et litt beslektet spørsmål, da jeg synes dette både var veldig pedagogisk og oppklarende for en novise som meg: Båten min ligger ute hele året. Har det noen hensikt å kjøre ferskvann inn i saltvannsdelen av varmeveksleren, når den allikevel nokså snart vil bli kjørt på saltvann igjen? Dvs i praksis på neste tur? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen dørk Svart 17.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2010 Fikk ikke noe respons på spørsmålet over på forumet, men prøver et annet: Bytter dere kjølevæske hvert år? I manualen står det hver 200 driftstime og hos meg blir det annethvert år. Er det noen argumenter for å gjøre dette hvert år? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
adeneo Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Eneste grunnen til å kjøre ferskvann inn i saltvannsdelen av varmeveksleren er for å unngå at salt og partikler blir liggende, noe som fører til rust og annen elendighet. Noen skyller igjennom hver gang de har brukt båten, mens andre aldri gjør det. Varmeveksleren og eksosen vil sannsynligvis holde litt lenger med skylling, men hver enkelt må avgjøre om de synes det er verdt jobben, eller om man heller vil bytte ut delene i saltvannssystemet noen år tidligere. En saltvannskjølt motor som er i bruk daglig vil sjeldent ruste mye. Det er når båten blir stående med saltvann i systemet at korrosjon blir ett problem. Mange bytter kjøleveske hvert år for å være sikre, men det er vel strengt tatt ikke nødvendig. Hvor ofte bytter du på bilen??? Man gjør sannsynligvis ikke noe feil ved å følge manualen. Dersom båten ligger ute hele året, bør en passe på at ikke saltvannsdelen av kjølessystemet fryser. Dersom det blir kaldt og båten ikke er i daglig drift, kan det lønne seg å fylle litt frostveske i varmeveksleren, eksosen og resten av saltvannssystemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.