Jump to content

Installere TAMD 61A i Scand Baltic, hva må forsterkes?

rettepsnah

Recommended Posts

Er det noen der ute som har noen erfaring med Scand Baltic og motorbytte ?

Har pr i dag en Ford SABB 2704ET, 212HK (ca 700kg), har en Volvo Penta TAMD61A med gir (2.04 : 1 utv ).

Volvoen veier ca 100 kg mer og er en 306HK.

Hva må/bør gjøres av evt forsterkninger /tiltak for at dette skal la seg gjennomføre ?

Propellvalg ?

Håper på noen seriøse og konstruktive svar :-)

kom ikke Balticen med dette motoralternativet. eller husker jeg feil

Du husker nok feil.

Bør ikke være noe problem om det er fysisk plass til den. Motoren du har i dag er vel en lavturtallsmotor med ca 2400 o/min. 61a har vel 2800 O/min så propellmessig bør det gå greit med samme diameter og evt mer pitch. Hvilken giring er det på motoren du har i dag?

Mvh. SAP

Noen som vet hvem jeg skal ontakte ang om 40mm aksling holder til TAMD 61a motoren, det som sitter i båten nå.

Jeg hadde en 85 mod baltic med en Volvo TD70 motor på over 900 kg. Stor motor, gikk helt opp under dørken. Hadde ikke nedvinklet gir, men rett ut. Byttet til en Iveco 330 hk, nedjustert til 270 hk. Gikk da med samme aksling 40 mm uten problemer. Marsjet på 20-22 knop med denne motoren, 26 knop på fullt ved 270 rpm.

Husker ikke helt propellen, tror det var en 20 x 21.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=10715790

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Det er en av produsentene som har en tabell over akselstørrelser og motor/gear. Men jeg husker ikke hvor jeg har sett den. Jeg har selv 45 mm aksling på TAMD 60C som yter 255hk.

Er det virkelig så stor vektforskjell som er antydet? Mine TAMD 60 C veier 670 ex gear. I den forrige båten hadde jeg Ford 2704 - minnes at den veide omlag 650 ex gear - men jeg kan huske feil.

Om akslingen holder eller ikke kommer an på gearreduksjonen, ser det er snakk om 2.04 mot 1.5, dette er innvirker på akseldiameteren. Generelt så kan en si at dess høyere utveksling dess høyere diameter om en ikke endrer materialet...

Jeg vil tro at 40mm holder med pen akselerasjon. Det er også normalt benyttet en sikkerhetsfaktor på 2 ved beregning, så om du kompromisser litt her så går det nok bra.. Det jeg vet er at 32mm med 316 materiale, ble for spedt med 193hk og 1,93 utveksling, så jeg fikk dreid nye aksler i duplex som alternativ til 40mm aksel i urgammelbåten min..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Tommy : Godt å høre at 40mm aksling holdt til dine 270HK, tar nok sjansen selv.

Sydvesten : det blir nok uansett pen akselerasjon, er jo ikke akkurat noen racerbår heller dette hehe;-)

Det hadde bare vært greit å marsje på 70 - 80% av effekt istedenfor å pine Forden for å komme seg fra A til B.

Hva med forsterkninger mot underskroget der motorlabber skal stå ?

Skjønner jeg ikke har mye å frykte ved å hive i en TAMD61A.

Nytt cutlesslager evt ny komplett oljesmurt propellaksel fra Sleipner.

Det som sitter der i dag er fra da vår skaper var ute å ruslet på vannet serru hehe.

Er skewback 20 x 21 noe å satse på i mitt tilfelle mon tro ?

Skal uansett ta en telefon til Sleipner og høre hva de sier :-)

blir prosjektet noe av blir det oppdaterte bilder fra ende til annen :-)

Jeg hadde i "gamle dager" formen for ombygging av akterspeilet på Scand Atlantic.

Det er mulig du kan få låne en modell til ombygging av SB direkte fra Scand.

Du må da først fjerne gammelt roroppheng akterut og tette hullet etter det gamle roret.

Deretter må du skjære ut hull på akterspeilet og støpe inn nytt roroppheng.

Propellakslingen krever ekstra oppheng.

Ta deg tid til å observere nyere SBere som står på land.

Resultatet du oppnår er formidabelt: en relativt stillegående og rask SB.

Det vil ikke bli vanskelig å marsje i 22 knop - da går SB flott i sjøen.

fikk svar fra prod sjef hos Scand her om dagen :

Hei.

denne motoren er alt for stor til å montere i en 29 Baltic 1982 mod den har for mange hester i forhold til hva båten er godkjent for.og motoren er for stor i omfang for å montere i dette motorrom. En Baltic med Volvo 7liter er uriginalt.

Eldre Balticer er kun godkjent for opptil 220HK.

Ja, hva skal man si ;-)

Ja, hva skal man si ;-)

Ta det til etterretning, er ikke noe annet å gjøre...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

fikk svar fra prod sjef hos Scand her om dagen :

Hm, ja hva skal man si ?

Er det kontordama hos Scand som har svart deg ?

Nå er det meget mulig at produksjonsjefen hos Scand er kontordame også, men det er ikke regi av kontordame hen/hun har uttalt seg etter som en kan se i innlegget fra trådstarter

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...