rettepsnah Startet 14.September.2010 Link til dette innlegget Startet 14.September.2010 Er det noen der ute som har noen erfaring med Scand Baltic og motorbytte ? Har pr i dag en Ford SABB 2704ET, 212HK (ca 700kg), har en Volvo Penta TAMD61A med gir (2.04 : 1 utv ). Volvoen veier ca 100 kg mer og er en 306HK. Hva må/bør gjøres av evt forsterkninger /tiltak for at dette skal la seg gjennomføre ? Propellvalg ? Håper på noen seriøse og konstruktive svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 kom ikke Balticen med dette motoralternativet. eller husker jeg feil Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 Bør undersøke om du har plass til en større propell, og sjekke om akselen din holder for de ekstra 100 Hk som Volvoen gir Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
sap_2000 Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 kom ikke Balticen med dette motoralternativet. eller husker jeg feil Du husker nok feil. Bør ikke være noe problem om det er fysisk plass til den. Motoren du har i dag er vel en lavturtallsmotor med ca 2400 o/min. 61a har vel 2800 O/min så propellmessig bør det gå greit med samme diameter og evt mer pitch. Hvilken giring er det på motoren du har i dag? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
rettepsnah Svart 15.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 pr dd er det 1.5 : 1 minnes jeg å huske og Volvoen har 2.04 : 1får jeg opplyst. Vil dette bli et problem mon tro ? Fysisk plass er det, må bare støpe om motorlabber tipper jeg. Forden er rimelig dyp og Volvoen ser rimelig lik ut i byggemål. Sitér dette innlegget Link to post
rettepsnah Svart 15.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 propellen jeg har i dag er en Michigan 19x21 RH, og akkurat der er jeg usikker på hva jeg skal velge. Det er plass til litt mer propell, men ikke veldig mye akkurat. oen som vet hv det er plass til under en gammel Baltic mon tro ? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 (redigert) kom ikke Balticen med dette motoralternativet. eller husker jeg feil Helt korrekt.. en bekjent av meg hadde en baltic 29 UTEN aktercabin (kun 1 bygd vistnok) med denne motoren.. båten var levert slik av Scand.. Båten hadde flott marsjfart med lavt turtall. Redigert 15.September.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Ingar Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Det ligger en installasjonsmanual fra VP i arkivet. (finnes en for små motorer der også) Sitér dette innlegget Link to post
rettepsnah Svart 15.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 takk for installasjonsmanual fra VP :-) Den kommer jeg til å dra veldig nytte av kjenner jeg! Noen som vet hvem jeg skal ontakte ang om 40mm aksling holder til TAMD 61a motoren, det som sitter i båten nå. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Noen som vet hvem jeg skal ontakte ang om 40mm aksling holder til TAMD 61a motoren, det som sitter i båten nå. Ta kontakt med Sleipner i Fredrikstad. Tipper de kan hjelpe deg Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tommy_H. Svart 16.September.2010 Link til dette innlegget Svart 16.September.2010 Noen som vet hvem jeg skal ontakte ang om 40mm aksling holder til TAMD 61a motoren, det som sitter i båten nå. Jeg hadde en 85 mod baltic med en Volvo TD70 motor på over 900 kg. Stor motor, gikk helt opp under dørken. Hadde ikke nedvinklet gir, men rett ut. Byttet til en Iveco 330 hk, nedjustert til 270 hk. Gikk da med samme aksling 40 mm uten problemer. Marsjet på 20-22 knop med denne motoren, 26 knop på fullt ved 270 rpm. Husker ikke helt propellen, tror det var en 20 x 21. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=10715790 Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
nordan family 27 Svart 16.September.2010 Link til dette innlegget Svart 16.September.2010 Det er en av produsentene som har en tabell over akselstørrelser og motor/gear. Men jeg husker ikke hvor jeg har sett den. Jeg har selv 45 mm aksling på TAMD 60C som yter 255hk. Er det virkelig så stor vektforskjell som er antydet? Mine TAMD 60 C veier 670 ex gear. I den forrige båten hadde jeg Ford 2704 - minnes at den veide omlag 650 ex gear - men jeg kan huske feil. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.September.2010 Link til dette innlegget Svart 16.September.2010 Om akslingen holder eller ikke kommer an på gearreduksjonen, ser det er snakk om 2.04 mot 1.5, dette er innvirker på akseldiameteren. Generelt så kan en si at dess høyere utveksling dess høyere diameter om en ikke endrer materialet... Jeg vil tro at 40mm holder med pen akselerasjon. Det er også normalt benyttet en sikkerhetsfaktor på 2 ved beregning, så om du kompromisser litt her så går det nok bra.. Det jeg vet er at 32mm med 316 materiale, ble for spedt med 193hk og 1,93 utveksling, så jeg fikk dreid nye aksler i duplex som alternativ til 40mm aksel i urgammelbåten min.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
rettepsnah Svart 16.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2010 Tommy : Godt å høre at 40mm aksling holdt til dine 270HK, tar nok sjansen selv. Sydvesten : det blir nok uansett pen akselerasjon, er jo ikke akkurat noen racerbår heller dette hehe;-) Det hadde bare vært greit å marsje på 70 - 80% av effekt istedenfor å pine Forden for å komme seg fra A til B. Hva med forsterkninger mot underskroget der motorlabber skal stå ? Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 16.September.2010 Link til dette innlegget Svart 16.September.2010 . Det jeg vet er at 32mm med 316 materiale, ble for spedt med 193hk og 1,93 utveksling Har 320 hk på 32mm aksling, 2,1 i utveksling 18" cuppet propell 3700kg. ferielastet, det er nok mange faktorer som spiller inn Sitér dette innlegget Link to post
rettepsnah Svart 16.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2010 Skjønner jeg ikke har mye å frykte ved å hive i en TAMD61A. Nytt cutlesslager evt ny komplett oljesmurt propellaksel fra Sleipner. Det som sitter der i dag er fra da vår skaper var ute å ruslet på vannet serru hehe. Er skewback 20 x 21 noe å satse på i mitt tilfelle mon tro ? Skal uansett ta en telefon til Sleipner og høre hva de sier :-) blir prosjektet noe av blir det oppdaterte bilder fra ende til annen :-) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.September.2010 Link til dette innlegget Svart 16.September.2010 Jeg vet ikke hvilken årsmodell du har av SB. Dersom den er eldre enn mod 2000 bør du bygge om roret slik at det blir plassert på akterspeilet. Dermed kan du sette på større propell. Støyen ombord blir mindre og farten større. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
rettepsnah Svart 16.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2010 Hei roaldbj :-) Det er en -82 SB. Har tenkt tanken ang roret, men har ingen tegninger til dette. Noen som kan være behjelpelig med dette ? Sleipner har virkelig det man trenger til en ombygging som dette, jeg er imponert !! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.September.2010 Link til dette innlegget Svart 16.September.2010 Jeg hadde i "gamle dager" formen for ombygging av akterspeilet på Scand Atlantic. Det er mulig du kan få låne en modell til ombygging av SB direkte fra Scand. Du må da først fjerne gammelt roroppheng akterut og tette hullet etter det gamle roret. Deretter må du skjære ut hull på akterspeilet og støpe inn nytt roroppheng. Propellakslingen krever ekstra oppheng. Ta deg tid til å observere nyere SBere som står på land. Resultatet du oppnår er formidabelt: en relativt stillegående og rask SB. Det vil ikke bli vanskelig å marsje i 22 knop - da går SB flott i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
rettepsnah Svart 16.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2010 Se der ja, bra forslag :-) Er det samme roret som blir brukt,men plassert lenger bak eller må jeg ha nytt ror ? Skal høre med Scand hva de kan bidra med. hadde vel egentlig ikke tenkt til å gjøre det til en SÅ omfattende operasjon, men utfordringer er jo bare moro :-) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Roret er nytt. Ble i alle fall tidligere laget av Bossvik. Du kan bruke de gamle fremføringene fra rattet og - så vidt jeg husker - den gamle styresylinderen. Jeg foretok slik ombygging på en Atlantic - og den var ikke til å kjenne igjen etterpå, både hva gjaldt fart og støyreduksjon. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
rettepsnah Svart 18.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 fikk svar fra prod sjef hos Scand her om dagen : Hei. denne motoren er alt for stor til å montere i en 29 Baltic 1982 mod den har for mange hester i forhold til hva båten er godkjent for.og motoren er for stor i omfang for å montere i dette motorrom. En Baltic med Volvo 7liter er uriginalt. Eldre Balticer er kun godkjent for opptil 220HK. Ja, hva skal man si ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Ja, hva skal man si ;-) Ta det til etterretning, er ikke noe annet å gjøre... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mix Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Hm, ja hva skal man si ? Er det kontordama hos Scand som har svart deg ? TAMD 61 er ingen 7 liter, da snakker vi TAMD 70 serien. Flere SB ble på denne tiden levert med TAMD 60 motorer 255HK, samme stamme som TAMD 61. Svaret bærer vel mer preg av mersalg enn hjelp til deg. Jeg hadde ikke hatt noen som helst betenkeligheter med å satt inn en 61 motor. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 fikk svar fra prod sjef hos Scand her om dagen : Hm, ja hva skal man si ? Er det kontordama hos Scand som har svart deg ? Nå er det meget mulig at produksjonsjefen hos Scand er kontordame også, men det er ikke regi av kontordame hen/hun har uttalt seg etter som en kan se i innlegget fra trådstarter Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.