Otto R Startet 15.September.2010 Del på Facebook Startet 15.September.2010 Ønsker tips på beste hurtigkopling av styretau til assymetrisk spinnaker. En sjakkel kan vel brukes, men er det noe plast eller annet materiale man kan bruke, som ikke åpner seg når man får vind i seilet. Var med en båt der dette skjedde, ikke noe særlig. En metallsjakkel er vel heller ikke optimalt, kan hvis man er uheldig skade personell,vinduer mm hvis seil blir tatt av vind. Noen med gode erfaringer, eller linker her ? Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Det greieste er bare å knyte den. Da får du ikke ekstra vekt i skjøtehjørnet og ingen harde deler som kan ødelegge ting. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
OT-flyktning Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Så var det det med HURTIGkobling og knyting... Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Det finnes noe fine i plast til dette formålet, sterke nok og litt hyggeligere om den treffer noen. Denne er netopp tenkt til slike formål der vekt og styre er viktig. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Har du en link eller annen identifikasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 15.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2010 Hvor ble linken av ? Dere er vel ferdig med onsdagsregatta nå ? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 Litt usikker på hva du mener med "styretau"? Kan du forklare / beskrive? Unasett det finnes tau-baserte "sjakler" i dyneema: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=101971&cat=4914 Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 16.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2010 Jeg mener tau fra spinnaker tilbake til cockpit. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 Ok (=Skjøte) er nok best å knyte den med pålestikk etter min mening, med litt trening går det svært raskt. Men en slik dyneema sjakkel jeg viste til burde vel fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 Enig med Krimart ! Pålestikk er det beste både på spinnakerbras og genuaskjøte Kjappt og trygt. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 5 til 10 sek. å slå ett pålestikk og det bør man jo ha tid til når man er ut å seiler?? Skal jo ikke drive å stresse på havet. Eller er det første mann til mål??????? Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 17.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2010 Ingen som har beskyldt meg på å være først i mål så langt på onsdagsregatta Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Om dette er skjøtehjørnet så er en påestikk helt ok men er det bras/tackline så bør det nok være en sjakkel som kan løses ut under belastning, denne skal jo også trekkes tilbake til cocpit men med tanke på sikkerhet så tror jeg at jeg absolutt ville hatt mulighet til å klipse den løs direkte. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Enig med Enzo: for tackline (i baugen) og i fallet (toppen) er en snappsjakkel å anbefale. Dyneema sjakkelen vil ikke kunne løses ut med belastning på. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 19.September.2010 Del på Facebook Svart 19.September.2010 Hei Jeg er ved og teste en løsning som der etterlyses av trådstater. Jeg har lagd en "lås" i POM, og spleiset den inn i et øye. Et øye før POM klossen holder POMen på plass. Jeg hadde et test i dag i 5-7 m/s. Funget fint. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.