Jump to content

Generelle spørsmål vedrørende førstegangskjøp av båt.

markus86

Recommended Posts

Hei!

Jeg har planer om å kjøpe meg en daycruiser til neste sesong. Før gleden av å kjøre sin egen båt kommer til live, er det selvfølgelig en del ting som må være i orden.

Først kan jeg nevne at jeg ser for meg en båt i størrelsen: 18-20 fot.

-Jeg har ikke mye erfaring med båt, men har kjørt båt ved et par anledninger. Er det slik at man i dag er pålagt å ha båtsertifikatet?

-Båtsesongen i dette landet er jo som vi alle vet ikke så lang, så den er vel på knappe 4-5 måneder max. Er det meningen dersom man har en fast båtplass at man kan oppbevare båten på den plassen hele året? Eller er det bedre/sikrere å oppbevare den i en garasje, når det ikke er sesong?

-Har fått tips angående rimelig båtplass nær svenskegrensa. Det er snakk om innskudd på 6-7000,- for så å betale 1700,- i året. Kan man fremleie båtplassen, dersom det skulle være en sesong man ikke får brukt båten tilstrekkelig?

Håper på positive svar fra dere båterfarne mennesker her på forumet. Alt av annet tips til en rookie i båtlivet tas i mot med stor takk!

Markus.

-Jeg har ikke mye erfaring med båt, men har kjørt båt ved et par anledninger. Er det slik at man i dag er pålagt å ha båtsertifikatet?

Hvis du er født etter 1980 og båten er lengre enn 8 meter og/eller har mer enn 25hk så må du ta båtførerbeviset ja.

-Båtsesongen i dette landet er jo som vi alle vet ikke så lang, så den er vel på knappe 4-5 måneder max. Er det meningen dersom man har en fast båtplass at man kan oppbevare båten på den plassen hele året? Eller er det bedre/sikrere å oppbevare den i en garasje, når det ikke er sesong?

Det kommer an på isforhold og betingelsene i havna du har plass. Min båt ligger ute hele året, men dette er i isfri havn. Men det betinger tilsyn flere ganger i uka, snø må måkes etc.

-Har fått tips angående rimelig båtplass nær svenskegrensa. Det er snakk om innskudd på 6-7000,- for så å betale 1700,- i året. Kan man fremleie båtplassen, dersom det skulle være en sesong man ikke får brukt båten tilstrekkelig?

Det er opptil hver enkelt havn å lage regler for denslags. Spør dem, eller les kontrakten. I vår havn får vi ikke fremleie, det tar båtforeningen seg av. Og vi som eier plassene får ikke betalt for fremleien.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

I min tidligere båthavn var det innskudd og årlig leie på samme måte som du beskriver her. Den plassen kunne jeg leie ut hvis jeg ville. Du må nesten spørre eier av anlegget.

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...