Jump to content

Firling, hvordan er kjølkonstruksjonen?


Ingar

Recommended Posts

Vet ikke, men kan ikke si annet enn gratulerer.

Speidergruppa kjøpte en i vår, som ble seilt til Sverige og tilbake i sommer i forbindelse med sjøspeiderleir. Vår seilte merkbart bedre enn de andre som var med i Armadaen. Det kan ha flere årsaker

1: nytt storseil 4 dager før avreise

2: Stor genoa, riktignok på rull, men den trekker bra

3: Avstivet og forsterket mastefot 3 dager før avreise

4: Skipper har vært en aktiv jolelseiler frem til nå, og kanskje litt mere konkurranseinnstillt enn de andre som seilte firling.

 

Selv har jeg vært noen turer ute med den i høst, og det er gøy å seile den i mye vind. Vi har seilt med vann opp til midt på rutene på siden, da med godt revet seil. Ungene som har vært med har vært noe skeptiske, men jeg tror de sitter igjen med en positiv opplevelse. Neste uke er det jentepatruljen - da håper jeg det blir litt mindre vind ;)

 

Men uansett, trygg og morsom båt, om man har seil nok.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Takk Bobeep! Dette eksemplaret har storseil fra Elvstrøm, med spiler. Og stor genoa.. :smiley:

 

men er det ingen som kjenner kjølkonstruksjonen på denne båten?

 

Seilbåt er ukjent terreng for meg. Skal montere en automatisk lensepumpe. Hvordan gjør man det med skroggjennomføring fra denne, kan jeg sette den rett under fenderlisten midt på båten, eller risikerer jeg da vanninntrengning under seiling?

Link to post
Share on other sites

Den skal jo i utgangpunktet være tett da :)

Og cockpiten skal være selvdrenerende.

Vår er ikke helt tett, men det har ikke kommet så mye vann inn i sommer. Skulle jeg lagt opp med lensepumpe, ville jeg ha tømt vannet ut i cockpit, og så latt det rent ut derfra.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Skal montere en automatisk lensepumpe. Hvordan gjør man det med skroggjennomføring fra denne, kan jeg sette den rett under fenderlisten midt på båten, eller risikerer jeg da vanninntrengning under seiling?

På XANADU er de alle samlet rett under fenderlisten, men lengst aktern. Der hvor båten er bredest kommer vannet høyest opp til fenderlisten ved krenging, er det ikke slik?

Link to post
Share on other sites

Vi har som sagt seilt med vann opp til midt på vinduet på vår Firling. Da ligger det vann også ganske langt opp bak.

Den orginale lensepumpen sitter bak på babor side, vet ikke hvor den henter vannet fra. Tror pakningen på pumpa hos oss er dårlig, og derfor aldri brukt.

 

 

// faj

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Samme var tilfelle i denne båten, men jeg fikk faktisk ny pakning hos Navigare i Kristiansand. Pumpa er norskprodusert og heter Skulstadpumpe.

Når det gjelder gjennomføringen så er grunnen til at jeg vil ha automatisk pumpe at denne båten vil ligge på vannet året rundt, og det vil kunne være perioder uten tilsyn. Den har det originale pumpetoalettet så lekkasjer kan ikke utelukkes...

Det enkleste vil være å føre vannet ut midt på båten, men jeg skjønner jo nå at dette ikke er lurt...

 

Prøveheiste seilene i båthavna. Som man ser er det ikke noe line innsydd i bom-liket, mao sitter det ikke fast i bommen. Aerodynamisk er det muligens en fordel, men rulle-reve systemet vil jo funke dårlig når seilet i sitter fast i hele bommens lengde?

Synes også det uthalet så spinkelt ut, er det ikke relativt store krefter her? (Det er fullspilet Elvstrøm storseil)

 

firling_bom.jpg

Link to post
Share on other sites

Har ingen kunnskap om kjølkonstruksjonen.

Når det gjelder seil på bom så regner jeg med at du vet at den svarte "sleiden" skal tres i renna på bommen?

Har samme bom, samme uthal og det fungerer helt greit på min 29 foter.

Kan ikke se at det skal være noe problem å benytte seg av rullebommen med løsfotet seil.

There are two choices in life-Take it or leave it

Link to post
Share on other sites

Vi har også løsfotet storseil, men det er en sjakkel i forkant av bommen. Går greit å reve. Har vært ute i ganske mye vind i sommer, og revet til nederste spile. Så er genua'en rullet ut til båten balanserer sånn passe. Med for stort press i seilet legegr den seg på siden til det kommer vann opp midt på vinduene. De går den greit opp mot vinden og roer seg ned (til neste vindkast)

 

Skal se om jeg kan få tatt et bilde i kveld, kan være vanskelig når seilet ligger pakket på bommen.

 

Synd jeg ikke tok bilde av slangene for lensepumpa i BoBeep før jeg rev det ut, der var det også lensepumpe som lenset vannet ut i sittebrønnen (aka cockpit). Derfra rant det ut via selvlenserne.

 

// faj

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Gratulerer meed Firling!

 

Vi er en gjeng speidere på vestlandet som også seiler Firling, vi har to i dag og skal hente en tredje nå til helgen. Har dessverre ingen annen kunnskap om kjølen enn at den er en integrert del av skroget. Hva/hvor mye som er innstøpt av vekt vet jeg ikke.

 

Til orientering: Firlinger har en svakhet i bærekonstruksjonen i dekket som holder oppe masta. Det er støpt inn en trestokk på tvers (inne i "plaststokken" en ser masta står på på bildet over) holdt oppe av to trestøtter. Tverrbjelken råtner og knekker. Som regel må denne etterhvert enten byttes, eller som vi har gjort på begge våre båter: sette inn en ny stålramme til erstatning av tverrbjelken og de to trestøttene inne i båten. Vi har gjort det enkelt og bøyd til en U av 50 mm galvanisert stålrør. Ikke så pent, men solid. Det er også veldig dårlig/ingen ventilasjon i kabinen, og en kan med fordel utvide med noen ventiler, om det ikke allerede er gjort.

Ellers er Firlingen en kjekk liten båt. Enkel og sikker å håndtere, glimrende for nybegynnere og overmodige ungdommer :)

 

Lykke til!

Redigert av Ra Balder (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er ingen kjølbolter å se så jeg regner med at den er innstøpt. Stikker 90cm.

 

@andlin: Ja, det stemmer, står KMV typeskilt på den.

Om noen har brosjyre på denne eller andre Linge-båter så er det flott om dere kan ta kontakt med meg. :smiley:

 

@Ra balder: takk for tips, skal sjekke bæringen for masten. Flere ventilatorer er også til vurdering ja...

Link to post
Share on other sites

På annonsen til Tuva Linge, som BoBeep linket til, finnes originalbrosjyren til Firling og Willing.

 

De formene burde jo blitt tatt vare på av Sjøfartsmuseet eller noe slikt!

 

Firling var min første seilbåt, og jeg har veldig mange gode minner fra den! Jeg kjøpte den brukt i Søgne, og jeg glemmer aldri første turen da vi på en frisk slør tok igjen og seilte i fra flere motorsnekker som harket seg for full maskin oppover Vestergapet. 

 

Gratulerer med en kjempeflott båt, Ingar!

 

 

Link to post
Share on other sites

ligger det brosjyrer av flere Saga båter, bl. a. Sagaling 30 fra 1967.

Flott. oppdaget at vi ikke hadde link til siden til Lars H. har lagt det inn, slik at folk kan finne frem den veien.

(rart hvordan selv produsenter som har hatt drift hele tiden ikke lenger har brosjyrer for alle modeller, er derfor jeg 'maser' om dette)

Link to post
Share on other sites

sannsynligvis betong

 

Uten at jeg kan linke til noe, så tror jeg ikke det.

Jeg holdt for lenge siden på å kjøpe en sånn Firling og mener å huske at det er støpejern a la HR.

Firlingen er egentlig en fin båt og overraskende romslig for å være fra 70-tallet. Den holder bredden bakover nesten som en moderne båt. Den var også grisebillig når den kom.

Den helt store suksessen uteble vel gjerne fordi den ikke kunne leveres med innenbords diesel.

Jeg vet at noen har flyttet bommen nedover på sin Firling og fått sydd et større storseil. Det hjalp etter sigende mye på farten under seil.

Link to post
Share on other sites

Er ikke helt sikker jeg heller men regner med at det er jern i kjølen. Det var det som var tidsriktig når båten ble lagd.

 

Hvis du trenger hjelp med å komme i gang med seilingen er det bare å ta kontakt med oss i Søgne Seilforening. Vi kan være med å rigge og gi deg et raskt seilkurs i høst hvis du ønsker.

 

Oddvar Larsen

Medlem sportsutvalget Søgne Seilforening.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...