Jump to content

Firling, hvordan er kjølkonstruksjonen?


Ingar

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Hei!

 

Har selv kjøpt en Firling i år og driver å flikker litt på den, det som jeg har funnet ut på nett er at kjølen er 450kg og 32% av båtvekta og stikker 90cm dyp og helstøpt. Det som er fint med det er at man kan ta den på en båthenger med litt ekstrautstyr.

Min båt tok inn en del vann når det regnet, og det kom faktisk mest inn selve dør lukene. Det drypper også fra luka fremme. Der er pakningen min gåen og låsemekanismen. Jeg har fåreløpig bare tapet igjen hele luka med hvit tape fra Biltema :) til jeg får fikset den.

 

Kjøpt lensepumpe og har kommet frem til at det beste er å la det lense ut på det selvlensede dekket i copiten.

Jeg har også tatt inn alle puter for vinteren og erstattet dem med bagasjeromsmatter fra Biltema. Har skjært dem til og det ble supert.

 

Har også invistert i helkalesje over copiten sydd av skomaker. Det ble bra:) tok den mye høyere en den orginale var. Orginal kalesje fulgte heller ikke med min båt. Kalesjen går nå bare noen cm under bommen så det er ok ståhøyde. Det var utrolig deilig å få den kalesjen og nå er det jo kjempeplass i båten.

 

299.jpg

 

305.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Sønnen min skal ut på tur med en gjeng kamerater. Har lett 'overalt', men finner ikke ut hvor mange personer båten er godkjent for.

Meg bekjent er den Veritas godkjent og da skal det vel være et skilt som opplyser om sånt. Men jeg finner ikke skiltet, kun KMV skilt med serienummer.

 

Er det noen som vet svaret her?

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Firling'en har et enkelt løfteøre midt i kjølen, rett under skyveluka. Jeg synes det ser spinkelt ut - er det virkelig meningen å løfte båten etter kun dette ene punktet? Og hva med balansen? Vi har til nå løftet med vanlige stropper, men det ville jo være noe enklere å løfte i et løfteøre, om det er mulig. Noen her som har prøvd, eller som vet?

Redigert av Ra Balder (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har løftet nå og vil ikke anbefale dette med å bare bruke 1 stropp ned i kjølfeste inni båten, baugen ble hengende nedover samt litt på siden.. vi måtte ta en stropp fremme for å justere.. vi fikk den på land men skal løfte videre med stropper rundt båten.. vi brukte traktor..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...