Ingar Startet 16.September.2010 Del på Facebook Startet 16.September.2010 Har kjøpt 'ny' båt, en 1975 Firling. Noen som vet hvordan kjølen er konstruert? Finner ingen kjølbolter så jeg antar den må være innstøpt. Er det snakk om betong? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnarne Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 Vet ikke, men kan ikke si annet enn gratulerer. Speidergruppa kjøpte en i vår, som ble seilt til Sverige og tilbake i sommer i forbindelse med sjøspeiderleir. Vår seilte merkbart bedre enn de andre som var med i Armadaen. Det kan ha flere årsaker 1: nytt storseil 4 dager før avreise 2: Stor genoa, riktignok på rull, men den trekker bra 3: Avstivet og forsterket mastefot 3 dager før avreise 4: Skipper har vært en aktiv jolelseiler frem til nå, og kanskje litt mere konkurranseinnstillt enn de andre som seilte firling. Selv har jeg vært noen turer ute med den i høst, og det er gøy å seile den i mye vind. Vi har seilt med vann opp til midt på rutene på siden, da med godt revet seil. Ungene som har vært med har vært noe skeptiske, men jeg tror de sitter igjen med en positiv opplevelse. Neste uke er det jentepatruljen - da håper jeg det blir litt mindre vind ;) Men uansett, trygg og morsom båt, om man har seil nok. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 21.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2010 Takk Bobeep! Dette eksemplaret har storseil fra Elvstrøm, med spiler. Og stor genoa.. men er det ingen som kjenner kjølkonstruksjonen på denne båten? Seilbåt er ukjent terreng for meg. Skal montere en automatisk lensepumpe. Hvordan gjør man det med skroggjennomføring fra denne, kan jeg sette den rett under fenderlisten midt på båten, eller risikerer jeg da vanninntrengning under seiling? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 Står ikke noe om kjølkonstruksjonen så vidt jeg kan se, men du finner en del fakta og erfaringer fra fem eiere her: http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=525 mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnarne Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 Den skal jo i utgangpunktet være tett da :) Og cockpiten skal være selvdrenerende. Vår er ikke helt tett, men det har ikke kommet så mye vann inn i sommer. Skulle jeg lagt opp med lensepumpe, ville jeg ha tømt vannet ut i cockpit, og så latt det rent ut derfra. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 Skal montere en automatisk lensepumpe. Hvordan gjør man det med skroggjennomføring fra denne, kan jeg sette den rett under fenderlisten midt på båten, eller risikerer jeg da vanninntrengning under seiling? På XANADU er de alle samlet rett under fenderlisten, men lengst aktern. Der hvor båten er bredest kommer vannet høyest opp til fenderlisten ved krenging, er det ikke slik? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnarne Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 Vi har som sagt seilt med vann opp til midt på vinduet på vår Firling. Da ligger det vann også ganske langt opp bak. Den orginale lensepumpen sitter bak på babor side, vet ikke hvor den henter vannet fra. Tror pakningen på pumpa hos oss er dårlig, og derfor aldri brukt. // faj Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 23.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2010 Samme var tilfelle i denne båten, men jeg fikk faktisk ny pakning hos Navigare i Kristiansand. Pumpa er norskprodusert og heter Skulstadpumpe. Når det gjelder gjennomføringen så er grunnen til at jeg vil ha automatisk pumpe at denne båten vil ligge på vannet året rundt, og det vil kunne være perioder uten tilsyn. Den har det originale pumpetoalettet så lekkasjer kan ikke utelukkes... Det enkleste vil være å føre vannet ut midt på båten, men jeg skjønner jo nå at dette ikke er lurt... Prøveheiste seilene i båthavna. Som man ser er det ikke noe line innsydd i bom-liket, mao sitter det ikke fast i bommen. Aerodynamisk er det muligens en fordel, men rulle-reve systemet vil jo funke dårlig når seilet i sitter fast i hele bommens lengde? Synes også det uthalet så spinkelt ut, er det ikke relativt store krefter her? (Det er fullspilet Elvstrøm storseil) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Khaoz Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Har ingen kunnskap om kjølkonstruksjonen. Når det gjelder seil på bom så regner jeg med at du vet at den svarte "sleiden" skal tres i renna på bommen? Har samme bom, samme uthal og det fungerer helt greit på min 29 foter. Kan ikke se at det skal være noe problem å benytte seg av rullebommen med løsfotet seil. Sitér dette innlegget There are two choices in life-Take it or leave it Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 23.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2010 Aha, trodde den var til å dra i.... Så det er 'løsfotet' seil jeg har. Ok, mulig at det lar seg rulle, men da må det vel også festes til bommen i fremkant. Må se nærmere på dette..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Står litt om Firling her også men desverre ikke noe om kjølkonstruksjon. http://www.seilmagasinet.no/id/24523.0?letter=F&sel_prod=110&sel_bat=526 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnarne Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Vi har også løsfotet storseil, men det er en sjakkel i forkant av bommen. Går greit å reve. Har vært ute i ganske mye vind i sommer, og revet til nederste spile. Så er genua'en rullet ut til båten balanserer sånn passe. Med for stort press i seilet legegr den seg på siden til det kommer vann opp midt på vinduene. De går den greit opp mot vinden og roer seg ned (til neste vindkast) Skal se om jeg kan få tatt et bilde i kveld, kan være vanskelig når seilet ligger pakket på bommen. Synd jeg ikke tok bilde av slangene for lensepumpa i BoBeep før jeg rev det ut, der var det også lensepumpe som lenset vannet ut i sittebrønnen (aka cockpit). Derfra rant det ut via selvlenserne. // faj Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post Share on other sites More sharing options...
andlin Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Mener firling ble laget på kmv i Høllen, der er sikkert noen eldre i søgne som har kunskap om denne båten men som ikke er på forumet. Lykke til med seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ra Balder Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 (redigert) Gratulerer meed Firling! Vi er en gjeng speidere på vestlandet som også seiler Firling, vi har to i dag og skal hente en tredje nå til helgen. Har dessverre ingen annen kunnskap om kjølen enn at den er en integrert del av skroget. Hva/hvor mye som er innstøpt av vekt vet jeg ikke. Til orientering: Firlinger har en svakhet i bærekonstruksjonen i dekket som holder oppe masta. Det er støpt inn en trestokk på tvers (inne i "plaststokken" en ser masta står på på bildet over) holdt oppe av to trestøtter. Tverrbjelken råtner og knekker. Som regel må denne etterhvert enten byttes, eller som vi har gjort på begge våre båter: sette inn en ny stålramme til erstatning av tverrbjelken og de to trestøttene inne i båten. Vi har gjort det enkelt og bøyd til en U av 50 mm galvanisert stålrør. Ikke så pent, men solid. Det er også veldig dårlig/ingen ventilasjon i kabinen, og en kan med fordel utvide med noen ventiler, om det ikke allerede er gjort. Ellers er Firlingen en kjekk liten båt. Enkel og sikker å håndtere, glimrende for nybegynnere og overmodige ungdommer :) Lykke til! Redigert 24.September.2010 av Ra Balder (see edit history) Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Kjølen på firlinger trodde jeg var innstøpt? Ikke er de dype heller. Kommer til på de grunneste steder.. Erfarte det på speiderleir i sommer når BoBeep sendte meg avgårde... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 24.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2010 Ja, det er ingen kjølbolter å se så jeg regner med at den er innstøpt. Stikker 90cm. @andlin: Ja, det stemmer, står KMV typeskilt på den. Om noen har brosjyre på denne eller andre Linge-båter så er det flott om dere kan ta kontakt med meg. @Ra balder: takk for tips, skal sjekke bæringen for masten. Flere ventilatorer er også til vurdering ja... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnarne Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Ja brosjyre har vi. Kan ta dem (dvs kopier) med på NLRK-Sør sitt bytte/selg/kjøpe-treff til mandag. http://www.facebook.com/event.php?eid=147893961914435&ref=mf Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 24.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2010 Aha, tusen takk, hvis jeg hadde fått låne en original ville jeg blitt veldig glad...!! Noen som har brosjyrer på andre Linge båter? Finnes jo mange av dem, men vi har INGEN i arkivet... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnarne Svart 27.September.2010 Del på Facebook Svart 27.September.2010 (redigert) hmm, fant ikke brosjyren, men skal lete mere. edit: Regner med du har sett denne på finn.no Redigert 27.September.2010 av BoBeep (see edit history) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 27.September.2010 Del på Facebook Svart 27.September.2010 På annonsen til Tuva Linge, som BoBeep linket til, finnes originalbrosjyren til Firling og Willing. De formene burde jo blitt tatt vare på av Sjøfartsmuseet eller noe slikt! Firling var min første seilbåt, og jeg har veldig mange gode minner fra den! Jeg kjøpte den brukt i Søgne, og jeg glemmer aldri første turen da vi på en frisk slør tok igjen og seilte i fra flere motorsnekker som harket seg for full maskin oppover Vestergapet. Gratulerer med en kjempeflott båt, Ingar! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ohm Svart 27.September.2010 Del på Facebook Svart 27.September.2010 På http://sagaboats.no/content/view/26/38/lang,no/ ligger det brosjyrer av flere Saga båter, bl. a. Sagaling 30 fra 1967. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 27.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2010 Tusen takk Duoro! Og samme til Bobeep, hadde ikke sett den annonsen. Det avklarer iallfall spørsmålet om kjølen. Dvs, at den er innstøpt. Med hva lurer jeg fortsatt på, er vel sannsynligvis betong. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 27.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2010 ligger det brosjyrer av flere Saga båter, bl. a. Sagaling 30 fra 1967. Flott. oppdaget at vi ikke hadde link til siden til Lars H. har lagt det inn, slik at folk kan finne frem den veien. (rart hvordan selv produsenter som har hatt drift hele tiden ikke lenger har brosjyrer for alle modeller, er derfor jeg 'maser' om dette) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 27.September.2010 Del på Facebook Svart 27.September.2010 sannsynligvis betong Uten at jeg kan linke til noe, så tror jeg ikke det. Jeg holdt for lenge siden på å kjøpe en sånn Firling og mener å huske at det er støpejern a la HR. Firlingen er egentlig en fin båt og overraskende romslig for å være fra 70-tallet. Den holder bredden bakover nesten som en moderne båt. Den var også grisebillig når den kom. Den helt store suksessen uteble vel gjerne fordi den ikke kunne leveres med innenbords diesel. Jeg vet at noen har flyttet bommen nedover på sin Firling og fått sydd et større storseil. Det hjalp etter sigende mye på farten under seil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ravddo Svart 29.September.2010 Del på Facebook Svart 29.September.2010 Er ikke helt sikker jeg heller men regner med at det er jern i kjølen. Det var det som var tidsriktig når båten ble lagd. Hvis du trenger hjelp med å komme i gang med seilingen er det bare å ta kontakt med oss i Søgne Seilforening. Vi kan være med å rigge og gi deg et raskt seilkurs i høst hvis du ønsker. Oddvar Larsen Medlem sportsutvalget Søgne Seilforening. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.