Jump to content

Kjøpt eldre båt og oppdaget alvorlig feil - hva gjør man ?

Even Neve

Recommended Posts

Kjøpte for ikke lenge siden, ca en mnd, en eldre båt. Har nå oppdaget en alvorlig feil, som må rettes umiddelbart av sikkerhetsårsaker.

Båten var relativt lavt priset men ikke rasende billig. Jeg underøkte selv, og spurte det jeg hadde vett til å spørre om. Har i dag altså oppdaget en feil jeg ikke kan leve med, og som vil involvere oppsett av båt, fjerning av rigg, fjerning av konstruksjonsdeler, rekonstruere/lage nye og montere disse. Kan være følgeskader ser det ut til.

Vi skrev kontrakt etter forbrukerombudets mal, og eier opplyste om de feil og mangler han hadde fortalt på synfaringen. Hvorvidt selger visste om problemet vet jeg ikke.

Hva gjør man ?

Ikke en god båtkveld dette

Hva er feil??? :confused:

Om det er en vesentlig skade selgeren viste om, men har unnlat å fortelle om, bør du levere tilbake båten. Men det avhenger av feilen, alder på båt og prisen.

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Lykken V nevner sentrale momenter ved vurdering av båtkjøpet.

Dersom båten er så gammel som det kan fremkomme i opplysningslinjen din vil nok selger kunne påberope seg mye under formuleringen "påregnelig elde".

Dersom tidligere eier ikke umiddelbart aksepterer å omgjøre salget kan det fort bli kostbart å trekke advokater inn i saken.

Kanskje blir båten verdifull om du gjør de nødvendige sikkerhetsforbedringene du har identifisert?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...