runes Startet 17.September.2010 Link til dette innlegget Startet 17.September.2010 (redigert) Jeg trenger noe å sette skuta vår på i vinter, skal antagelig selge den neste høst, så jeg er ikke interresert i å legge for mye penger i det. Båten er en Skibsplast 555VS m 100 HK motor. Er det noen som har tips/tegninger til hvordan man enklest kan lage noe selv? Eller er det like billig å gå for noe sånt som dette: MOTORBÅTKRYBBE GALV. 3 TONN TYRESØ 2 BUKKER & BJELKE 1500KG Hva er beste og billigste alternativet? Redigert 17.September.2010 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
roaldbj Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Det billigste er 3 lecablokker som du plasserer henholdsvis på BB og SB side bak ved akterspeilet og i forkant midt under kjølen. Det skader ikke å ha noen bordbiter som du evt. bygger opp med. Selv store motorbåter settes på slike "båtkrybber". Skjærgårdsjeppen er som regel meget solig i de bakre hjørnene hvor akterspeil, bunn og sidevanger møtes. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Alt. sette den på isopor eller europaller. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
s/y UT-sia Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Heisan Som noen sier her, trenrer ikke krybbe til en slik båt. MEN IKKE sett båten på to lecablokker bak på hver side!!!!! Båten SKAL STÅ PÅ KJØLEN, dvs to lecablokker en nesten ved akterspeilet hvor du har mye tyngde og en kanskje ca 2/3 fremover Bruk skråstøtter inn under båten for å støtte den sideveis Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 MEN IKKE sett båten på to lecablokker bak på hver side!!!!! Båten SKAL STÅ PÅ KJØLEN, dvs to lecablokker en nesten ved akterspeilet hvor du har mye tyngde og en kanskje ca 2/3 fremover Hva skjer med båten dersom ikke dette følges? Sitér dette innlegget Link to post
Burgermeister Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Sjekk denne tråden! https://baatplassen.no/i/index.php/topic/60999-baatkrybbe-vs-pallar-og-lecablokker/ Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Hva skjer med båten dersom ikke dette følges? All last (egenlaster/nyttelaster)som båten er belemret med blir til syvende og sist ført ned til kjølen (når den står på land)og da er det naturlig å fange opp lasten der. Det som KAN skje iflg. båtforhandler er at du faktisk kan få heng/spekker i den bakre delen av skroget. Hvilke faktorer som hvor lang tid, temperatur, tyngde (fra motor/bensintank osv) som skal til før ting blir merkbare, skal jeg ikke uttale meg bastant om. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Send meg en IM med en privat email-adresse, så skal jeg sende deg tegninger på krybbe tilsvarende den Wasco har bygget i tråden over. Koster deg 7-800 kroner i materialer og bolter, og den har du i mange år og til mange båter. Bygges enkelt på ett par timer. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
roaldbj Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Det er vel liten tvil om det beste oppbevaringsstedet for båten er å være sjøsatt på vannet. Når det er sagt er det bare å vandre omkring på opplagsplasser, så kan man ved selvsyn se mange mulige opplagssystemer. Det er bare helt unntaksvis at jeg har hørt om at opplagsmetode for fritidsbåt har påført båten skade. Opplagssystemene kan være kostbare og billige - uten at dette har noen direkte sammenheng med skade under opplaget. Dersom man ønsker billig og stabil oppbevaring av skjærgårdsjeep på land er 3-punkt opplag som nevnt over helt forsvarlig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.