Jump to content

Hvilke moment på akslingflens? (25mmØ aksling)

Volvomekanikeren

Recommended Posts

God Dag! :flag_bp:

Har hatt motoren på verksted, og den er nå klar til montering. Men jeg må bruke moment på flensen som skal knipes rundt akslingen (25mm)

Her er flensen:

xn582p.jpg

j9bolk.jpg

Noen som vet hvilke moment jeg skal ha? Trenger svar fortest mulig, skal bort på verkstedet og montere den om 30min :eek::cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Momentet vet jeg ikke, men har brukt stjernenøkler til å sette fast med og da har jeg tatt godt i...

men både aksling og innvendig i klemflens må være knusk tørr for å få den til å sette seg... skader ikke å pusse akslingen med smergel og vaske med White sprit, aceton eller tilsvarende og vent til det er tørket..

Redigert av Gudrun (see edit history)

Takk for tips! Jeg vet at det må være tørt, og at jeg må bruke avfettning. Men du sier pusse med smergel? Kan jeg bruke vantlig fil? Og file, så den blir ''raspette''? :cheers: Verkstedet sier jeg må bruke moment, for og få det likestrammet på beggesider! :yesnod:

Hei

Har heller ikke momentet fremfor meg, men burde være en enkel sak å finne ut av når du hvet bolt dimensjonen, M8/M10 kanskje?

Uansett så blir boltene likt trukket på begge sider om du bruker en moment nøkkel. Først halvt moment derretter fult moment og du må trekke i rekkefølge fra motoren og akterover.

Ikke bruk fil, om du ikke har mergel papir/pussepapir så pusser du ikke men pass på å vaske det rent.

Lykke til.

Lars

da hadde jeg spurt Terje & co om de ikke vet dette...de forhandler jo Yanmar.. hvis du er snill får du sikkert og låne en momentnøkkel hvis du ikke har...men den koster endel og de er kanskje redd for den... Smergel eller sandpapir..

Jeg spurte de, men de lånte ikke vekk verkstøy, de hadde vist brennt seg på den før.. :rolleyes: Men det må da pokker holde og gjøre godt reint med avfettning, pusse over med sandpapir, tørke av med en fille, og skru alt jeg makter med fastnøkkel vell? :smiley:

Ser det ble nevnet over at jeg må teite i rekkefølge fra motor og akterover. Skal ikke de teites på kryss då?

Først den nermest motor, så den lengstbak, på motsatt side, så den andre mot motor, og så den ''akterste''? :cheers:

Ifølge Yanmar brukermanuale:

Nar du monterer klemflensen igjen, er det

absolutt nødvendig a gjøre det riktig. Gjør

du feil, blir flensen sittende skjevt pa akselen,

og den kan ogsa 1æsne.

Sett flensen pa akselen og pass eventuelt

pa at utsparing og boltehull kommer rett

pa hverandre.

Sett pa plass alle unbrakoskruene,

olje pa gjenene.

ha litt

Skruene skal krysstrekkes: Begynn fra

propellersiden og trekk til parvis - snu

akselen og trekk til "pa baksiden" - og

fortsett til neste boltepar.

Bruk momentnøkkel og trekk til med 5 kpm

for skruer med 10 mm stamme.

Flensskruene krysstrekkes til 5 kpm.

P.S. Skriveleifene er utført av Yanmar :yesnod:

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)

Har ikke du noen mekkekompiser på den der holmen da?....De har kanskje tilgang på en momentnøkkel...

Ingen som har her ute tydeligvis :rolleyes: Men har snakket med en kompis som bor i brattholmen, som jobber på sartor maskin, han skulle se om han fikk tid til og komme bortom bildøy idag! :cheers:

TUSEN TAKK HAFRSFJORD! :cheers: Og tusen takk alle andre for gode råd og tips! :yesnod:

..... For og lime inn link kan du trykke den knappen vedsiden av smilefjestet, langs verktøy linken med ''Laste opp bilder'' o.s.v. Lim linken inn øverst, og skriv f.eks: Klemflens montering i den nederste linjen :cheers:

Hvorfor gjøre det så vanskelig... :lol:

Kopier linken i adressefeltet > Lim inn der du skriver innlegget > post innlegget > ferdig :seeya:

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)

hehe, like greit :cheers: Jaja, no er jeg ombord, og har hold på i 2 timer. Har fått flensen på akslingen, festet motoren i fundamentet, festet flensen på akslingen i gearet. Montert kjølevannsslangen og montert gasswier.

Da jeg kom ombord så det slikt ut:

2uhaemq.jpg

Men man blir ikke ferdig ved og stå og se på motoren, så jeg begynnte med og avfette akslingen. Etter avfettning og pussing så den slik ut:

mwqwrc.jpg

Var turen innom Straume, og kjøpte meg rustfrie låseskiver til 29 kr:

vrv6fb.jpg

Skrudde på flensen med fastnøkkel. Tok i så mye jeg turde på hvær skrue, så det bør være godt nok :flag_bp:

9s5e7p.jpg

Festet i fundamentet:

a2cg9x.jpg

Flesene skrudd sammen:

11tphf6.jpg

Hva har de tenkt på her? Var en liten lekasje ut pumpen her, men er det riktigt og ''tette'' utvendig? Burde de ikke finne grunnen til det lakk, og fikse det derfra?

2hrjv3c.jpg

Men tiden flyr, så arbeide venter :wflag:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

Jeg fikk ikke tak i moment nøkkel, men jeg får satse på maskinistnevene mine :cheers::giggle: Dette ble nettopp reparert. Skal ringe de imorgen..

larss, det går helt fint du! :yesnod: Alle kan glemme/skrive feil :yesnod:

Men iallefall, no er arbeidet utført. Begynnte arbeidet 17:38, og avsluttet 20:10.. Har tilsammen brukt 3 timer og 28 min (etter min hodereining) på og montere motoren. Hørte jeg rekord? :eek::lol: Neida.. Men no går motoren, og har gått i ca 15 min.. Men lar den gå i minst 15 min til før jeg løsner fortøyningene. Så vist det står om en 22'fots snekke som havarerte i natt, så vet dere hvem det er :cool: hehe... Jeg går fra kai ca. 20:45, reiner med og være hjemme 22.00 :cool:

Så vi snakkes i halv 11 tiden :flag: (forhåpentligvis)

Guest Kaptein Fredrik

Men iallefall, no er arbeidet utført. Begynnte arbeidet 17:38, og avsluttet 20:10.. Har tilsammen brukt 3 timer og 28 min (etter min hodereining) på og montere motoren. Hørte jeg rekord? :eek::lol: Neida.. Men no går motoren, og har gått i ca 15 min.. Men lar den gå i minst 15 min til før jeg løsner fortøyningene. Så vist det står om en 22'fots snekke som havarerte i natt, så vet dere hvem det er :cool: hehe... Jeg går fra kai ca. 20:45, reiner med og være hjemme 22.00 :cool:Så vi snakkes i halv 11 tiden :flag: (forhåpentligvis)

Sånn skal det låte :yesnod: God tur hjem Martin :sailing: ! Får håpe motoren virker som den skal :flag_bp:

Mvh

Fredrik

Home Sweet Home! :cheers: Har ikke annet og si enn: Yanmar er udødelig! :lol: hehe, den går som den skal no, men angående knegge/tikke lyden, så var det slikt det skulle være sier verkstedet. Ingenting som trengte justering :wink:

Her er noen videoer. Jeg beklager dårlig kvalitet, men jeg har desverre bare 2 hender, 1 til kamera, og en til lommelykt. Så jeg måtte legge fra meg lykten vær gang jeg skulle gjøre noe, så det er noen svarte sceener i disse filmene, spesielt den første :crazy::giggle:

(Denne videoen er ikke behandlet endå (17.09.10, 23:00) Men vil tro den kan sees om ikke så lenge)

Sjekk over motor at alt er som det skal, samt første oppstart:

http://www.youtube.com/watch?v=LpjUyUXs6fc

Litt rusing og brifing med 24 hk :giggle:

http://www.youtube.com/watch?v=rqp7fGfmKK8

Hade Bildøy Båt Og Motor :smiley: Takk For Hjelpen! :yesnod:

http://www.youtube.com/watch?v=47HaoWZbbNE

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...