Volvomekanikeren Startet 17.September.2010 Del på Facebook Startet 17.September.2010 God Dag! Har hatt motoren på verksted, og den er nå klar til montering. Men jeg må bruke moment på flensen som skal knipes rundt akslingen (25mm) Her er flensen: Noen som vet hvilke moment jeg skal ha? Trenger svar fortest mulig, skal bort på verkstedet og montere den om 30min Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Gudrun Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 (redigert) Momentet vet jeg ikke, men har brukt stjernenøkler til å sette fast med og da har jeg tatt godt i... men både aksling og innvendig i klemflens må være knusk tørr for å få den til å sette seg... skader ikke å pusse akslingen med smergel og vaske med White sprit, aceton eller tilsvarende og vent til det er tørket.. Redigert 17.September.2010 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2010 Takk for tips! Jeg vet at det må være tørt, og at jeg må bruke avfettning. Men du sier pusse med smergel? Kan jeg bruke vantlig fil? Og file, så den blir ''raspette''? Verkstedet sier jeg må bruke moment, for og få det likestrammet på beggesider! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Gudrun Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 da hadde jeg spurt Terje & co om de ikke vet dette...de forhandler jo Yanmar.. hvis du er snill får du sikkert og låne en momentnøkkel hvis du ikke har...men den koster endel og de er kanskje redd for den... Smergel eller sandpapir.. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Hei Har heller ikke momentet fremfor meg, men burde være en enkel sak å finne ut av når du hvet bolt dimensjonen, M8/M10 kanskje? Uansett så blir boltene likt trukket på begge sider om du bruker en moment nøkkel. Først halvt moment derretter fult moment og du må trekke i rekkefølge fra motoren og akterover. Ikke bruk fil, om du ikke har mergel papir/pussepapir så pusser du ikke men pass på å vaske det rent. Lykke til. Lars Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2010 da hadde jeg spurt Terje & co om de ikke vet dette...de forhandler jo Yanmar.. hvis du er snill får du sikkert og låne en momentnøkkel hvis du ikke har...men den koster endel og de er kanskje redd for den... Smergel eller sandpapir.. Jeg spurte de, men de lånte ikke vekk verkstøy, de hadde vist brennt seg på den før.. Men det må da pokker holde og gjøre godt reint med avfettning, pusse over med sandpapir, tørke av med en fille, og skru alt jeg makter med fastnøkkel vell? Ser det ble nevnet over at jeg må teite i rekkefølge fra motor og akterover. Skal ikke de teites på kryss då? Først den nermest motor, så den lengstbak, på motsatt side, så den andre mot motor, og så den ''akterste''? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Avsluttet_1 Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2010 Hjelper ikke det når jeg skal gå no Men jeg får det sikkert til på en skrøpelig måte! har med meg bærbar pc, så kan holde dere litt oppdatert underveis! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Gudrun Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Har ikke du noen mekkekompiser på den der holmen da?....De har kanskje tilgang på en momentnøkkel... Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 (redigert) Ifølge Yanmar brukermanuale: Nar du monterer klemflensen igjen, er det absolutt nødvendig a gjøre det riktig. Gjør du feil, blir flensen sittende skjevt pa akselen, og den kan ogsa 1æsne. Sett flensen pa akselen og pass eventuelt pa at utsparing og boltehull kommer rett pa hverandre. Sett pa plass alle unbrakoskruene, olje pa gjenene. ha litt Skruene skal krysstrekkes: Begynn fra propellersiden og trekk til parvis - snu akselen og trekk til "pa baksiden" - og fortsett til neste boltepar. Bruk momentnøkkel og trekk til med 5 kpm for skruer med 10 mm stamme. Flensskruene krysstrekkes til 5 kpm. P.S. Skriveleifene er utført av Yanmar Redigert 17.September.2010 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Å trekkja med 5 Kpm på 10 mm bolt, er skikkelig hard trekking. Til so hard trekking skal det vera boltar som toler meir enn dei boltane som er hyllevare på jernvare, men eg tviler dog ikkje på at det er rett. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2010 Har ikke du noen mekkekompiser på den der holmen da?....De har kanskje tilgang på en momentnøkkel... Ingen som har her ute tydeligvis Men har snakket med en kompis som bor i brattholmen, som jobber på sartor maskin, han skulle se om han fikk tid til og komme bortom bildøy idag! TUSEN TAKK HAFRSFJORD! Og tusen takk alle andre for gode råd og tips! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Hafrsfjord Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 ........... men eg tviler dog ikkje på at det er rett. Magne Kan ikke gå god for det som står, men det er kopiert rett ut ifra manualet til Yanmar, så jeg regner med at de vet hva som skal til.... Sitér dette innlegget Link to post
jendor Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Hei , se på denne karer : sleipner.no/ressurser/.../Klemflens/Montering%20Sleipner%20klemflenser.pdf MVH jendor Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2010 Hei jendor! Linken er ugyldig.. For og lime inn link kan du trykke den knappen vedsiden av smilefjestet, langs verktøy linken med ''Laste opp bilder'' o.s.v. Lim linken inn øverst, og skriv f.eks: Klemflens montering i den nederste linjen Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Hafrsfjord Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Kan det være denne siden...?: http://sleipner.no/index.php?s=ressurser&verktoy=klemflens Men du må tydeligvis vite hvilken flenstype du har.. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 (redigert) ..... For og lime inn link kan du trykke den knappen vedsiden av smilefjestet, langs verktøy linken med ''Laste opp bilder'' o.s.v. Lim linken inn øverst, og skriv f.eks: Klemflens montering i den nederste linjen Hvorfor gjøre det så vanskelig... Kopier linken i adressefeltet > Lim inn der du skriver innlegget > post innlegget > ferdig Redigert 17.September.2010 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2010 (redigert) hehe, like greit Jaja, no er jeg ombord, og har hold på i 2 timer. Har fått flensen på akslingen, festet motoren i fundamentet, festet flensen på akslingen i gearet. Montert kjølevannsslangen og montert gasswier. Da jeg kom ombord så det slikt ut: Men man blir ikke ferdig ved og stå og se på motoren, så jeg begynnte med og avfette akslingen. Etter avfettning og pussing så den slik ut: Var turen innom Straume, og kjøpte meg rustfrie låseskiver til 29 kr: Skrudde på flensen med fastnøkkel. Tok i så mye jeg turde på hvær skrue, så det bør være godt nok Festet i fundamentet: Flesene skrudd sammen: Hva har de tenkt på her? Var en liten lekasje ut pumpen her, men er det riktigt og ''tette'' utvendig? Burde de ikke finne grunnen til det lakk, og fikse det derfra? Men tiden flyr, så arbeide venter Redigert 17.September.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
M/S AIOLOS Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Fikk du tak i momentnøkkel? Den lekkasjen, hvis den er reparert nå synes jeg du skal ta en prat med de igjen. Å tette lekkasjer på den måten kan jo enhver gjøre, også jeg. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Sjømann.22 Beklager, jeg skrev at boltene skulle trekkes fra motor og akterover men det er vist feil ser jeg i de linkene som er kommet her. Er noen år siden jeg drev med slikt arbeid så er vist hukomelsen som svikter. Får håpe du ikke hørte på meg Men var veldig sikker i min sak når innlegget ble skrevet . Lars Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2010 Jeg fikk ikke tak i moment nøkkel, men jeg får satse på maskinistnevene mine Dette ble nettopp reparert. Skal ringe de imorgen.. larss, det går helt fint du! Alle kan glemme/skrive feil Men iallefall, no er arbeidet utført. Begynnte arbeidet 17:38, og avsluttet 20:10.. Har tilsammen brukt 3 timer og 28 min (etter min hodereining) på og montere motoren. Hørte jeg rekord? Neida.. Men no går motoren, og har gått i ca 15 min.. Men lar den gå i minst 15 min til før jeg løsner fortøyningene. Så vist det står om en 22'fots snekke som havarerte i natt, så vet dere hvem det er hehe... Jeg går fra kai ca. 20:45, reiner med og være hjemme 22.00 Så vi snakkes i halv 11 tiden (forhåpentligvis) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Men iallefall, no er arbeidet utført. Begynnte arbeidet 17:38, og avsluttet 20:10.. Har tilsammen brukt 3 timer og 28 min (etter min hodereining) på og montere motoren. Hørte jeg rekord? Neida.. Men no går motoren, og har gått i ca 15 min.. Men lar den gå i minst 15 min til før jeg løsner fortøyningene. Så vist det står om en 22'fots snekke som havarerte i natt, så vet dere hvem det er hehe... Jeg går fra kai ca. 20:45, reiner med og være hjemme 22.00 :cool:Så vi snakkes i halv 11 tiden (forhåpentligvis) Sånn skal det låte God tur hjem Martin ! Får håpe motoren virker som den skal Mvh Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2010 Home Sweet Home! Har ikke annet og si enn: Yanmar er udødelig! hehe, den går som den skal no, men angående knegge/tikke lyden, så var det slikt det skulle være sier verkstedet. Ingenting som trengte justering Her er noen videoer. Jeg beklager dårlig kvalitet, men jeg har desverre bare 2 hender, 1 til kamera, og en til lommelykt. Så jeg måtte legge fra meg lykten vær gang jeg skulle gjøre noe, så det er noen svarte sceener i disse filmene, spesielt den første (Denne videoen er ikke behandlet endå (17.09.10, 23:00) Men vil tro den kan sees om ikke så lenge) Sjekk over motor at alt er som det skal, samt første oppstart: http://www.youtube.com/watch?v=LpjUyUXs6fc Litt rusing og brifing med 24 hk http://www.youtube.com/watch?v=rqp7fGfmKK8 Hade Bildøy Båt Og Motor Takk For Hjelpen! http://www.youtube.com/watch?v=47HaoWZbbNE Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Bra du kom hjem i god behold med en motor som funker som den skal Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Hørte du på vassendguttane=? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.