Jump to content

Strøm ombord med Tudor Kjempebatterier


rogdov

Recommended Posts

Har fått tak i 8 Tudor SVG "Kjempebatterier". De er på 6V, 240Ah/10h hver seg.

Nypris på disse er over 50 000,- så på en eller annen måte skal de inn i båten.

 

Målet er å bruke dem som strømkilde til 24V forbruksanlegget.

Har hørt litt rundt hvorav noen mener det går med en sikring like etter batteriene, andre mener det ikke går; at batteriene vil gi alt for mye strøm og brenne kabler og utstyr.

 

Hvis jeg f.eks. legger en 100amp sikring like etter batteriene, vil ikke det hindre brente kabler? ...eller lar det seg rett og slett ikke gjøre. Det er store batterier, og de må kobles om til 24V. Har montert en 24V dynamo som lader 12- og 24V batteriene som allerede står i båten. Vil det bli for stor motstand for dynamoen med de nye batteriene? Kan dynamoen bli ødelagt?

Link to post

Det er ikke størrelsen på batteribanken som avgjør om du "brenner" kabler eller ikke, men den lasten du legger på de kablene du velger. Du kan uten problemer legge på en liten last, f.eks. kun en 10W pære som da vil trekke i underkant av 0,5A i et 24V anlegg på svært tynne kabler. Avstanden fra batteri til last er selvsagt av betydning når det gjelder valg av kabel. Batteribanken "gir" ikke mer strøm om den er stor i forhold til om den er liten.

 

Sikringen du legger mellom batteribank og forbrukere (last) må være av en størrelse som er tilpasset den maksimale last. Kablene likeså. Brente kabler får du om du prøver å trekke ut for stor last på for tynne kabler, da motstanden i kablene blir for stor, og de blir for varme.

 

Ser ikke hvorfor du MÅ koble dem som en 24V bank, annet enn at det eventuelt er det du ønsker som spenning på din forbruksbank. Ser heller ikke hvorfor det skulle bli noen større motstand for dynamoen så lenge kablene mellom dynamo og batteribank er tilpasset dynamoens maksimale ladestrøm, og kan derfor heller ikke se at den skulle bli ødelagt. Spørsmålet er vel heller om du har stor nok dynamo til å fullade en slik bank på ønsket tid.

 

Vet ikke om mine svar er oppklarende eller skaper mer forvirring, men jo mer info du gir jo bedre svar får du!

Link to post

Eg er fullstendig enig i twilight sine betraktningar her. Men eg har litt eg vil tilføya. Ein sikring i batterikretsen skal vera tilpassa kabeltjukkelsen som er tilkobla batteriet, uten overdriven respekt for batteristørrelsen. Både kabeltjukkelse og sikring skal gjenspeila forbruket. Men sikringen må plasserast slik at den ikkje er i kontakt med gassane som batteriet KAN omgi seg med, ellers er muligheten tilstede for eit enormt smell.

 

Magne

Link to post

En ting som også bør nevnes er driftsmønsteret.

 

Du skal ha ganske mange gangtimer i forhold til liggetiden for å holde batteriene ladet; iallefall hvis det er snakk om en dynamo av vanlig fritidsbåtstørrelse.

 

Sagt på en annen måte: hvis du vanligvis går 2-3-4 timer og så ligger stille noen dager, så vil batteriene aldri komme i nærheten av å være fulladet. Dermed har du heller ingen fordel av disse svære batteriene - annet enn som ballast.

 

Men hvis du ligger et sted med landstrøm, slik at du kan lade den svære banken opp over noen dager mellom hver tur; da kan dette være en god løsning.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

480 Ah ved 24V er ikke det jeg vil kalle en så svær batteribank.

Viktig å bemerke at trådstarter oppgir batterienes kapasitet på 10h her, i stedet for 100h eller 120h som er det batteri-leverandørene gjerne benytter seg av når det gjelder forbruksbatterier. Her er det STOR forskjell!

 

Klippet fra Rolls - Surette sitt datablad (meget gode deep cycle batterier). Kan selvsagt ikke direkte overføres til trådstarters batterier, men forklarer det jeg påpeker;

 

20 HR RATE: 305

HOUR RATE SPECIFIC GRAVITY CAP / A H CURRENT / AMPS

CAPACITY @ 100 HOUR RATE 406 4.06

CAPACITY @ 72 HOUR RATE 384 5.34

CAPACITY @ 50 HOUR RATE 363 7.26

CAPACITY @ 24 HOUR RATE 314 13.1

CAPACITY @ 20 HOUR RATE 305 15.3

CAPACITY @ 15 HOUR RATE 287 19.1

CAPACITY @ 12 HOUR RATE 271 22.6

CAPACITY @ 10 HOUR RATE 259 25.9

CAPACITY @ 8 HOUR RATE 244 30.5

CAPACITY @ 6 HOUR RATE 226 37.6

CAPACITY @ 5 HOUR RATE 214 43

CAPACITY @ 4 HOUR RATE 198 50

CAPACITY @ 3 HOUR RATE 180 60

CAPACITY @ 2 HOUR RATE 156 78

CAPACITY @ 1 HOUR RATE 110 110

Redigert av Twilight (see edit history)
Link to post

Viktig å bemerke at trådstarter oppgir batterienes kapasitet på 10h her, i stedet for 100h eller 120h som er det batteri-leverandørene gjerne benytter seg av

Her tar du etter min mening helt feil.

Standarden de fleste leverandører oppgir er over 20h på forbruksbatterier.

At disse har oppgitt kapasitet over 10h er jo bare en fordel.

Hva var egentlig hensikten med innlegget ditt ?

 

 

Link to post

Om jeg tar feil legger jeg meg selvsagt helt flat!! :flag:

 

MEN; jeg tror fremdeles jeg har rett, forbruksbatterier opgis med 100h+ så vidt meg bekjent. Men gi meg et eksempel med datablad som viser noe annet så faller jeg ydmykt ned på min første setning :wink:

 

Hensikten med mitt innlegg er å vise til at et batteri's kapasitet er avhengig av hvor mye strøm du tar ut over en gitt periode. For meg er det en viktig informasjon, men om det ikke er viktig for andre så aksepterer jeg selvsagt det!

Link to post

Følger interessert med i tråden, har selv 4 stk 6V 300 ah/10h batterier som jeg tenkte å putte i skuta til neste sesong, i allefall 2 av dem! de veier jo mye, men i min båt tror jeg ikke det betyr så mye, har allerede borti 800 kg motor i den så 100 kg fra eller til kan umulig gjøre så mye!

Seriekobling av batteriene, har dette noe å si for ladingen? Jeg ser for meg å koble de til 12 volt, de som har 24V anlegg må jo også seriekoble batterier så jeg håper jeg ikke tar feil når jeg tipper at dette ikke vil medføre problemer!!??

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Følger interessert med i tråden, har selv 4 stk 6V 300 ah/10h batterier som jeg tenkte å putte i skuta til neste sesong, i allefall 2 av dem! de veier jo mye, men i min båt tror jeg ikke det betyr så mye, har allerede borti 800 kg motor i den så 100 kg fra eller til kan umulig gjøre så mye!

Seriekobling av batteriene, har dette noe å si for ladingen? Jeg ser for meg å koble de til 12 volt, de som har 24V anlegg må jo også seriekoble batterier så jeg håper jeg ikke tar feil når jeg tipper at dette ikke vil medføre problemer!!??

Du må jo selv både serie og paralellkoble dine batterier for å få 2stk 12v banker som totalt utgjør 600ah/20h.

 

Det jeg ikke forstår er at dette blir bare 100kg ekstra? veier ikke et slikt batteri ca 40-50kg? Eller husker jeg feil?

Jeg har et 91ah/10h 12v Tudor og det er TUNGT! jeg vet ikke om jeg vil ha det i båten...

Link to post

Du må jo selv både serie og paralellkoble dine batterier for å få 2stk 12v banker som totalt utgjør 600ah/20h.

 

Det jeg ikke forstår er at dette blir bare 100kg ekstra? veier ikke et slikt batteri ca 40-50kg? Eller husker jeg feil?

Jeg har et 91ah/10h 12v Tudor og det er TUNGT! jeg vet ikke om jeg vil ha det i båten...

 

Jeg har bred elektrisk erfaring og er klar over hvordan jeg kobler batteriene, det jeg også skrev er jo at jeg bare har tenkt å benytte 2 av dem! får da en 300 Ah forbruksbank, med tanke på vekten så må man jo trekke fra vekten på de batteriene man tar ut også så det jeg siktet til var en differanse på rundt 100kg, mine 6V batterier veier ca 80 kg/stk. og skal erstatte 2 stk 105 Ah fritidsbatterier.

Beklager at jeg har vært litt uklar i mitt innlegg, men nå er det jo i hovedsak trådstarter som søker råd og ikke jeg!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Om disse Todor batteriene er priset til 50000kr synes jeg litt drøyt. Leverte til en båt om dagen 8stk AGM batterier av "12år kvalitet" til 32200kr inkl mva. Dem ble koblet opp i en batteribank på 1136ah i 24v og vekten var 624kg. På 20timer utlading ved 20grader ble resultat ca 1,82ah hver kg bly i 24v.

Slike batterier har 2 års garanti men i de ladeoppsett som var der om bord ble tatt 5års garanti på den banken.

Link to post

Disse batteriene utgjør jo myyyye vekt... har du 24v på utstyret ditt ombord fra før? ser jo du skriver at du har 12 og 24v dynamo...

 

Ja, det blir mye vekt, men båten veier allerede 17 tonn, så batteriene utgjør ikke store forskjellen. Har bare 24V dynamo med en konverter som gjør om til 12v for startbatteriene.

 

 

Om disse Todor batteriene er priset til 50000kr synes jeg litt drøyt. Leverte til en båt om dagen 8stk AGM batterier av "12år kvalitet" til 32200kr inkl mva. Dem ble koblet opp i en batteribank på 1136ah i 24v og vekten var 624kg. På 20timer utlading ved 20grader ble resultat ca 1,82ah hver kg bly i 24v.

Slike batterier har 2 års garanti men i de ladeoppsett som var der om bord ble tatt 5års garanti på den banken.

 

Har bare sjekket prisen et par steder og den lå rundt 50 000,-, men det kan være du får dem rimeligere. Batteriene veier (uten å ha brukt vekt) et sted mellom 70 og 80 kilo pr. stk.

 

Takker for svar. Det er bare å fyre løs videre. Jo mer info jo bedre.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...