Jump to content

Parafin, diesel på skroget ved vinterlagring


Anabelle

Recommended Posts

Jeg har hørt at det visstnok skal være lurt å ha på parafin eller diesel på skroget (glassfiber) under vinterlagringen. Dette for at møkk osv. ikke så lett skal feste seg.

 

Er det noen andre brukere her på forumet som kjenner til dette?

 

Må innrømme at jeg er litt skeptisk til å ha på slik "gugge" på båten min, men dersom det sparer meg for masse jobb til våren så kan det jo bli aktuelt.

 

Kan dette skade skroget på sikt? Parafin virker vel ikke så uttørrende?

 

Anabelle - snart på land..

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg er godt fornøyd med å bruke vaselinolje (som fåes kjøpt i jernvare,byggvare- ol. foretninger), så her er en reprise på et innlegg jeg hadde tidligere. Grunnen til at jeg har brukt vaselinolje har i første rekke vært å spare arbeid om våren, pluss å beskytte gelcoaten om vinteren. Når en kommer ut i oktober og båten skal på land, er den vanligvis svært møkkete og trenger en god vask. Da har jeg vanligvis brukt Zalo pluss Jiff til vanskelige flekker. Til svarte tjæreflekker etter bildekk på brygger, har jeg brukt Aceton.

 

Så har valget stått mellom å polere, sette inn med vaselinolje eller ikke gjøre noe. Polering har jeg droppet av tre årsaker. Det er vanskelig å finne brukbare værforhold i slutten av oktober, der er mye arbeid og i løpet av vinteren setter møkken seg i voksen. Og der sitter den godt, slik at en omtrent må vaske av det som måtte være igjen av voksen om våren. Å ikke gjøre noe har vært fristende, men jeg har ønsket å beskytte gelcoaten noe, så det har blitt å smøre på vaselinolje.

 

Om våren kan en da kjenne at gelcoaten fremdeles er ganske feit etter vaselinoljen. Og skitten sitter i oljen. En god vask med fettløsende middel (igjen, Zalo!) og derpåfølgende spyling, og båten er ren! Uten bruk av Jiff, rubber el. Klkar for polering.

 

Dette har vært min teori (og praksis) i mange år. Men et år droppet jeg det. Da var det nemlig så surt og kalt i havnen pluss at vannet var frakoblet pga. frost da Trudelutt kom på land, at jeg bare fikk på presenning i en fart og droppet all vask og konservering av skroget.

 

Da jeg gikk løs på pussen i påsken, gruet jeg meg. Trudelutt var jo full av møkk fra siste sesong pluss hele vinteren. Men vaskejobben tilsvarte jo egentlig en vanlig høstvask! Så jeg hadde spart en polering eller innsetting med vaselinolje pluss en vaskejobb.

 

Min konklusjon:

Det passer meg godt å spare arbeid, - men jeg foretrekker likevel å ha gelcoaten beskyttet om vinteren. Så til høsten blir det å kline på vaselinolje, uansett om jeg får vasket først eller ikke.

 

mvh.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder vaselinolje så kan har jeg god erfaring med det. Ikke bare under vinterlagring, men jeg bruker det også på båten under hele sesongen. Den blir kansje litt glatt å gå på, men det holder dritt og smuss unna, den metter glassfiberen mye bedre enn bonevoks

 

Har ingen erfaring med dette selv, men leste i siste nr av vi-menn Båt at vaselin var stærk frarådet

p.g.a. at dette i stedet kunne virke som en magnet på all møkk, samt at det kunne skape problemer

ved eventuelt omlakkering av skroget senere.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder vaselinolje så kan har jeg god erfaring med det. Ikke bare under vinterlagring, men jeg bruker det også på båten under hele sesongen. Den blir kansje litt glatt å gå på, men det holder dritt og smuss unna, den metter glassfiberen mye bedre enn bonevoks

Vaselinolje :eek:

 

Hvor får man kjøpt det vaselinolje?

Sprøyte du det på med vanlig vann/blomstersprøyte?

Hva koster denne morroa pr liter?

 

Dette har vært interessant å prøvd. :yesnod:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Vaselinolje :eek:

 

Hvor får man kjøpt det vaselinolje?


Byggvare, jernvare OBS osv  

Sprøyte du det på med vanlig vann/blomstersprøyte?


Nei, det er kanske seigt, bruk en svamp  

Hva koster denne morroa pr liter?


Husker ikke helt, vel 50 kroner literen? Og på Saga27'en går det med 1/4 liter.  

 

Dette har vært interessant å prøvd. :yesnod:


Se forøvrig mitt innlegg lenger oppe i tråden.  

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg faktisk tru på

Det eneste negative jeg kan tenke meg er at oljen kan trenge inn i gelcoaten og bli vanskelig å fjerne før en eventuell lakkering. Men det gjelder jo for alle feite produkter, polish voks ol. en smører på. Noen stoffer inneholder også silikon som gjør lakkering om mulig ennå vanskeligere. Men regner det ikke som noe stort problem, aceton og andre spesialavfettingsprodukter klarer nok å fjerne nok slik at en lakk vil sitte. Nå har jeg vel reservert meg tilstrekkelig slik at jeg ikke blir hengt senere?   :yesnod:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

 

Hei, bare en liten tin, men viktig.

 

Vaselinolje er bra og jeg bruker den selv på skroget om høsten, MEN

hold den unna gummi og gummipakningene rundt viduene, den løser faktisk opp disse.

 

mvh

Haba

Hva med blå farge, striper (tape) og andre merker som er limt på?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Har to små ovale klistremerker med båtens hjemmehavn Son festet på hekken. De sitter like godt etter 10 - 15 år.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Enda er det relativt mildt ute, og jeg er i gang med plastrens, polering med Autosol og Hempels Hard-polish til slutt. Jeg får en fantastisk glatt flate, som jeg nå kan vaske lett til våren. Er akkurat ferdig fra dekket og opp. Når båten kommer på land tar jeg fatt skroget, hvis været tillater det.  Det pleier å være mildere dager i oktober enn rundt påsketider. Påsken kommer tidlig i 2005.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...