Jump to content

BMW 165HK - erfaringer og synspunkter?


Batdilla

Recommended Posts

Endelig har et aktuelt prosjekt dukket opp. Motoren som sitter i er en 1985 BMW 165HK. Problemet er at jeg vet lite om motorer generelt og BMW spesielt. Det eneste jeg vet, er at jeg har hørt enkelt rynke på nesen over BMW og at det visstnok skal være kjøleproblemer på enkelte modeller.

 

Så kjære forum - har noen noe i tilføye som kan gjøre det enklere å finne ut om det er verdt å sjekke ut den aktuelle båten nærmere? Er motoren generelt en bra motor? Spesielle svakheter eller barnesykdommer man bør være obs på? Hvordan er kunnskapen om denne motoren på de ulike verkstedene rundt omkring i det ganske land? Hvordan er det å få tak i deler? Hvordan er prisnivået på deler?

 

Å nei - sier selvsagt ikke hvilke båt som er aktuell og hvor jeg fant den. Det får vente til jeg vet om jeg selv er intr. eller ikke... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg intereserte meg i sin tid for Master 820 og mange av dem stod det BMW 165 Hk i og de var vel fra rundt 1980 tror jeg.

 

Fant da endel advarsler om kjøleproblemer i toppen (eller var det slik at kjøleproblemene gikk ut over toppen??) på disse, men forstod også at BMW hadde levert en løsning på dette (tror faktisk de tilbakekalte dem og ettermonterte), og at de fleste slike motorer som fortsatt levde, hadde gjennomgått en slik modifisering.  

 

Dette er en stund siden, så jeg husker ikke detaljer om type og hva problemet konkret bestod i, men jeg fikk i løpet av prosessen en litt feil magefølelse til BMW motorer, men om den egentlig er berettiget er jeg usikker på, da jeg på ingen måte har førstehånds kjennskap til dem, eller spesielt god greie på motorer.

 

Men jeg ville nok satt meg mer inn i problematikken i hvertfall, før jeg turde gå for en slik. :eek:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Min far har hatt en 27 fots InLander med denne motoren. Årsmodell 1986 hvis jeg ikke husker helt feil. Han har hatt lite problemer med denne motoren, men den har gått bare 1000 timer. Han solgte båten nå nylig til høst for 300'. Etter min mening gjorde kjøper her et knallkjøp.

 

Jeg fant forøvrig dokumentasjon som viser motoren og alle delene i "exploded view" på nettet og har lastet dette ned. Praktisk når en skal skru skjøl. Dersom noen er interessert kan jeg prøve i finne igjen tråden eller eventuelt sende over alle bildefilene.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Takk til alle for svar. Etter å ha sugd litt på objektet noen timer, har jeg kommet til at jeg slår fra meg videre tanker om det. Bl.a. AC synes jeg er for liten. Så da er det fritt fram for andre å snuse på en 1978 Årø 28 til 180 000,- :lol: Tror ikke det er noe å si på prisen, hvis den ikke mot formodning skulle være helt kasabel rent teknisk.

Link to post
Share on other sites

Årø 28 78 mod. Med 165 hk.????????????? er ikke det noe "overkill".

Hvis jeg ikke tar helt feil, hadde Årø 28 deplasmentskrog frem til og med 78. Var da ganske "svai" i skrogformen, og med 54 hk. gjorde båten normal snekkefart 7-8 knop.

 

Jeg hadde en 78 mod.  med 54 hk.selv for noen år siden. Vurderte å sette inn en større motor.Fikk da beskjed om at med det skroget var det ikke noe å hente med å sette inn en større motor.

 

Mener at det var i 1979  at  Årø kom med ett mer moderne skrog som tålte større motor.

 

Selvfølgelig muligt at jeg husker feil.

 

Per

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Bl.a. AC synes jeg er for liten.

Hmm 1978 mod. Ikke slå fra deg tanken på Årø. Formen til denne båt ( som så mange andre ) brendte opp . Dette må ha vert etter 1978. Jeg hadde engang en Årø mener at det var en 1985 mod. Den var ikke 3,05 bred, men 3,15. Der var der dobbelkøye i styrbord side, og enkel i bagbord i AC'en. Var ombord i en eldre model dengang, og AC'en var en go' del mindre i den eldre model. Den nye model er ikke bare 10 cm. bredere, den er også mere rund i hekken, og det gir mer plass.

Jeg syns at der var unødig stor motor i båten du så på. I min var der en 49 hk. Perkings, med den marsede båten med 8 knop. Båten tåler sikkert større motor, men 165 hk. ser ikke jeg hensikten med.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

...Ikke slå fra deg tanken på Årø.

Jeg uttrykte meg ikke klart nok - det jeg mente med for liten AC, gikk ikke bare på innvendig plass. Det går like mye på "utvendig" plass - dvs dekkplassen tilgjengelig oppe på AC. Jeg ønsker meg så veldig en båt med dekksplass oppe på AC hvor man kan sitte minst et par stykker rundt et bord, og da ser Årø'n liten ut. Jo mer jeg tenker, og mer står det klart for meg at Wikingboat 28 er en båt jeg ville likt. Om det stemmer i virkeligheten når jeg får se den på annet enn bilder, gjenstår å se... :yesnod: Men jeg liker veldig godt tanken til konstruktøren av Wikingboat hvor man har ofret plass i den fremre kabinen mot å få mer plass i akterkabinen der hvor både båtens bredde og høyde er størst. En Wikingboat 28 m/hardtop er drømmen akkurat nå...
Link to post
Share on other sites

En Wikingboat 28 m/hardtop er drømmen akkurat nå...

En kjempebra båt.

Du tror meg sikkert ikke, men her i nabolaget er der for et par måneder siden solgt en sånn til, hold deg fast, 30.000,00 Nkr :eek::blush:. Ja, du lese rigtigt, 30 store. :yesnod::smiley: nei, det var ikke meg der fikk tilbudet.  Rett skal være rett, ikke verdens fineste eksemplar, men "alle" snakker om dette kupp.

Moral: Vær tålmodig, der kommer en båt til deg også.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

....30.000,00 Nkr Ja, du lese rigtigt, 30 store.

Uæææhhh! :lol: Nngg! Kkk! Gisp! :eek:

 

FOR EN SLIK PRIS KAN MAN JO KOSTE PÅ FABRIKKSNY MOTOR uten dårlig samvittighet for totalprisen for prosjektet. Jeg vil kjøpe Wikingboat 28 til innbruddspris jeg og! Benytter anledningen til å minne om at den første som tipser Dilla om en bra priset båt hvor tipset fører til handel vil få en dusør på kr. 1000,- :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...