alb123 Startet 19.September.2010 Del på Facebook Startet 19.September.2010 Heisann! Vurderer å kjøpe meg en seilbåt for å lære meg å seile. Har lite erfaring fra seiling før. Noen som har erfaringer med Alo Mikkel 26? Hvordan vil denne båten være på litt lengre turer, f. eks Shetland? Noen forslag til andre båter? Sitér dette innlegget Link to post
alb123 Svart 19.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2010 Lurer også på hvordan denne båten er i forhold til Albin Vega eller Comfort 26? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 19.September.2010 Del på Facebook Svart 19.September.2010 (redigert) Jeg vet litt om disse, har aldri eid en, men vært ombord i noen. Båtene ble tegnet av Freddy Mikkelsen i Tønsberg, og bygget av Alo Yacht Tønsberg i perioden tidlig 70 tall frem til firmaet gikk konkurs på midten av 80 tallet. Det ble bygget mellom 200 og 300 båter. Formene ble solgt, og det er produsert båter senere som ikke kommer fra Alo fabrikken. Ellers om båtene, er de relativt brede i forhold til lange(på midten), noe som gir grei plass innvendig. De seiler forholdvis godt på kryss, har mye vekt i kjølen, stort ror og er grei å seile alene. De ble levert med flere forskjellige interiørløsninger, men passer normalt best for maks 2-3 personer, selv om noen kom med sengeplass for 5-6. Sikker båt med capsize ratio på 1,98. Bakdeler er at båten er svært smal for og akter, ofte for små seil, og svært dårlig fart. Komfortabel nok, men ikke veldig rask. Redigert 19.September.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 19.September.2010 Del på Facebook Svart 19.September.2010 Hei, Jeg startet min seilkarierei en Alo Mikkel. Vær oppmerksom på at stort sett alle er solgt som halvfabrikat. Hvis første eier var flink til å bygge, får du en fin båt. Første versjon hadde for liten kjølvekt. Versjon to fikk tyngre kjøl. For min del er jeg veldig skeptisk til dreneringen i cocpit, som ender rett ned i skutebunn i motorrommet. Det står konstant vann opp til vannlinjen. To slangeklemmer og en vanlig plast slange inne i motorrommet hindrer at salvannet fyller båten din. Litt skummelt syntes jeg. Båten seiler ikke spesielt bra, men den føles trygg. Dessuten synes jeg den er penere enn Maxi 77 og Albin. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 19.September.2010 Del på Facebook Svart 19.September.2010 Jeg syns ikke noe om verken alo mikkel 26 eller albin vega. Vegaen er oppskrytt gjennom at noen har seilt langt med den. Egentlig er den stygg, treg og ikke spesielt bra verken som byggkvalitet eller konstruksjon. Gå heller for comfort'en. Eller kanskje en sunwind 27? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
alb123 Svart 20.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2010 Takk for svar! Var ikke så mye positivt å si om Alo Mikkel 26 altså.. Da står det mellom Vega, Comfort 26 og muligens maxi 77? Det er jo bevist at Vegaen kan seile på lange turer. Hvordan vil comfort 26 og maxi 77 prestere der? Kan de konkurrere med Vegaen? Sitér dette innlegget Link to post
TomEik Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 Har du vurdert Albin Cirrus78? Det er en ganske grei nybegynnerbåt på 26 fot. Jeg hatt en slik selv tidligere og har seilet over nordsjøen til shetland med den uten problem. Den er også grei å seile alene med. Vil anbefale deg å sjekke den ut som ett alternativ. Ser det er mange Cirrus til salgs på finn fortiden. Legger ved ett par linker: http://www.sailguide.com/albin_78.htm http://www.albin78klubben.se/index.php/Download-document/23-Artikel-i-Segling-om-Albin-78.html Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 Var ikke så mye positivt å si om Alo Mikkel 26 altså.. Jo, det er mye positivt å si om den båten. Verdens minste havseiler med trykk på hav. Ble lansert i 1977 som en kvarttonner. Det kom fort for en dag at kjølen på 750 kg. var for lett, og det ble tatt fram en "modified Scheel" kjøl til den på 1225 kg. Båten kan faktisk stå på kjølen uten støtter, selv om det ikke er å anbefale. Så vidt jeg vet er kjølen byttet på nesten samtlige. Denne kjølen ga båten en kjølprosent på nesten 50% og gjør den svært stiv. AM 26 har samme LYStall som Maxi 77, men de er svært forskjellige. Maxien er bygget for maksimal plass under dekk med overbygget trukket helt ut mens AM26 er bygget som en seilbåt hvor man kan gå på et slett dekk rundt hele overbygget. Blåser det opp blir M77 stående og stampe mens AM26 tar seg fram mot vinden. Det store roret, som den deler med Alo 96, gjør at den skjelden slipper styringen. Det har vært noen rigghavarier med den som skyldes en underdimensjonert mastestøtte. Det originale aluminiumsrøret bør byttes mot tilsvarende dimensjon syrefast. Resten av rigginnfestning er overdimensjonert for å si det pent. Som nevnt ble den stort sett solgt i halvfabrikat. Noen er rene møbler mens andre er sarv. Det er to versjoner, høyt og lavt overbygg. Det høye overbygget kom i 82 eller 83. En fin turbåt for en liten familie. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 Jeg anbefaler trygt Alo Mikkel . Hadde selv en slik båt i flere sesonger og var veldig fornøyd med den. Tung kjøl og litt rank, men det er tilgjengjeld greit når man begynner karrieren. Veldig bred - med fordelene det har for innvendig plass og ulempene for seilegenskaper. Jeg forkastet både Bakke 26, Maxi 77, Smiling 28 etc etc den gangen jeg valgte. Som allerede sagt: fin båt for en liten familie. I utgaven med kokeapparatet inne i skapet er det faktisk greit 5 sengeplasser. Sitér dette innlegget Link to post
alb123 Svart 24.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2010 Endte opp med en tur-80.. Skal hente den på mandag i Mandal Noen tips for Mandal - Bergen Seilaset ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.