Jump to content

Ford 7,3 l v8


Trophy

Recommended Posts

:smiley:Kan det være vits i å marinisere denne motoren. 88 mod som har gått 2oo ooo km

Eller blir det bare problemer. Hva koster f.eks mariniseringsutstyret til en sånn motor. Noen her som har gjort det samme?? Takknemlig for innspill :confused: :confused:

Har jo en god bensinmotor i baylineren, men synes den er undermotorisert med 260 bensinhester. Marsjer på ca 21 knop, men en 2556 tåler mye mye myyyeeee mer :wink:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Mercruiser har denne som marinisert.  7,3 l V8 270 HK AC.  Jeg har den i min båt :-)  Har et voldsomt skyv og en drøm med hensyn på risting og støy.  Pappa sine nye KAD32 bråker noe ille i forhold, det samme gjorde de gamle VP 31 motorene hans.  Sikkert V motoren som gjor at det rister og støye mye mindre.

 

Husk at en marinemotor går konstant i "oppoverbakke" så du sliter mye mer i en båt enn en bil gjør.  Om du får et bra resultat, vet jeg ikke.  Hva skal du gi for den motoren?

 

 

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

:smiley:Kan det være vits i å marinisere denne motoren. 88 mod som har gått 2oo ooo km

Eller blir det bare probleme.

Motoren har gått 200 000..

Vet du hvor mange timer det kan bli..

 

vi regner en snitt fart på bilen den har stått i.

 

70 kmt   Delt på 200 000 km   er  2857 timer

 

50 kmt   Delt på 200 000             4000 timer

 

Er vel ikke relevant men bare litt tanker rundt det.

 

En marinisert bilmotor blir vel heller aldri fullgod båtmotor.

 

bør vel tenke seg godt om her.

Kan vel fort bli kostbart uten at resultatet blir

som ønsket  :confused:

Link to post
Share on other sites

Har en 7,6 l GMC Amarine 1983 mod i min Scand Baltic. Maler som en katt og går som en klokke. Den yter 270 hk.

Har nå gått ca. 3000 timer. Har en motor til av samme fabrikat stående, men den mangler gir.

Disse gamle dieselene tåler det utrolige, men ulempen er forholdsvis mye vekt sammenlignet med dagens deiseler.

Link to post
Share on other sites

Har en 7,6 l GMC Amarine 1983 mod i min Scand Baltic. Maler som en katt og går som en klokke. Den yter 270 hk.

Har nå gått ca. 3000 timer. Har en motor til av samme fabrikat stående, men den mangler gir.

Disse gamle dieselene tåler det utrolige, men ulempen er forholdsvis mye vekt sammenlignet med dagens deiseler.

Jeg skal ha den på et drev!!!!  Var ombord i en 27 ft Scand i dag og der stod det en OMC diesel. Visste ikke at de fantes engang.

Er 7,6 l en v8. Har ikke plass til en sekser i motorrommet mitt.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Motoren har gått 200 000..

Vet du hvor mange timer det kan bli..

 

vi regner en snitt fart på bilen den har stått i.

 

70 kmt   Delt på 200 000 km   er  2857 timer

 

50 kmt   Delt på 200 000             4000 timer

 

Er vel ikke relevant men bare litt tanker rundt det.

Husk at dette er 4000 timer med ca 10% belastning.  Ike i nærheten av hvordan vi andre med planende båter kjører :-)  Ville bare nevne det :-)

 

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Har vært inn på emne oversikten og sett på tidligere poster om 7,3 l og der fant jeg at disse motorene er over 120 cm lange. Stemmer det? I så tilfelle får jeg vente til det dukker opp en brukt 6,5 l.  7,6 literen som var nevnt tidligere hvor lang er den ?

 

Denne motoren er en V8 GMC Amarine og lengden på den er ca. 1,10.

Link to post
Share on other sites

Motoren jeg skal ha bør ikke være over 104 cm. En steyr går akkurat og en GM 6,5 l er den som passer best + 4 sylindere fra Yanmar og VP, men de er laaaangt dyrere enn det jeg har tenkt å bruke på motorbytte. Hvis noen vet om noen til under hundre lapper med drev så er jeg takknemlig for tips.  :lol::wink:

MEN det blir trolig ikke før til våren. Mye annet som skal gjøres først og så skal jeg selge motorinstallasjonen som jeg har og det er vel enklest om våren. Det er en 260 hk v8 med cobra drev. Får sette den opp under til salgs senere

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Motoren har gått 200 000..

Vet du hvor mange timer det kan bli..

vi regner en snitt fart på bilen den har stått i.

70 kmt   Delt på 200 000 km   er  2857 timer

50 kmt   Delt på 200 000             4000 timer

Er vel ikke relevant men bare litt tanker rundt det.

En marinisert bilmotor blir vel heller aldri fullgod båtmotor.

bør vel tenke seg godt om her.

Kan vel fort bli kostbart uten at resultatet blir

som ønsket  :smiley:

Det er en del riktige detaljer her, med hensyn på timer. Det hele handler om hvor mange hk/volum man drar ut av en motor og hvordan den blir benyttet. Utviklingen går utvilsomt fremover.

 

Marinisert bilmotor: Volvo drar 250++ hk ut av en 3,2 liter med kompressor og turbo. Man kan spørre seg hvilke naturlover man har funnet upp for å kunne kjøre slik uten at det gir konsekvenser for slitasjen. Så hvilke andre "greier" har man så introdusert som ikke finnes i en bilmotor? Man hører rykter om forsterkede råder etc. Dette vil resultere i ekstra vekt, og redusert turtall. Turtallet opprettholdes, så hvilke eleverte finesser har man da funnet som ingen produsenter av bilmotorer har funnet? Særlig når produsenten av bil- og båtmotoren er den samme? En av verdens største motorprodusenter trekker 280 hk ut av 7,3 liter.

 

Selv har Hulda en del erfaring fra Merchedes og GM. Generelt for V8 er problemet at rådelagrene blir smale. Dette medfører ekstra trykk mellom lager og veiv, med ekstra krav til oljen. Hulda har en GM 6,2 liter V8 som ligger og maler som en katt under dørken. Masse kraft, vibrasjonsfri gange og rimelig fremdrift. Denne motoren ble totalrenovert og kom på ca. 70.000 og var da som "ny", med sertifikater for balansering og hele pakka.

 

Har man en diesel med 200.000 på teller'n som skal dumpes inn i en båt vil Hulda anbefale følgende:

Sjekk og eventuelt bytt rådelagere. Ikke slip veiva og finn på denslags tull.

Bytt dysespisser.

Hvis man skal ha på svinghjul, kan det være en ide og balansere veiva med svinghjul og svingningsdemper montert. Hvis svinghjulet er originalmontert, gi blaffen.

Monter sjøvannssirkulasjonspumpe direkte på veiva, pumpene skal kunne ta 4.000 rpm kontinuerlig.

Bruk vannkjølte industrimanifolder av støpejern (kjører med "grønt" vann)

 

Hekt på gear eller drev og du er oppe og kjører. Topp motor som gir god kraft, selv ved lavere turtall, der andre må inn med kompressor. Hulda ser poenget med common rail og alt det der, helt topp. Kompressor med ekstra styring, clutch og det leamikket der, ikke ok.

 

Tror motor og gear hos Hulda veier omlag 500 kg, men for Hulda er ikke vekt noe tema av særlig betyding.

Link to post
Share on other sites

Takker for innpill :lol:  både her og på epost

Tror nok at lengden på denne motoren blir noen cm for lang. Ellers så har jeg akkurat slengt i vei en epost til en forbindelse i Florida om han kan skaffe meg en brukt GM 6,5 l :smiley:

Kan en brukt truck motor (6,5 l ) med marinisering være bra nok? Hvor mange hk gir denne?

Noen som har gjort det samme??

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Takker for innpill :lol:  både her og på epost

Tror nok at lengden på denne motoren blir noen cm for lang. Ellers så har jeg akkurat slengt i vei en epost til en forbindelse i Florida om han kan skaffe meg en brukt GM 6,5 l :smiley:

Kan en brukt truck motor (6,5 l ) med marinisering være bra nok? Hvor mange hk gir denne?

Noen som har gjort det samme??

HK kommer an på trimmingsgrad. Disse motorene går glatt over 300 hk. Hulda er "utrimmet", og er benkkjørt til 164,5 hk på tappen ved 4000 rpm. Dette er uten turbolader. GM leverer meget bra motorer.

Link to post
Share on other sites

nå har jo denne samtalen sporet inn på 6,2 og 6,5 L gm chevrolet motorer.. og jeg har en 6,2 slik som hulda. Men jeg har mistanke om at topp pakningen har tatt kvelden :cheers:.. mister litt kjølevann (ca 1 liter på 20 timers kjøring). ingen røyk i det hele tatt, og kan ikke se noe på oljen.. har noen tips om verksteder i oslofjorden som kan ta denne jobben :smiley:?? bor i oslo... :eek:

Link to post
Share on other sites

Ta en Co test av kjølevannet for å se om det er kommet eksos i ferskvannsdelen av kjølinga.

Det kan vel være andre plasser det lekker. F. eks. vannpumpa  :smash:

Det må da være noen her som har skikkelig peiling på dette??!!

Har bare erfaring fra dette på bil, men hver gang verkstedet sa toppakninga så var det noe annet. Vannpumpa, lekkasje, viskosekoblinga på kjølevifta :confused::cryin:

Har en kompis som er mekaniker og fikk han til å ta en Co test og det viste seg at verkstedet

spådde feil igjen :smash:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Det er en del riktige detaljer her, med hensyn på timer. Det hele handler om hvor mange hk/volum man drar ut av en motor og hvordan den blir benyttet. Utviklingen går utvilsomt fremover.

 

Marinisert bilmotor: Volvo drar 250++ hk ut av en 3,2 liter med kompressor og turbo. Man kan spørre seg hvilke naturlover man har funnet upp for å kunne kjøre slik uten at det gir konsekvenser for slitasjen. Så hvilke andre "greier" har man så introdusert som ikke finnes i en bilmotor? Man hører rykter om forsterkede råder etc. Dette vil resultere i ekstra vekt, og redusert turtall. Turtallet opprettholdes, så hvilke eleverte finesser har man da funnet som ingen produsenter av bilmotorer har funnet? Særlig når produsenten av bil- og båtmotoren er den samme? En av verdens største motorprodusenter trekker 280 hk ut av 7,3 liter.

Nå får vi tenke på hvordan hk blir presentert..

I en Ford Van  / Pickup som mangen 7,3 diesel turbo står er den oppgitt til ca 195 hk. Men det er etter automat kassa...

 

Min 7,3 er oppgitt på veiv.. 300 hk

7,3 D-Tronic er oppgitt til 300 på propell..

 

Arester meg om dette er galt Skarpnes 9100

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Min 7,3 l (uten D-tronic) er 270 HK på veiv, ca 240 HK på props...

Det essensielle her er vel kjøling, er det ikke?  I en bil er det rett og slett begrenset med kjølingsmuligheter, mens med båt har vi enorme mengder relativt kaldt sjøvann til å kjøle med.

 

Er jeg helt på bærtur her, eller?

 

7,3 D-tronic er 300 HK på veiv/270 på prop, 7,3 D-tronic LD er 260 HK på veiv/230 på prop.

http://www.marinepower.com/WebSite/mpdownc...-DIESEL-$-STERN DRIVE

 

Erik

 

Litt på siden: Motorene i pappas forrige båt (Alicraft) sto det to stk AQAD31 (tror jeg) med turbo på 130 HK hver.  Provlabbet i Volvo hadde for moro skyld trimmet denne blokka til det den klarte, men fortsatt slik at den skulle holde en liten stund.  720 HK ble resultatet :-)  

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...